Fin Marcus Grönholm se narodil 5. února 1968 ve městě Espo, dnes žije s manželkou a třemi dětmi v Helsinkách. V roce 1987 absolvoval první rallye a o dva roky debutoval ve světové soutěži (Rallye 1000 jezer). V roce 1991 získal domácí titul ve skupině N a do roku 1998 startoval ve finském šampionátu, což završil dalším titulem. V roce 1999 dostal poprvé příležitost v továrním týmu Peugeot a loni vyhrál ve Švédsku, Novém Zélandě, Finsku a Austrálii.
Jakou změnu Vám přinesl světový titul a jak se cítíte u Peugeotu?
Mě osobně žádnou. Akorát jedeme pod větším tlakem a máme hodně práce. Také novináři se mě teď více ptají. Já jsem se ale nezměnil. U Peugeotu vládne dobrá atmosféra a cítím se tam dobře. Všechno do sebe pěkně zapadá.
Který výsledek loňské sezóny považujete za nejlepší? Vyhrál jste ve Švédsku i doma ve Finsku. Máte ještě nějakou motivaci?
Oba severské úspěchy hodnotím vysoko, stejně jako zisk titulu v Anglii. Vítězství ve Švédské rallye patří každopádně mezi nejvýznamnější. Rozhodně bych nerad se soutěžemi končil. Rád vyhrávám. Chtěl bych být rychlejší na asfaltu a vyhrát na něm jednoho dne i rallye. Není to lehké, ale ne nemožné.
Kterou rallye považujete za nejtěžší?
Osobně nemiluji Rallye Monte Carlo. Loni jsem tam jel pět zkoušek, letos pouze dvě.
Jak jste se vůbec dostal k Peugeotu?
V červenci 1998 jsem zavolal Jeanu Pierru Nicolasovi, vedoucímu sportovního oddělení a ten jen řekl: „Ach jo, Skandinávec, Radström, Grönholm ….“? Ani pořádně nevěděl, kdo mu telefonuje. Jen chtěl poslat životopis. To jsem udělal a potom jsme se bavili při finské rallye. Tak to začalo.
Když jste loni ve Švédsku vyhrál první velkou rallye, bylo vám 32 let. Nejste už starý?
Ne, jen jsem se brzy narodil …. ,a taky přišel do mistrovství světa příliš pozdě. Předtím jsem dlouho jezdil finský šampionát. Sice jsem jel několik soutěží, ale bez tlaku a také bez možnosti testovat.
Máte nějaké problémy s Peugeotem? Řada lidí přemýšlí, jak svých 1,93 m srovnáte do tak malého automobilu?
Prakticky mi nic nedělá potíže, jen při nastupování mám nepříjemný pocit, protože nemůžu natáhnout nohy. Ale když odstartuji do erzety a na hlavě mám přilbu, potom je vše o.k. Lidé si myslí, že předností vozu jsou asfaltové tratě. Snad je na pevném povrchu Peugeot o něco málo lepší. Výhodou však spíš bylo, že jsme měli v týmu dva asfaltové specialisty – Delecoura a Panizziho.
Jiní jezdci mají pomocníky a manažery. Vy jste si vše dělal sám?
Měl jsem kolem sebe několik lidí, kteří za mnou stáli. Ale nebyli tak finančně silní. Hodně mě podporoval Ove Andersson od Toyoty. Bez něho by prakticky nic nešlo. Mnohokrát mi nabídl auto pro Rallye 1000 jezer, v níž jsme mohli své kvality prokázat.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií