Fordu Focus s ESP pod kontrolou mistra

Colin McRae předvedl výhody nového elektronického stabilizačního programu (ESP) Fordu Focus

Fordu Focus s ESP pod kontrolou mistra

Když šampión usedne za volant špičkového vozu, lze očekávat mistrovskou jízdu. Svět Fordu sledoval, jak jeden z nejlepších současných jezdců mistrovství světa v rallye Colin McRae řídil Ford Focus s elektronickým stabilizačním programem (ESP). V deštivém počasí soutěžák ukázal, čeho všeho je tato novinka schopna.

ESP, který je dodáván na přání, pomáhá udržet kontrolu v jakékoliv dané situaci. Colin McRae vzal nejdříve na projížďku několik hostů, aby jim předvedl vynikající vlastnosti podvozku svého závodního Focusu. „Projížďka“ však není správný název pro to, co McRae nabídl. Byla to směsice strachu, ale i opojení z ďábelské jízdy. Jedním z jeho spolujezdců se stal i útočník fotbalového Celtiku Glasgow Ian Wright. Tomu se splnil jeden z jeho snů – projet se s Colinem. Obdivoval způsob, jakým šampión dokáže dostat svůj vůz do smyku a projíždět zatáčky neuvěřitelnou rychlostí. Když se na takovou jízdu díváte v televizi, je to něco jiného, než když v sedadle takového závodního vozu sami jedete.


Po „klidné“ projížďce na okruhu s McRaem jeden z hostů nadšeně řekl: „Berete to jako samozřejmost, když je vidíte projíždět zatáčky a řítit se bokem dopředu a myslíte si, že je to bezvadné. Když ale usednete do vozu a vidíte, kolik je to práce s řízením, řadící pákou a brzdami, ohromí vás to.“ Řízení Colina McRae překonává představy normálním řidičů. Prakticky v každé nebezpečné situaci byste mohli dát ruku do ohně za to, že závodník Fordu uřídí vůz do bezpečí. Bohužel totéž se nedá říci o mnoha obyčejných řidičích. Takovou situaci jim pomůže vyřešit ESP. I když většina lidí pravděpodobně nebude schopna registrovat fungování ESP tak jako Colin. Sám šampión poznamenává, že stačí využívat jeho výhod. „Já bych řekl, že poznám, kdy ESP zabírá, ale průměrný motorista ne, takže ať si prostě pěkně užívá jízdu,“ říká Colin. „Ford Focus byl výborný vždy, s vynikajícím ovládáním, brzděním a řízením, ESP mu jen dodává další dimenzi.“

Pocit síly


Manažer pro malé a střední vozy Ford Steve Hood vysvětluje: „ESP je vybudován na současných technologiích kontroly trakce ABS s využitím řady dalších senzorů. Tyto senzory měří, kterým směrem chce řidič jet, a porovnávají to s tím, kterým směrem vůz skutečně jede. Systém pozná, co se s autem děje. Když například vůz klouže, zaregistruje, že něco není v pořádku a vrátí ho zpět do směru. Nejsnáze lze fungování ESP vysvětlit takto: „Představte si, že jedete po dálnici a ze zadní části nákladního auta jedoucího před námi spadne bedna. Vy rychle otočíte volantem, abyste se bedně vyhnuli. Dostanete se do smyku, protože jste provedli velmi prudkou změnu směru a auto nemůže zvládnout takový druh extrémní situace. Systém zjistí, že auto dostalo smyk a okamžitě dělá vše pro to, aby byla obnovena stabilita vozu. Zabrzdí jednotlivá kola a ubere plyn.“


Colin McRae je schopen vycítit nedostatečné nebo přehnané otočení volantem, přidat plyn a pokračovat v jízdě. Ztratí-li však obyčejný řidič kontrolu, ESP vyřeší situaci za něj. McRae nedá na Ford Focus dopustit a říká: „Myslím si, že je to výborný vůz, moje žena ho má a je velmi příjemné s ním jezdit. Jako řidič máte pocit, že vůz ovládáte a že ho máte skutečně pod kontrolou.“ Jeho názor potvrdily i přísné testy vozu. „Když jedu asi 100 km/h a prudce zahnu bez ESP, musím vůz značně vyrovnávat. S ESP to ale není žádný problém. Vůz jede přesně tak, kam chcete. Jestliže jedete slalom a kličkujete, tak musíte auto usměrňovat, ale s ESP to musíte dělat velmi málo. Byl jsem příjemně překvapen, jak byl systém dobrý a co všechno poskytuje vozu v extrémních situacích. Zlepšuje bezpečnost snad desetinásobně,“ zdůrazňuje.


Colinovy komentáře potvrzuje Steve Hood: „Focus má výborné ovládání, takže ESP nemá kompenzovat nějaké nedostatky podvozku. Je zde pro zvládání havarijních situací. Je to do velké míry bezpečnostní prvek.“ Na rozdíl od jiných vozů byl systém u Fordu Focus zkonstruován a naladěn tak, aby zasáhl až v kritickém okamžiku. „Některé systémy ESP zasahují příliš brzy a kazí potěšení z jízdy,“ říká Hood. Na Colina zapůsobilo, že byl neustále schopen užívat si radosti z jízdy a ovládání vozu, a když se systém aktivoval, udržoval auto v bezpečí velmi jemným a citlivým způsobem. „Když lidé vidí Colina McRae provádět takové věci s Fordem Focus vybaveným ESP, uvědomí si možnosti svého vlastního vozu. Řidiči auta s ESP jej nepotřebují testovat tak jak Colin, ale budou vědět, že jejich vůz je možno tímto způsobem řídit,“ dodává Hood.

TEXT – Alex Mead
FOTO – Anton Watts

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...