Historie závodu Dacia

Od spolupráce firmy Dacia s francouzským Renaultem až k převzetí firmy Dacia Renaultem v roce 1999 a představení nové kolekce modelu Dacia Logan v úterý 31. října 2006.

Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti.

Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II.světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 – 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.

Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

  • Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
  • Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
  • Integrace výroby motorů, převodovek a náprav
  • Výroba karoserií

V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.

V období roku 1970 – 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:

  • 1972 – Dacia 1300 Ambulance
  • 1975 – Dacia 1302 Pick-Up
  • 1982 – Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
  • 1989 – Dacia 1320 Hatchback
  • 1989 – Dacia 1304 King-Cab
  • 1990- Dacia 1325 Liberta
  • 1992 – Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
  • 1995 – Dacia Nova 523
  • 1997 – Dacia Nova 524

Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi.

V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.

Dacia a Renault – historie vztahů

  • 1966 – Výstavba továrny v Pitesti
  • 1967 – Podpis dohody o spolupráci se společností Renault o produkci modelů Dacia v dalších letech
  • 1968 – Produkce modelu Dacia 1100 (R8)
  • 1969 – Produkce modelu Dacia 1300 sedan (R12)
  • 1973 – Produkce modelu Dacia 1300 coupé
  • 1978 – Ukončení licenční dohody Renault – Dacia
  • 1991 – Studie průmyslového projektu Renault – Dacia
  • 1995 – Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz
  • 1997 – Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
  • 1999 – Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia s 51 % kapitálu
  • 2000 – Renault zvyšuje svou účast na 81,4% kapitálu.
  • 2000 – Uvedení na trh modelu Supernova s motorem Renault
  • 2001 – Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu
  • 2003 – Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
  • 2003 – Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál
  • 2004 – 2. června: odhalení vozu Logan
  • 2004 – 21. července: zastavení výroby Dacia Berline a Break (celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel
  • 2004 – 9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh
  • 2004 – 29. listopadu: zastavení výroby motoru C (celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 2 527 155 motoru)
  • 2005 – 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan
  • 2005 – 31. března: zastavení výrovy vozu Solenza
  • 2005 – 8. září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi
  • 2005 – 13. září: ověření ISO 14 001

A v říjnu letošního roku 2006 byla představena nová kolekce modelu Dacia Logan.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...