Osobní automobily Honda Civic, vyráběné od roku 1972, jsou už přes dvacet let nejprodávanějšími modely tohoto výrobce. A tak není divu, že se už v loňském roce a letos objevily zástupci sedmé generace – tří- a pětidveřový sedan, kupé a pětidveřový hatchback 5D.
Právě posledně jmenovaný „5D“ můžeme s klidem označit za nejzajímavější. Od svých předchůdců se liší hlavně designem a tvarem karosérie, která svými proporcemi a výškou připomíná spíš kombi. A nejen připomíná. Kombi Aerodeck překonává jak užitnými vlastnostmi, tak prostorností.
Právě vnitřní prostor, který je největší ve své třídě, je to, co nás po designu u Hondy Civic 5D upoutalo. A to i přesto, že svojí délkou 4285 mm je o 40 mm kratší než minulý model. Na prostornosti má největší vliv jednak větší rozvor (z 2620 na 2685 mm) včetně zkrácených převisů vpředu i vzadu a také výška, která oproti pětidveřovému sedanu narostla o 50 mm na 1495mm. Svým dílem přispěl „troškou do mlýna“ také kompaktní motorový prostor a nové zavěšení přední i zadních kol.
Přemístěním řadicí páky do přístrojové desky se získala zcela plochá podlaha bez středového panelu, což společně s velkými okny vzbuzuje dojem prostornosti.
Jak jsme se přesvědčili, v Hondě Civic 5D se všichni cestující cítí opravdu pohodlně, k čemuž přispívají i dobře tvarovaná sedadla s příjemným potahem. Jen se nám zdálo, že nad hlavou zůstává možná až příliš hodně místa. Ideální auto pro dlouhány. A proto Civic 5D nemůžeme nazvat jinak, než jako prostorný zázrak. Také objem zavazadlového prostoru 370 litrů je v této třídě nadprůměrný a po sklopení opěradel jej lze zvětšit na 732 litrů. Cílem konstruktérů bylo vytvořit prostorný interiér a to se jim podařilo na sto procent. Tolik místa neposkytují ani větší sedany střední třídy.
O něco výše usazené sedadlo řidiče, než jsem zvyklí, je výškově nastavitelné, stejně jako volant. Všechny přístroje jsou dobře čitelné, ovladače dosažitelné a tak jedině řadicí páka, jak jsme se už zmínili, je umístěna netradičně. Někomu toto uspořádání může připadat divné, ale musíme konstatovat, že jde o velice příjemný konstrukční prvek. Je teď dobře „po ruce“, řazení jde přesně a lehce.
Honda Civic 5D je dodávána s dvěma zážehovými čtyřválci – 1.4 (66kW/90 k) a 1.6 (81 kW/110 k). Právě silnější verzi jsme si vyzkoušeli a byli jsme spokojeni. Točivý moment 152 N.m při 4300 ot:/min je pro tento vůz naprosto dostačující. Musíme si uvědomit, že nejde o automobil se sportovním duchem, ale vyloženě rodinný a tomu odpovídá i měkčí naladění podvozku. O 15 kW silnější výkon zaplatíme jen nepatrně vyšší spotřebou. My jsme s „civikem“ jezdili v průměru kolem sedmi litrů benzinu na sto kilometrů, při vyloženě hospodárné jízdě se lze dostat pod tuto hranici. Výrobce udává tyto hodnoty: město 8,5, mimo město 5,5 a kombinovaný provoz 6,6 litru. Právě úsporný motor s variabilním časováním ventilů VTEC je vedle prostornosti druhou předností Hondy Civic 5D.
V nižších otáčkách, kdy je motor také dostatečně „živý“, je i dobře odhlučněn, což platí také o středních, kterých řidič při normální jízdě využívá asi nejvíc.
Zájemce si může vybrat ze tří stupňů výbavy – S, SL a ES (jen 1.6), přičemž už základní verze je velice dobře vybavena. Posuďte sami – elektrický posilovač řízení ESP (pracuje v závislosti na rychlosti vozu), ABS s elektronickou distribucí brzdné síly EBD, posilovač brzd, tříbodové pásy a opěrky hlavy na všech sedadlech, čtyři airbagy atd. Námi testované „Ls“ mělo navíc mj. elektrické ovládání oken a vyhřívaných zpětných zrcátek, dálkové ovládání centrálního zamykání, zadní stírač s cyklovačem a manuální klimatizaci. To vše za cenu 499 000 kč, když nejlevnější Civic 5D 1.4E přijde na 409 900 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií