- Golf R „20 Years“1 vylepšil čas na kolo na Severní smyčce v porovnání s aktuálním modelem Golf R2 o dobré 4 sekundy díky sériově dodávanému paketu Performance a výkonu vyššímu o 10 kW
- Evoluční zdokonalení motoru a převodovky umožňují řidičům užívat si sportovních výkonů v každodenním provozu i na závodním okruhu
- Jízdní dynamiku a zážitky z jízdy posouvá na ještě vyšší úroveň inteligentní kombinace „paketu R-Performance“, manažera jízdní dynamiky a funkce „R-Performance Torque Vectoring“
- Jubilejní model s pohonem všech kol završuje nepřetržitou evoluci nejvýkonnějších verzí Golfu v průběhu 20 let
Čísla na stopkách hovoří jasně: Nový Golf R „20 Years“1 je na Severní smyčce Nürburgringu nejrychlejším modelem R všech dob. Benjamin Leuchter překonal za volantem jubilejního vozu se zvýšeným výkonem dosavadní nejlepší čas modelu Golf R2 o 4 sekundy, když tradiční eifelský okruh o délce 20,832 km absolvoval za 7:47,31 minuty. Golf R „20 Years“ poskytuje díky exkluzivní sériové výbavě, optimalizované jízdní dynamice a výkonu 245 kW (333 k) výrazně vyšší úroveň sportovních výkonů a mezi traťovými úseky „Schwedenkreuz“ a „Döttinger Höhe“ nabízí emocemi nabité zážitky jako v motoristickém sportu.
Sportovní verze k 20. jubileu je o 10 kW výkonnější než aktuální sériově vyráběný model Golf R. Golf R „20 Years“ s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a dosahuje elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 270 km/h. Díky výrazně vylepšeným reakcím motoru je zvýšení jeho výkonu pro řidiče citelné i v každodenních situacích, například při předjíždění. Speciální model je na Severní smyčce nejdynamičtějším vozem Volkswagen R všech dob nejen díky síle přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce. Výrazný nárůst úrovně sportovních výkonů vyplývá také z rozsáhlé sériové výbavy s technickými highlighty, mezi něž patří „paket R-Performance“, manažer jízdní dynamiky a „R-Performance Torque Vectoring“. Pro testování souhry všech těchto systémů není lepšího místa než Severní smyčka Nürburgringu. Na tomto závodním okruhu je zcela zřetelná evoluce, kterou v průběhu uplynulých 20 let prošly výkonné modely Golf R s pohonem všech kol.
Úkolu podrobit speciální model testu na legendárním závodním okruhu se zhostil Benjamin Leuchter, závodní jezdec s cestovními vozy a jezdec vývojového oddělení Volkswagen R. Leuchter se podílel například na realizaci paketu R-Performance pro model Golf R „20 Years“. Speciální model se dodává sériově s jízdními režimy „Special“ a „Drift“, které doplňují běžné jízdní mody „Comfort“, „Sport“ a „Race“. Na Severní smyčce si závodní jezdec zvolil pro tento okruh vyvinutý jízdní režim „Special“. Nastavení vozu v tomto modu vyhovuje mimo jiné speciálním požadavkům pravděpodobně nejnáročnějšího závodního okruhu na světě. K tomu patří i relativně měkká a komfortní charakteristika tlumičů, které jsou při nejvyšších výkonech na takové trati vystaveny enormnímu zatížení.
V jednom z 15 možných nastavení elektronicky řízených tlumičů je tak zaručen optimální kontakt s vozovkou na tratích s mnoha nerovnostmi, jako zde na Nürburgringu. Společně s upravenými charakteristikami řízení a pohonu lze na Severní smyčce optimálně projíždět velký počet rychlých a středně rychlých zatáček. V režimu „Individual“ lze v manažeru jízdní dynamiky kromě toho manuálně nastavit veškeré parametry, například pro funkci R-Performance Torque Vectoring nebo zvuk motoru, a přizpůsobit je tak osobním preferencím řidiče.
