Naháč CB500F – původně představený v roce 2013 společně s enduro verzí CB500X a kapotovanou verzí CBR500R – potvrdil, že jeden z osvědčených receptů značky Honda, jak vytvořit oblíbený motocykl, neztratil nic ze své platnosti.
Recept? Zábavný dvouválcový motor zabudovaný do jednoduchého, lehkého a sportovně laděného podvozku, který nabídne stejnou porci radosti zkušenému jezdci, i těm, kteří stojí na začátku své jezdecké kariéry. A přestože maximální výkon 35 kW dělá tento stroj vhodným i pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí CB500F mnohem více, než jen „motocykl pro začátečníky“.
Zatímco díky svým kompaktním rozměrům a vstřícnému chování je tento stroj snadno ovladatelný a vhodný jak pro běžné ježdění, tak pro učení, tytéž atributy potěší také jezdce postupující ze 125, stejně jako zkušené jezdce hledající menší motocykl na víkendové vyjížďky. Přitažlivost stroje bez ohledu na účel použití zvyšují také rozumné provozní náklady.
V roce 2019 model CB500F získal nové nekompromisní linie, které povýšily jeho technické a mechanické aspekty, a dále celou řadu vylepšení pro ještě lepší zážitek z jízdy. Do roku 2020 tak jeden z nejoblíbenějších modelů Honda vstupuje s inovovanou grafikou, se dvěma novými výraznými barvami a s homologací podle normy EURO5.
Informace o modelu
35kW motor modelu CB500F, díky kterému je tento model dostupný i pro držitele řidičského oprávnění A2, těží z vylepšení z roku 2019, která zahrnovala úpravu časování sacích i výfukových ventilů, jež oproti předchozí verzi přidala o 4 % více výkonu a točivého momentu v rozmezí od 3 do 7 tisíc otáček, a dále vyladění zvuku výfuku a novou pomocnou kluznou spojku.
LCD přístrojový panel obsahuje indikátor řazení a ukazatel zařazeného rychlostního stupně, kompletní osvětlení stroje je složeno z LED diod. Ačkoliv motor i podvozek zůstaly pro modelový rok 20201 a pro homologaci podle EURO5 nezměněny, je stroj opět o něco přitažlivější díky dvěma výrazným novým barvám.
Hlavní vlastnosti
Vzhled a podvozek
- Agresivně tvarovaná kapotáž
- Zkosená řídítka pro vynikající lepší kontrolu a pocit
- LCD přístrojový panel s indikátorem řazení na vyšší rychlostní stupeň
- Kompletní LED osvětlení
- Dvě nové barvy pro rok 2020.
V rámci evoluce získal nahý model CB500F pro rok 2019 nový vzhled, z něhož vyzařuje nový druh agresivity. Design stroje, kterému dominuje ostře řezaný světlomet, je snížený a vyzařuje z něj připravenost k akci. Boční kryty plynule navazují na nádrž a zcela odhalují motor, zatímco boční kryty a sedlo přebírají téma výrazné muskularity.
Zkosená řídítka poskytují jezdci intuitivní jistotu a kontrolu. LCD přístrojový panel nabízí informaci o zařazeném rychlostním stupni kombinovanou s ukazatelem řazení na vyšší rychlostní stupeň; ten je implicitně nastaven na 8 750 ot./min., lze jej však nastavit po 250 ot./min. krocích v rozmezí od 5 000 do 8 750 ot./min.
Hlavní rám z 35mm kosočtvercových ocelových profilů zůstal pro rok 2020 nezměněn. Je lehký a pevný a poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá také ke snížení vibrací.
Rozvor kol je 1 410 mm, sklon přední vidlice a závlek činí 25,5°/102 mm. Tyto hodnoty jsou zárukou pohotového, a přesto sebejistého řízení. Centralizace hmoty, kdy motor je blízko čepu kyvné vidlice, umožňuje hbité zatáčení. Stabilita je zajištěna díky optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo. Pohotovostní hmotnost je 189 kg.
Sedlo je nízko umístěné (785 mm), díky čemuž je Honda CB500F snadno ovladatelná, zatímco neutrální polohou za řídítky se stroj přizpůsobí jezdcům různých výšek. Celkové rozměry jsou 2 080 mm × 790 mm × 1 060 mm, světlá výška je 145 mm. Palivová nádrž pojme 17,1 litru včetně rezervy a v kombinaci s nízkou spotřebou paliva dosahující 3,5 l/100 km umožňuje dojezd až 480 km.
Přední 41mm teleskopická vidlice s nastavitelným předpětím a se zdvihem 120 mm umožňuje měkkou, přesto kontrolovanou jízdu, a poskytuje jezdci přesné informace o přilnavosti přední pneumatiky. Jednotrubkový zadní tlumič (podobný jako u výkonnějších sportovních strojů), a zejména pak jeho píst s velkým průměrem, je zárukou vynikající reakce odpružení při různých teplotách. Nabízí 5stupňové nastavení předpětí pružiny, jež je spojena s robustním kyvným ramenem z obdélníkových ocelových profilů, na kterém jsou umístěny nalisované ocelové koncovky pro nastavení řetězu. Koncový převod je zajištěn 520mm utěsněným řetězem.
Lehká 17palcová litá hliníková kola mají paprsky ve tvaru písmene Y s dutým průřezem. Šířka předního kola je 3,5 palce s pneumatikou 120/70-ZR17, zadní kolo má šířku 4,5 palce a pneumatiku 160/60-ZR17. Přední vlnovitý kotouč o průměru 320 mm s dvoupístovým třmenem doplňuje zadní kotouč o průměru 240 mm s jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy.
