Historie závodu Dacia

Od spolupráce firmy Dacia s francouzským Renaultem až k převzetí firmy Dacia Renaultem v roce 1999 a představení nové kolekce modelu Dacia Logan v úterý 31. října 2006.

Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti.

Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II.světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 – 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.

Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

  • Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
  • Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
  • Integrace výroby motorů, převodovek a náprav
  • Výroba karoserií

V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.

V období roku 1970 – 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:

  • 1972 – Dacia 1300 Ambulance
  • 1975 – Dacia 1302 Pick-Up
  • 1982 – Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
  • 1989 – Dacia 1320 Hatchback
  • 1989 – Dacia 1304 King-Cab
  • 1990- Dacia 1325 Liberta
  • 1992 – Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
  • 1995 – Dacia Nova 523
  • 1997 – Dacia Nova 524

Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi.

V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.

Dacia a Renault – historie vztahů

  • 1966 – Výstavba továrny v Pitesti
  • 1967 – Podpis dohody o spolupráci se společností Renault o produkci modelů Dacia v dalších letech
  • 1968 – Produkce modelu Dacia 1100 (R8)
  • 1969 – Produkce modelu Dacia 1300 sedan (R12)
  • 1973 – Produkce modelu Dacia 1300 coupé
  • 1978 – Ukončení licenční dohody Renault – Dacia
  • 1991 – Studie průmyslového projektu Renault – Dacia
  • 1995 – Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz
  • 1997 – Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
  • 1999 – Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia s 51 % kapitálu
  • 2000 – Renault zvyšuje svou účast na 81,4% kapitálu.
  • 2000 – Uvedení na trh modelu Supernova s motorem Renault
  • 2001 – Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu
  • 2003 – Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
  • 2003 – Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál
  • 2004 – 2. června: odhalení vozu Logan
  • 2004 – 21. července: zastavení výroby Dacia Berline a Break (celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel
  • 2004 – 9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh
  • 2004 – 29. listopadu: zastavení výroby motoru C (celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 2 527 155 motoru)
  • 2005 – 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan
  • 2005 – 31. března: zastavení výrovy vozu Solenza
  • 2005 – 8. září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi
  • 2005 – 13. září: ověření ISO 14 001

A v říjnu letošního roku 2006 byla představena nová kolekce modelu Dacia Logan.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...