Měřené kolo na Severní smyčce Nürburgringu o délce 20,832 kilometru bylo odstartováno letmo před tribunou T13. Startem a cílem pro měření byl přitom začátek a konec tribuny. Do výsledného času se tedy nepočítalo 200 metrů mezi oběma okraji tribuny. Důvěra jezdce v jeho vůz je přitom klíčem nejen k nejrychlejším časům, ale také k bezpečnému potěšení z jízdy. Golf R „20 Years“ například v zatáčce „Hatzenbach“ potvrdil, že hravě a stabilně zvládá i rychlé přechody mezi obrubníky a sledy střídajících se zatáček.
Upravená charakteristika řazení 7stupňové převodovky umožňuje měnit převodové stupně s intenzivní zpětnou vazbou. Působivé zážitky z řízení modelu Golf R „20 Years“ jsou díky tomu ještě emocionálnější. Zvýšenou úroveň dynamiky vozu umocňuje optimalizovaný akustický projev výfukové soustavy v oblasti nízkých otáček a výraznější zvuk motoru v interiéru.
Zdokonalení v porovnání s předchozím modelem je u jubilejního vozu společnosti Volkswagen R patrné také z optimalizovaného nastavení motoru. Turbodmychadlo je udržováno v konstantních otáčkách i po uvolnění pedálu plynu. Motor tak při následném zrychlení poskytuje požadovanou hnací sílu ještě dříve. Tento proces je podporován trvale otevřenou škrticí klapkou, jež při ubrání plynu a následné akceleraci umožňuje rychlejší nárůst točivého momentu, což vede k citelné optimalizaci reakcí motoru.
Na vrcholu stoupání v úseku „Schwedenkreuz“ dosáhl Golf R „20 Years“ na Nürburgringu díky svému sportovně orientovanému pohonu rychlosti téměř 240 km/h, v úseku „Döttinger Höhe“ byla naměřena rychlost 265 km/h. Nový nejlepší čas 7:47,31 minuty znamená zlepšení o čtyři sekundy v porovnání s předchozím modelem, což je pro společnost Volkswagen R speciální dárek k 20. výročí tohoto modelu.
Hranice mezi sériově vyráběným a závodním vozem mizí
Golf R „20 Years“ bez problémů překlenuje propast mezi partnerem pro každodenní provoz a čistokrevným sportovním strojem. „S tímto vozem teď jezdím tady na Nürburgringu, ale v příštím okamžiku se s ním mohu vydat do pekařství nebo stavebnin. Tento vůz je tedy opravdu všestranným automobilem, který zvládne v podstatě všechno,“ říká Benjamin Leuchter s neskrývaným uznáním. A právě takový je koncept společnosti Volkswagen R. Značka prémiových sportovních vozů Volkswagen nabízí již od roku 2002 speciální modely s vyšší úrovní výkonu, ušlechtilou výbavou a výrazným designem, čímž vyvolává nadšení v komunitě fanoušků Volkswagenu na celém světě.
Nepřetržitý a razantní vývoj posouvající sportovní výkony na ještě vyšší úroveň je patrný i ze základních technických údajů modelů vyráběných v uplynulých letech. Sportovně orientované modely Golf, od modelu Golf R323 s šestiválcem 3,2 litru o výkonu 177 kW (241 k) přes Golf 6 R3 poháněný přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem vyladěným na 199 kW (270 k) až po Golf R „20 Years“ s výkonem 245 kW (333 k), byly postupně nejen výkonnější, ale také rychlejší. Volkswagen R oslavuje vývoj tohoto úspěšného modelu speciální edicí Golf R „20 Years“, která se bude vyrábět přibližně po dobu jednoho roku. Jubilejní model je tak již jako nový vůz sběratelským kouskem.
Highlighty ze závodního okruhu můžete sledovat ve videu na odkaze ZDE.
Záznam jízdy z interiéru (nesestříhaný) na odkaze ZDE.
1 Golf R „20 Years“ (245 kW/333 k) – spotřeba paliva (EU), l/100 km: město 9,3; mimo město 6,2–6,1; kombinovaná 7,3; emise CO2, g/km: kombinované 166–165; třída hospodárnosti: D
2 Golf R (235 kW/320 k) – spotřeba paliva (EU), l/100 km: město 9,0; mimo město 6,0–5,9; kombinovaná 7,1–7,0; emise CO2, g/km (kombinované): 163–161; třída hospodárnosti: D
3 Golf IV R32 / Golf V R32 / Golf 6 R / Golf 7 R – Tyto modely se již neprodávají.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií