Hybridní technologie Hondy CR-Z
Testovaná Honda CR-Z využívá elektromotor o výkonu 10 kW pouze jako podpůrnou jednotku pro benzinový motor zejména při akceleraci. Jízda pouze na elektriku není s tímto modelem možná.
Cílem použité technologie je využití elektrické energie získané rekuperací především při jízdě z kopce anebo dojezdu před křižovatkou pro řidičem vyžadované přechodné zvýšení akcelerace při předjíždění, jízdě do kopce atd. Samozřejmě z této technologie vyplývá úspora benzinu, která se dále zvyšuje systémem, kterým je Honda CR-Z vybavena, který zabezpečuje vypínání motoru při zastavení vozu před křižovatkami, při popojíždění a podobně.
Při akceleraci je třeba si uvědomit, že elektrický motor dává výkon 10 kW ihned od rozběhu, zatím co výkon benzinového motoru se zvyšuje postupně a v případě motoru testované Hondy objemu 1,5 litru dosahuje maximální výkon 84 kW až při 6100 ot/min.
Elektromotor, který plní i funkci startéru, je u CR-Z umístěn přímo na hřídeli spalovacího motoru před převodovkou, proto startování motoru je tišší a plynulejší.
Akumulátory Hondy CR-Z mají napětí 100,8 V jsou průběžně dobíjené za jízdy a při zpomalování vozu (brzdění). Akumulátory mající vysokou zátěž vlivem jejich častého průběžného vybíjení a nabíjení musí být chlazeny: v případě CR-Z vzduchem.
Vybavení Hondy CR-Z manuální šestistupňovou převodovkou je snahou Hondy podtrhnout sportovní charakter tohoto modelu pro ty řidiče, kteří požadují klasické manuální řazení.
Jako přínosnou hodnotím vybavení vozu možností volby ze tří jízdních režimů tlačítky na přístrojové desce vlevo pod volantem: sport, normal, ekon v zelené barvě. Změna režimu za jízdy se projeví výrazně buď ve zrychlení nebo zpomalení vozu. Je nutné zdůraznit, že při změně režimu se mění nastavení celého auta: nastavení škrticí klapky, režim momentu zapínání elektromotoru, nastavení posilovače řízení, klimatizace atd.
Podsvícení přístrojů na palubní desce je u modelu CR-Z spojeno s různými režimy systému pohonu. V režimech NORMAL a ECON je ukazatel rychlosti podsvícen modře, přičemž při ekonomické jízdě se modrá postupně mění na zelenou. V režimu ECON je na ukazateli režimu rozsvícená zelená květina eco flower. Červené podsvícení ukazatele rychlosti indikuje zvolený režim SPORT.
Grafické znázornění na displeji ukazuje v jakém režimu jedeme: zda využíváme pouze pohon benzinovým motorem anebo i pohon elektrickým motorem. (Aktivitu elektrického motoru nelze jinak postřehnout.) Šipky na displeji nás informují, zda je nabíjen akumulátor, na jiné stupnici pak intenzitu nabíjení a vybíjení a na jiném grafickém znázornění stav nabití akumulátorů. Vpravo pod volantem je další displej se zobrazením jak ekologicky jedeme zobrazením počtem ekologických zelených lístečků.
S cílem změřit průměrnou spotřebu jsem stejnou trať projel v každém režimu. Zatím co v ekonomickém režimu jsem dosáhl spotřebu 4,8 l na 100 km, v režimu normal 5,6 l a v režimu sport 7,3 l.
Ještě bych uvedl, že pod volantem vlevo při režimu eco a normál upozorňují šipky na vhodný moment pro řazení dolů (down) a nahoru (up).
Exteriér
Design nízkého (pouze 140 cm) a širokého (174 cm) kupé (s délkou 408 cm) se opravdu vydařil: je výrazně sportovní, přísně aerodynamický a velmi atraktivní. To mně potvrdila skutečnost, že kdykoliv jsem zastavil, si kolemjdoucí vůz se zájmem prohlíželi, což je u nás mimořádným oceněním.
Interiér
Po usednutí na nízko uložené výborně ergonomicky tvarované sedadlo jsem si připadal jako v kokpitu letadla. Všechny v noci i ve dne dobře čitelné sdělovače i ovládače jsou umístěny podle všech ergonomických zásad. Výhled z vozu dopředu je velmi dobrý, dozadu vnějším zrcátkem o poznání horší. Vpředu je dostatek místa pro řidiče, vzadu jsou sedadla vhodná spíše pro děti.
Po jednoduchém sklopení opěradla zadních sedadel se zavazadlový prostor o objemu 214 litrů zvětší na 401 l.
Motor a převodovka
Benzinový čtyřválcový motor i-VTEC objemu 1,5 litru má nejvyšší výkon 84 kW (124 k) při 6100 ot/min. a nejvyšší hodnotu točivého momentu 145 Nm dosahuje při 4800 ot/min. Elektromotor má výkon 10 kW (14 k) a vykazuje hodnotu točivého momentu 78 Nm.
Celkový výkon obou motorů je 91 kW (124 k) při 6100 ot./min.
Manuální šestistupňová převodovka s vhodně zvolenými stupni má přesné, krátké dráhy a dobře se řadí.
Výrobce udává maximální rychlost 200 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,9 sekund.
Podvozek
Honda CR-Z má podvozek vycházející z modelu Honda Insight avšak se zkráceným rozvorem na 2435 mm. Poháněná náprava přední. Řízení je přesné a citlivé. Pérování je tvrdší tak jak se na sportovní vůz sluší. Vybavení nejmodernějšími bezpečnostními a dalšími systémy je velmi bohaté.
Pohotovostní hmotnost 1170 kg, celková 1520 kg.
Výborné jízdní vlastnosti jsou i důsledkem uložení akumulátoru vzadu, čímž došlo k lepšímu rozložení hmotnosti.
Výbavy
Úrovně výbavy u modelu CR-Z jsou velkorysé – u všech čtyřech výbav: S, Sport, GT a GT Top – je k dispozici mimo jiné šest airbagů, ABS+EBD, aktivní opěrky hlavy, stabilizační systém VSA či asistent pro rozjezd v kopci. Všechny verze modelu CR-Z jsou rovněž vybaveny klimatizací, CD přehrávačem se 4 reproduktory, vstupem AUX pro externí audio zařízení a tlačítkem pro startování motoru.
Výbavy Sport, GT a GT Top dále nabízejí mlhovky, litá kola, kožený volant a řadicí páku, ovládání audiosystému na volantu, výškové reproduktory, USB konektor pro připojení flash disku/přehrávače iPod®, hliníkové pedály.
Výbavy GT a GT Top obsahují tempomat, xenonové světlomety či audiosystém s výkonem 360 W včetně subwooferu umístěného v zavazadlovém prostoru.
Nejvyšší výbava GT Top zahrnuje i kožené čalounění sedadel a panoramatickou skleněnou střechu.
Ceny Hondy CR-Z
V současné době byly v akční nabídce ceny sníženy o 100 000 Kč.
Po snížení jsou ceny následující:
Nejnižší výbava S 469.000 Kč, Sport 499.000 Kč, GT 529.000 Kč a nejvyšší GT Top 559.000 Kč.
Testovaná Honda byla ve výbavě Sport.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií