Od podzimu roku 1996 je evropským předpisem stanovena limitní hladina venkovního hluku automobilu jedoucího rychlostí 50 km/h na 74 dB (A). V roce 1984 to bylo ještě 80 dB (A). Rozpomeneme-li se na středoškolská studia, možná se nám vybaví, že hluk narůstá po logaritmické křivce. V praxi to tedy znamená, že automobil z roku 1984 byl stejně hlučný jako čtyři dnešní vozy dohromady.
U Opelu pracuje na sedm desítek inženýrů na odstranění rušivých hluků a vibrací. Dnes se jejich činnost rozšířila o úkol, jak řidiči zajistit adekvátní akustický vjem z jízdy. Na jedné straně nepříjemný a obtěžující hluk je totiž na druhé straně výrazným orientačním vodítkem: Hluková kulisa například signalizuje stoupající rychlost jízdy nebo výkonnou rezervu motoru. V perfektně odpruženém a téměř bezhlučně se pohybujícím voze řidič tuto akustickou vazbu ztrácí. Extrémně tichý vůz by byl i nebezpečný vůči chodcům.
1) Nadějný, ale v sériové výrobě zatím obtížně realizovatelný princip vzájemného rušení hluku v kabině, který se zkouší v akustických laboratoří Opelu: Proti zvukovému vlnění, které vyzařuje například motor, se pouští počítačem simulované vlnění stejné intenzity, ale opačné fáze. Obě vlnění se vzájemně ruší, výsledkemje nižší hladina hluku.
2) Vnímavost lidského ucha mezi hranicí slyšitelnosti a hranicí bolesti se pohybuje od 0 dB (A) (práh slyšitelnosti) až po 140 dB (A) (práh bolesti a poškození). Od zhruba 65 dB (A) je možné počítat s nepříznivým vlivem na vegetativní nervový systém. Hladina hluku na 85 dB (A) už může vést k poškození orgánů vnitřního ucha.
Jedno oddělení střediska TDC automobilky Opel nyní zkoumá, jak počítačem simulovat takové hluky v závislosti na poloze plynového pedálu, které by neměly rušivý charakter. Význam této novátorské disciplíny (nazývané sound design) bude bezesporu rychle růst.
V oddělení laserové holografie je možné zviditelnit ohniska a intenzitu vibrací na dílech karoserie a tato kritická místa eliminovat tlumícími materiály. Je to metoda efektní a s velmi názornými výsledky.
Také vzájemné odlaďování jednotlivých komponentů může hlučnost a vibrace uspokojivým způsobem potlačit. Na přístroji nazývaném hydropulser se kapalinovými válci generují rušivé vlivy a příslušné snímače zachycují vibrace závěsů kol, hnací jednotky a pohyby dalších komponentů. Na tomto zařízení se nechají zkoušet i vlastnosti úchytů pohonného agregátu. V době, kdy se prosazují vznětové motory s přímým vstřikem, charakteristické svým tvrdým chodem,je zvlášť důležité, aby jejich tlumení bylo co nejúčinnější. Stále více se používají hydraulické úchyty, pracující obdobně jako klasické tlumiče pérování, které je ovšem třeba vhodně odladit.
Zvlášť zajímavá a nadějná je myšlenka eliminovat hluk hlukem – tedy vlněním stejné frekvence a stejné amplitudy, ovšem v zrcadlovém provedení. Automobil by se tak zbavil přebytečné hmotnosti, kterou představuje tlumící materiál. Ani v době výkonných počítačů to není záležitost jednoduchá, protože kabina je uzavřený prostor, kde zvukové vlny mění neustále svůj charakter. Navíc je tento systém aplikovatelný pouze v jedné rovině, samozřejmě se jedná o rovinu vnímanou cestujícími, kde jsou umístěny příslušné mikrofony.
Princip měření hluku jedoucího automobilu v moderní zkušebně Opelu TDC v Russelsheimu. Vůz stojí v hale o rozměrech 20 x 15 metrů na válcích, čtrnáct mikrofonů na každé straně ve vzdálenosti 7,5 m se zapíná postupně podle simulované rychlosti vozu. Té odpovídá i rychlost vzduchu, kterým je vozidlo ofukováno. Naměřené hodnoty jsou okamžitě vyhodnocovány výkonnými počítači.
Laserová holografie umožňuje odhalit konstruktérům nových Opelů už během vývoje místa nežádoucích vibrací. Jednotlivé komponenty (na snímku například střecha vozu) se rozechvějí a potom jsou v neuvěřitelně krátkých záblescích laseru (trvání záblesku činí jednu třicetimiliardinu sekundy!) snímány speciální kamerou. Po počítačovém vyhodnocení pak zkušené oko odborníka na výsledném snímku rozpozná „horká místa“, která by při běžném provozu byla zdrojem nepříjemného hluku.
Pavel Biskup
převzato z OPEL MAGAZÍNU léto 98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů