HISTORIE KOMFORTU CITROËN 3. DÍL: UŽIVATELSKÝ KOMFORT

  • Pojem komfortu je již více než 100 let pro vozy Citroën zcela zásadní.
  • Vsoučasném období nouzového stavu, kdy se každý z nás obrací sám k sobě, se Citroën vrací k programu Citroën Advanced Comfort®. Programu, jehož cílem je přivést design vozů Citroën k jednotnému typu komfortu, který se stal podpisem značky.
  • Program Citroën Advanced Comfort®, který je klíčovým prvkem vývoje současných modelů, představuje komplexní, moderní a multisenzorický přístup ke komfortu, jenž prostor pro cestující vnímá jako interiér domu. Jeho cílem je, aby byla každá cesta na palubě Citroënu stejně pohodlná jako posezení doma v obývacím pokoji. Program se opírá o 4 hlavní pilíře:
    • jízdní komfort pro pocit jako vbavlnce,
    • životní komfort díky praktickému a funkčnímu interiéru,
    • uživatelský komfort s intuitivními technologiemi pro zjednodušení života,
    • duševní komfort při pobytu vútulné prosvětlené atmosféře, se vším na svém místě.

Post-production : Astuce Productions

William CROZES @ PLANIMONTEUR

Jde o 4 hlavní oblasti diferenciace modelů značky, již je dosahováno díky exkluzivním inovacím, jako jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy® nebo sedadla Advanced Comfort. Tyto technologie jsou nyní přístupné široké veřejnosti.

  • Stěmito 4 pilíři se nyní můžete seznámit ve čtyřdílném seriálu –  prostřednictvím konkrétních příkladů z historie značky Citroën.
  • Dnes 3. díl –  uživatelský komfort.

Copyright AGNIESZKA_DOROSZEWICZ @ Continental Production

UŽIVATELSKÝ KOMFORT: INTUITIVNÍ PRO VĚTŠÍ JEDNODUCHOST

INOVATIVNÍ VOLANTY

V případě Citroënu se uživatelský komfort projevuje uživatelsky přívětivými kabinami v kombinaci s intuitivními a snadno použitelnými technologiemi. V automobilovém průmyslu získávají technologie čím dál důležitější význam, někdy i na úkor uživatelské přívětivosti. Značka Citroën se naproti tomu odjakživa snaží využívat nové technologie pro snadné používání svých vozů a pro zvýšení komfortu.

Snižování stresu a únavy při jízdě je již dlouho jedním z hlavních cílů značky Citroën, která je přesvědčena, že skutečný komfort spočívá v odlehčení duševní zátěže řidiče, což je oblast, ve které se značka vždy snažila o inovace. Pro Citroën je uživatelský komfort po celá desetiletí základem koncepce jeho vozů, což vedlo k tomu, že se značka ujala vedení při přetváření dvou základních funkčních prvků: volantu a palubní desky.

Citroën byl průkopníkem, který na počátku 21. století představil novou koncepci volantu: volant s pevným středem u modelu C4, který je k dispozici také u modelů C4 Picasso a C5. S rozšiřováním zabudovaných technologií, které vedou k přeplnění palubních desek, začalo mnoho výrobců přesunovat ovládací prvky na volant. Inteligentní design společnosti Citroën tkvěl v pevném středu volantu, na němž byl v přímé ose pohledu řidiče umístěn snadno přístupný ovládací panel. Ovladače ostatních výrobců se otáčely společně s volantem, zatímco u vozů Citroën zůstaly statické, takže byly lépe vidět a snadněji se ovládaly. Tato inovace plnila také přísné bezpečnostní požadavky vyplývající z právních předpisů o nárazech a airbagu.

Citroën použil volant k zavedení další inovace: slavných otočných světlometů, které byly uvedeny na trh v roce 1967 u vozu DS. Tyto světlomety lépe osvětlují vozovku před autem, a proto usnadňují jízdu v noci. Později zajišťovaly u modelu SM to stejné dva ze šesti světlometů s automatickou hydraulickou regulací výšky. Tyto světlomety se u dnešních modelů značky objevují ve formě „inteligentních světlometů“, ačkoli značka je používala již dávno předtím pro zlepšení uživatelského komfortu svých vlajkových lodí.

Citroën i dnes klade důraz na tuto snahu o zlepšení viditelnosti v noci pro lepší bezpečnost a nabízí u většiny vozů své modelové řady automatické přepínání dálkových světel.

NÁSTROJE A INOVACE

Pokročilé ergonomické ovládací prvky a inovativní koncepce palubní desky představují další důkaz závazku společnosti Citroën týkajícího se funkčnosti. Technologie používané ve voze slouží ke zlepšení komfortu řidiče.

Modely GS, GSA, CX a BX byly vybaveny nejmodernějšími ergonomickými ovládacími prvky základních funkcí, které byly snadno přístupné z volantu. Pozdější modely GSA a Citroën Visa představily unikátní „satelitní“ ovládací panel, jenž seskupil všechny základní ovládací prvky na dosah ruky řidiče, který tak nemusel spouštět ruku z volantu.

Model CX byl průkopníkem použití tvarovaných plastů pro sjednocení designu palubní desky, konzoly a obložení dveří. Jedním z pozoruhodných prvků byl panel ve tvaru létajícího talíře, na který byly v prostoru kolem volantu umístěny všechny ovládací prvky. Tento panel ve tvaru půlměsíce měl velmi inovativní design, jehož autorem byl sochař, designér a výtvarník Michel Harmand, který ovlivňoval vzhled vozů Citroën od šedesátých do osmdesátých let. V té době šlo o vrchol funkčního komfortu. Uvedený prvek se využíval i u dalších modelů Citroën a jeho koncepci napodobili i jiní výrobci automobilů. Podobně se tvar přístrojové desky měnil v 80. a 90. letech díky využití nové technologie vstřikování plastů.

Model CX byl také vybaven jedinečným osvětleným rychloměrem s „otáčejícím se bubnem“, který na displeji před řidičem zobrazoval zvětšený pohled na rychlost vozu. Řidič tak mohl vidět, jakou rychlostí jede, snadněji a rychleji, než co umožňovala tradiční ručička na přístroji.

Model BX, který byl uveden na trh v roce 1982, představuje nový milník z hlediska designu interiéru i exteriéru. Téměř 20 % karoserie BX bylo vyrobeno z plastu a v interiéru byla využita konstrukce z lisovaného plastu se snadno dosažitelnými ovládači a páčkami. V roce 1985 představil Citroën vůz BX Digit s první palubní deskou s digitálním displejem. BX Digit byl skutečně prvním vozem na světě, který nabídl digitální ovladače a displeje na středové konzole spolu s digitálními přístroji s obrazovkou. Díky využití funkčnosti jako prostředku zvyšujícího komfort byl model BX Digit skutečným předchůdcem dnešních digitálních přístrojových panelů.

Copyright William Crozes @ Continental Productions

Copyright William CROZES @ Continental Productions

ZAČLENĚNÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ

Závazek značky Citroën zajišťovat uživatelský komfort neustálými inovacemi se odráží i v inteligentním uspořádání ovládacích prvků na palubní desce a celého interiéru. Jednou z funkčních inovací značky Citroën je dokonalé začlenění nových technologií, které pomáhají řidiči a zvyšují komfort a praktičnost. Zkušenosti, které značka získala v průběhu desetiletí, nyní pronikají do vývoje technologií a jejich začleňování do současných kabin vozů Citroën.

Po prvních modelech s panelem ve tvaru půlměsíce se ve voze C6 objevil první „head-up display“, který promítá základní informace na čelní sklo. Od té doby se tato funkce objevuje u mnoha novějších modelů, jako je například SpaceTourer a nedávný model SUV C3 Aircross. Plně digitální přístrojovou desku Citroën použil poprvé u modelu Xsara Picasso a od té doby jeho koncepci zdokonalil u řady dalších modelů. Dnešní vůz C4 SpaceTourer je vybaven 12palcovým digitálním displejem, který zobrazuje informace funkčním a pohodlným způsobem.

Jednoduchost je i principem rozhraní HMI (Human Machine Interfaces), které se používá u současných modelů značky. Dotykové displeje s připojením na internet přebírají funkce smartphonů. Spojují řidiče i posádku s okolním světem pomocí snadno použitelného zařízení, které díky technologiím MirrorLink, Apple CarPlay® a Android Auto® replikuje aplikace smartphonu na displej ve voze.

Od prvních směrových světlometů přes panel ve tvaru půlměsíce až po dnešní digitální displeje vychází začlenění nových technologií do všech nových modelů Citroën vždy ze snahy o praktičnost a funkčnost.

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...