Nová Honda Civic, vyráběná v britském závodě ve Swindonu, nezískal pouze nejvyšší (tříhvězdičkové) ocenění bezpečnosti chodců, ale rovněž čtyřhvězdičkové ocenění v případě testu čelního a bočního nárazu, čímž se zařadil mezi nejbezpečnější vozy v segmentu C.
Max Mosley, předseda programu Euro NCAP a president FIA, k výsledku řekl: „Honda Civic docílil unikátního průlomu v oblasti ochrany chodců. Poprvé v historii programu Euro NCAP je jasné, že výrobce vytvořil automobil, který vyrovnává potřebu bezpečnosti uživatelů vozu i chodců.“
Testy Hondy Civic 5D jsou výsledkem intenzivního programu výzkumu Hondy v oblasti bezpečnosti chodců, který zahrnuje vývoj prototypu bezpečného vozidla, tzv. Hondy ASV. Využití vysoce sofistikovaných figurín chodců, kde hraje Honda vedoucí úlohu se svou figurínou Polar II, a spolu s rozsáhlou analýzou silničních nehod a programem počítačem simulované nehody, poskytuje neocenitelná data sloužící k rozpoznání a minimalizování následků úrazů.
Testy bezpečnosti chodců programu Euro NCAP jsou vytvořeny na základě nehod při rychlosti 40 km/h s účastí dětských a dospělých chodců. Prudkým pohybem nad horní hranici předního nárazníku jsou postiženy především oblasti lýtka, stehna, hlavy dítěte a hlavy dospělého člověka. Tříhvězdičkové ocenění získaly rovněž automobily – Daihatsu Sirion a Mazda Premacy.
Specifické prvky nového Civicu usilující o minimalizování následků zranění chodců zahrnují:
- volný prostor pod blatníky, dovolující deformaci a pohlcení energie v případě nárazu
- úchyty blatníků, které se deformují v případě nárazu (tzv. „letmo uchycené blatníky“)
- energii absorbující klouby stíračů, které se v případě nárazu ulomí
- energii absorbující podpěry blatníků
Tato měřítka jsou však pouze jedním z prvků integrovaného bezpečnostního souboru a výsledky testů čelního a bočního nárazu programu Euro NCAP potvrzují efektivitu „chytře propojené“ struktury karoserie nového Civicu 5D v oblasti zajištění nejlepší možné ochrany cestujících.
Maximální ochrany cestujících je dosaženo díky pečlivě optimalizované velikosti a účinnému průřezu podélných a příčných nosníků rámu karoserie a jejich polohy. Společně s progresivní deformační technologií Hondy dovoluje silám vznikajících při nehodě, aby byly pečlivě kontrolovány pro docílení ještě efektivnějšího managementu G-sil, působících na cestující.
Při testu čelního nárazu programu Euro NCAP vůz naráží do ofsetové deformovatelné bariéry v rychlosti 64 km/h, čímž je simulován náraz dvou vozů, boční náraz je simulován řízeným vozíkem s deformovatelnou bariérou na stranu řidiče v rychlosti 50 km/h.
Na rozdíl od konvenční struktury přední části má Civic dvě paralelní dráhy, do nichž je v případě nárazu energie absorbována: vysoce pevného předního bočního rámu a pomocného rámu pod ním. Energie je tak rozdělena do drah v podlaze a centrálního rámu pro zefektivnění rozptýlení energie. Podélné dráhy v podlaze a vyztužení předních středových křížových prvků hrají úlohu konvenčního centrálního tunelu.
Klíčové prvky extrémně tuhé kabiny zahrnují:
- vyztužené spoje mezi zadní částí podlahy, prahů a zadního rámu
- dodatečné křížové prvky v zadní části zavazadlového prostoru
- vyztužené spoje sloupku A s přední částí podlahy
- vyztužené spoje zadní části s uložením tlumičů pérování
- velké křížové prvky za zadními sedadly
- výztuhy spojení příčky motorového prostoru s podlahou
Kromě toho je 57 procent rámu zkonstruováno z vysokopevnostní oceli, včetně bočních rámů i částí podlahy, příčníku střechy, předního pomocného rámu a předních a zadních nosníků nárazníku. Tuhé křížové prvky, spolu s příčníky střechy, hrají hlavní roli ve vynikající výsledné charakteristice bočního nárazu.
Prvky pasivní bezpečnosti jsou doplněny předním a bočním airbagem na místě řidiče a spolujezdce, předpínači bezpečnostních pásů s omezovačem napětí na předních sedadlech a tříbodovými bezpečnostními pásy na všech třech zadních sedadlech. Nechybějí montážní body pro uchycení dětských sedaček se systémem ISOFIX na zadních sedadlech.
Jen na vysvětlení – Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) je nezávislé konsorcium s účastí vlád Velké Británie, Nizozemí, Švédska, Francie a Německa a několika automobilových asociací a společností, zahrnující rovněž Alliance Internationale de Tourisme (AIT), Federation Internationale de l´Automobile (FIA), německou motoristickou organizaci ADAC a International Consumer Research and Testing (ICRT). Program založený s cílem podávat informace na základě srovnávacích nárazových testů nejpopulárnějších automobilů na evropském trhu je podporován Evropskou komisí.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií