Hlučnost automobilu pod lupou

Výzkum v oblasti hluku a vibrací vyžaduje značné finanční prostředky. v technickém vývojovém středisku TDC (Technical Development Centre) automobilky Opel v Russelsheimu investovali v poslední době plných 34 milionů marek do nového zařízení, kam patří mimo jiné zkušebna, kde lze analyzovat a korigovat zdroje hluku celého pohonného systému. Dva elektromotory na zkušebně s výkonem 110 kW mohou celý systém pohánět nebo poslouží jako brzda, je-li v provozu spalovací motor.

Hlučnost automobilu pod lupou


Od podzimu roku 1996 je evropským předpisem stanovena limitní hladina venkovního hluku automobilu jedoucího rychlostí 50 km/h na 74 dB (A). V roce 1984 to bylo ještě 80 dB (A). Rozpomeneme-li se na středoškolská studia, možná se nám vybaví, že hluk narůstá po logaritmické křivce. V praxi to tedy znamená, že automobil z roku 1984 byl stejně hlučný jako čtyři dnešní vozy dohromady.


U Opelu pracuje na sedm desítek inženýrů na odstranění rušivých hluků a vibrací. Dnes se jejich činnost rozšířila o úkol, jak řidiči zajistit adekvátní akustický vjem z jízdy. Na jedné straně nepříjemný a obtěžující hluk je totiž na druhé straně výrazným orientačním vodítkem: Hluková kulisa například signalizuje stoupající rychlost jízdy nebo výkonnou rezervu motoru. V perfektně odpruženém a téměř bezhlučně se pohybujícím voze řidič tuto akustickou vazbu ztrácí. Extrémně tichý vůz by byl i nebezpečný vůči chodcům.


1) Nadějný, ale v sériové výrobě zatím obtížně realizovatelný princip vzájemného rušení hluku v kabině, který se zkouší v akustických laboratoří Opelu: Proti zvukovému vlnění, které vyzařuje například motor, se pouští počítačem simulované vlnění stejné intenzity, ale opačné fáze. Obě vlnění se vzájemně ruší, výsledkemje nižší hladina hluku.


2) Vnímavost lidského ucha mezi hranicí slyšitelnosti a hranicí bolesti se pohybuje od 0 dB (A) (práh slyšitelnosti) až po 140 dB (A) (práh bolesti a poškození). Od zhruba 65 dB (A) je možné počítat s nepříznivým vlivem na vegetativní nervový systém. Hladina hluku na 85 dB (A) už může vést k poškození orgánů vnitřního ucha.


Jedno oddělení střediska TDC automobilky Opel nyní zkoumá, jak počítačem simulovat takové hluky v závislosti na poloze plynového pedálu, které by neměly rušivý charakter. Význam této novátorské disciplíny (nazývané sound design) bude bezesporu rychle růst.


V oddělení laserové holografie je možné zviditelnit ohniska a intenzitu vibrací na dílech karoserie a tato kritická místa eliminovat tlumícími materiály. Je to metoda efektní a s velmi názornými výsledky.


Také vzájemné odlaďování jednotlivých komponentů může hlučnost a vibrace uspokojivým způsobem potlačit. Na přístroji nazývaném hydropulser se kapalinovými válci generují rušivé vlivy a příslušné snímače zachycují vibrace závěsů kol, hnací jednotky a pohyby dalších komponentů. Na tomto zařízení se nechají zkoušet i vlastnosti úchytů pohonného agregátu. V době, kdy se prosazují vznětové motory s přímým vstřikem, charakteristické svým tvrdým chodem,je zvlášť důležité, aby jejich tlumení bylo co nejúčinnější. Stále více se používají hydraulické úchyty, pracující obdobně jako klasické tlumiče pérování, které je ovšem třeba vhodně odladit.


Zvlášť zajímavá a nadějná je myšlenka eliminovat hluk hlukem – tedy vlněním stejné frekvence a stejné amplitudy, ovšem v zrcadlovém provedení. Automobil by se tak zbavil přebytečné hmotnosti, kterou představuje tlumící materiál. Ani v době výkonných počítačů to není záležitost jednoduchá, protože kabina je uzavřený prostor, kde zvukové vlny mění neustále svůj charakter. Navíc je tento systém aplikovatelný pouze v jedné rovině, samozřejmě se jedná o rovinu vnímanou cestujícími, kde jsou umístěny příslušné mikrofony.


Princip měření hluku jedoucího automobilu v moderní zkušebně Opelu TDC v Russelsheimu. Vůz stojí v hale o rozměrech 20 x 15 metrů na válcích, čtrnáct mikrofonů na každé straně ve vzdálenosti 7,5 m se zapíná postupně podle simulované rychlosti vozu. Té odpovídá i rychlost vzduchu, kterým je vozidlo ofukováno. Naměřené hodnoty jsou okamžitě vyhodnocovány výkonnými počítači.

Hlučnost automobilu pod lupou


Laserová holografie umožňuje odhalit konstruktérům nových Opelů už během vývoje místa nežádoucích vibrací. Jednotlivé komponenty (na snímku například střecha vozu) se rozechvějí a potom jsou v neuvěřitelně krátkých záblescích laseru (trvání záblesku činí jednu třicetimiliardinu sekundy!) snímány speciální kamerou. Po počítačovém vyhodnocení pak zkušené oko odborníka na výsledném snímku rozpozná „horká místa“, která by při běžném provozu byla zdrojem nepříjemného hluku.

Pavel Biskup

převzato z OPEL MAGAZÍNU léto 98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...