Ford Thunderbird: Ve stylu retro

Jméno Thunderbird budí emoce nejen u největších příznivců značky Ford. Tento výjimečný sportovní vůz se natrvalo zapsal do světových dějin motorismu. Nyní je zde jeho nejnovější verze, která se tvarem hlásí ke kořenům, technikou ale míří do budoucnosti.

Od představení Fordu Thunderbird v roce 1954 do jeho dočasného odchodu ze scény v roce 1997 se událo mnohé. Na silnice vyjelo přes 1,2 milionu těchto výjimečných automobilů v mnoha karosářských verzích a s různými motory. Nechyběly mezi nimi klasické velkoobjemové osmiválce, ale v době ropné krize či při zavedení přísných emisních limitů třeba ani relativně malé čtyřválce, ovšem přeplňované turbodmychadlem. Vůbec první Thunderbird sjel z výrobní linky v Dearbornu 9. září 1954. Za 2695 dolarů jste tenkrát mohli mít elegantně působící sportovní roadster s osmiválcovým motorem, odnímatelnou pevnou střechou, hodinami a elektricky ovládanými sedadly. Drtivá většina zákazníků si ještě připlatila za klimatizaci a samočinnou převodovku. Dobový tisk se rozplýval na suverénními jízdními vlastnostmi i nad mírou komfortu – ostatně tyto dvě charakteristiky jsou typické pro všechny generace Thunderbirdu. Perfektně zapůsobila i reklama se sloganem „Sedmé nebe na kolech“ a velmi úspěšná kariéra dynamického fordu byla odstartována. Prakticky každý další rok docházelo k faceliftu karoserie i k rozšíření výbavy. Objevily se nezbytné „ploutve“ a podíl chromovaných částí karoserie neustále stoupal – podobně jako objem a výkon motoru. Obliba Thunderbirdu gradovala v šedesátých letech, kdy se stal vyhledávaným exponátem i mezi sběrateli automobilů – zejména nově uvedené čtyřdveřové verze. Oproti mohutným proporcím modelů ze 70. let se na počátku 80. let objevil Thunderbird v relativně kompaktním provedení, později ve stylu Fordem příznačně pojmenovaném Aero. Prozatím poslední, jedenáctá generace z roku 1989 přinesla především výrazný obrat ke komfortu a luxusu. Klesající počet zákazníků byl signálem, aby se výroba v roce 1997 zastavila. Ovšem jen dočasně…


Ford Thunderbird: Ve stylu retro

Když na detroitském autosalonu v roce 1999 představil Jac Nasser studii zcela nového Thunderbirdu, bylo postaráno o pořádný rozruch. Velký ohlas odborné i laické veřejnosti uspíšil vývojové práce, a tak se mohli návštěvníci letošního autosalonu ve městě automobilů podívat na konečnou prodejní verzi velmi atraktivního Thunderbirdu, s nímž Ford vstoupil do nového tisíciletí. Mnoho designových prvků se hlásí k minulým generacím vozu, ovšem celek je mimořádně efektní a nadčasový. Nízký ponton karoserie s výraznou přední i zadní partií slibuje nevšední okamžiky za volantem. Celkovému vzhledu prospívá i vyváženost proporcí díky 2724 mm dlouhému rozvoru (celková délka je přitom 4733 mm). Interiér kombinuje pečlivě zpracovanou kůži s hliníkovými panely a kvalitními plasty.

Zadní kola pohání celohliníkový vidlicový osmiválec 2x DOHC o objemu 3,9 I s výkonem 252 koní, který je tím pravým srdcem s podobnými vlastnostmi, jaké má i celý vůz: je vyvážený, ale zároveň i velmi dynamický. Převodovka je pětistupňová samočinná s elektronickou řídicí jednotkou. Zvláštní pozornost věnovali vývojáři zvuku motoru. Důkladně analyzovali „sound“ prvních Thunderbirdů z roku 1955 a jemu přizpůsobili i výfukové potrubí novinky. Zvuk je sytý a dravý, ale nijak neruší posádku. Ta profituje i z pečlivé aerodynamiky karoserie, která vynikne zejména při jízdě s odejmutým střešním dílem. Vůz je zároveň velmi tuhý díky instalaci tří křížových rámových výztuh. Nezávislé zavěšení všech kol je zárukou špičkových jízdních vlastností, o bezpečnost se stará čtveřice bohatě dimenzovaných kotoučových brzd s vnitřním chlazením a čtveřice airbagů. Pozornost si zaslouží i efektní 17″ litá kola.


Ford Thunderbird: Ve stylu retro

Velikou sběratelskou hodnotu má již dnes prvních 200 Thunderbirdů, které byly objednány v rámci limitované série z vánočního katalogu řetězce luxusních obchodů Neiman Marcus. K zákazníkům se první vozy s mimořádnou výbavou v černé a stříbrné barvě dostanou již v letošním létě. Ford plánuje roční produkci 25 000 Thunderbirdů, vybírat můžete z pěti exkluzivních barevných odstínů a prodejní cena je stanovena na 35 495 dolarů. A snad jako perlička na závěr – již nyní se pracuje na prodejní verzi Thunderbird Roadster…

Svět Fordu – jaro 2001
Aktuální informace najdete na .

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...