Model CB500F bude dostupný v následujících barevných provedeních:
- Červená Grand Prix Red
- Matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic
- Modrá Candy Caribbean Blue Sea **NOVINKA**
- Žlutá Candy Moon Glow Yellow **NOVINKA**
Motor
- Vnitřní architektura živého dvouválcového motoru vychází z techniky použité u CBR1000RR Fireblade z roku 2019
- · Dostatek výkonu a točivého momentu v celém rozmezí otáček
- Sportovnější zvuk výfuku se dvěma výstupními otvory
- Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení nahoru a zajišťuje podřazování
- Nově homologace podle normy EURO5
Osmiventilový, kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor u CB500F, díky kterému mohou tento motocykl řídit držitelé řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí skvělou rovnováhu mezi fyzickými rozměry a dostupným, příjemným výkonem, jenž je završen energickým charakterem ve vysokých otáčkách s dynamickou výkonovou špičkou.
I přes skvělou dynamiku v nízkých otáčkách konstruktéři v roce 2019 dosáhli zlepšení akcelerace posílením výkonu a točivého momentu v nízkých a středních otáčkách (3–7 tisíc ot./min.). Čtyřprocentního nárůstu se podařilo dosáhnout úpravou časování ventilů – čas pro zavření se urychlil o 5° a zdvih se zvýšil o 0,3 mm na 7,8 mm.
Proudění vzduchu vzduchovou komorou a škrticí klapkou až k bodu vstřikování paliva je prakticky přímé; v roce 2019 došlo v rámci vylepšení k přemístění baterie dále od vzduchové komory, a to s cílem zlepšit průtok vzduchu sacími kanály. Koncovka výfuku je nově tvořena dvěma trubkami, což každému pulzu motoru dodává sportovně znějící nádech. Maximálního výkonu 35 kW motor dosahuje při 8 600 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 Nm při 6 500 ot./min.
Vrtání a zdvih jsou 67 mm × 66,8 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7:1. Zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované k vyvažovacímu hřídeli a jeho nízká hmotnost umožňuje motoru volně se otáčet se sníženou setrvačností.
Vzhledem k tomu, že motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, jeho čtyři závěsy na hlavě válců zvyšují tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření.
Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti opotřebení. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm.
Tvar pístů vychází z řešení použitého u modelu CBR1000RR Fireblade z roku 2019, které snižuje jejich hlučnost při vysokých otáčkách. Tření je sníženo pomocí kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). Solná lázeň AB1, která se používá po nitridování v solné lázni, vytváří stejně jako u CBR1000RR membránu chránící před oxidací.
„Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního a vyvažovacího hřídele je velmi podobný řešení použitému u čtyřválcových motorů Honda RR a většina vnitřní konstrukce a technických řešení je převzata přímo z CBR1000RR z roku 2019.
Kliková skříň je tvořena odstředivě litými tenkostěnnými prvky. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Olejové čerpadlo má lepší odvzdušňovací výkon a snížené tření. Hlubší olejová vana snižuje přelévání oleje při prudších průjezdech zatáčkami a při brzdění. Objem olejové náplně činí 3,2 litru.
Šestistupňová převodovka u CB500F je velmi blízká jednotce použité u motoru RR a využívá stejnou konstrukci řadicích ramen a spojovacího mechanismu. V roce 2019 byla představena také pomocná/kluzná spojka, která usnadňuje řazení na vyšší stupeň a vyhlazuje případné rázy při prudkém podřazování.
Model CB500F, stejně jako jeho stájoví kolegové z kategorie 500 cm3, je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise, než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.
Příslušenství
Pro model CB500F bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:
- 35litrový horní kufr
- Zadní nosič
- Tankbag
- Taška na sedlo
- Vysoké plexi (čiré)
- Vyhřívané rukojeti
- 12V zásuvka
- Kryt zadního sedadla
- Hlavní stojan
- Polepy kol
- Polep palivové nádrže
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Řadový, kapalinou chlazený dvouválec |
Zdvihový objem | 471 cm3 |
Vrtání a zdvih | 67mm × 66,8mm |
Kompresní poměr | 10,7: 1 |
Maximální výkon | 35 kW při 8 600 ot./min. |
Max. točivý moment | 43 Nm při 6 500 ot./min. |
Olejová náplň | 3,2 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | PGM FI |
Objem palivové nádrže | 17,1 l (včetně rezervy) |
Spotřeba paliva (WMTC) | 3,5 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Kapacita baterie | 12 V 7,4 Ah |
Výkon alternátoru | 23,4 A při 2 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Lamelová, mokrá |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2080 mm × 790 mm × 1060 mm |
Rozvor kol | 1 410 mm |
Úhel přední vidlice | 25,5 stupně |
Závlek | 102 mm |
Výška sedla | 785 mm |
Světlá výška | 145 mm |
Pohotovostní hmotnost | 189 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | Konvenční 41mm teleskopická vidlice s nastavením předpětí |
Typ vzadu | Prolink s jedním tlumičem s 5 úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z obdélníkových ocelových profilů |
KOLA | |
Typ vpředu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Typ vzadu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Velikost ráfku přední | 17 × MT3,5 |
Velikost ráfku zadní | 17 × MT4,5 |
Pneumatika vpředu | 120/70ZR–17M/C |
Pneumatika vzadu | 160/60ZR–17M/C |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový |
Typ vpředu | Jeden vlnovitý kotouč, 320 mm, 2pístový třmen |
Typ vzadu | Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva a ukazatel okamžité spotřeby, digitální hodiny, ukazatel zařazeného rychlostního stupně |
Zabezpečovací systém | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Světlomet | 4,8W potkávací 12 W dálkový (LED) |
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
# Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií