Od představení Fordu Thunderbird v roce 1954 do jeho dočasného odchodu ze scény v roce 1997 se událo mnohé. Na silnice vyjelo přes 1,2 milionu těchto výjimečných automobilů v mnoha karosářských verzích a s různými motory. Nechyběly mezi nimi klasické velkoobjemové osmiválce, ale v době ropné krize či při zavedení přísných emisních limitů třeba ani relativně malé čtyřválce, ovšem přeplňované turbodmychadlem. Vůbec první Thunderbird sjel z výrobní linky v Dearbornu 9. září 1954. Za 2695 dolarů jste tenkrát mohli mít elegantně působící sportovní roadster s osmiválcovým motorem, odnímatelnou pevnou střechou, hodinami a elektricky ovládanými sedadly. Drtivá většina zákazníků si ještě připlatila za klimatizaci a samočinnou převodovku. Dobový tisk se rozplýval na suverénními jízdními vlastnostmi i nad mírou komfortu – ostatně tyto dvě charakteristiky jsou typické pro všechny generace Thunderbirdu. Perfektně zapůsobila i reklama se sloganem „Sedmé nebe na kolech“ a velmi úspěšná kariéra dynamického fordu byla odstartována. Prakticky každý další rok docházelo k faceliftu karoserie i k rozšíření výbavy. Objevily se nezbytné „ploutve“ a podíl chromovaných částí karoserie neustále stoupal – podobně jako objem a výkon motoru. Obliba Thunderbirdu gradovala v šedesátých letech, kdy se stal vyhledávaným exponátem i mezi sběrateli automobilů – zejména nově uvedené čtyřdveřové verze. Oproti mohutným proporcím modelů ze 70. let se na počátku 80. let objevil Thunderbird v relativně kompaktním provedení, později ve stylu Fordem příznačně pojmenovaném Aero. Prozatím poslední, jedenáctá generace z roku 1989 přinesla především výrazný obrat ke komfortu a luxusu. Klesající počet zákazníků byl signálem, aby se výroba v roce 1997 zastavila. Ovšem jen dočasně…
Když na detroitském autosalonu v roce 1999 představil Jac Nasser studii zcela nového Thunderbirdu, bylo postaráno o pořádný rozruch. Velký ohlas odborné i laické veřejnosti uspíšil vývojové práce, a tak se mohli návštěvníci letošního autosalonu ve městě automobilů podívat na konečnou prodejní verzi velmi atraktivního Thunderbirdu, s nímž Ford vstoupil do nového tisíciletí. Mnoho designových prvků se hlásí k minulým generacím vozu, ovšem celek je mimořádně efektní a nadčasový. Nízký ponton karoserie s výraznou přední i zadní partií slibuje nevšední okamžiky za volantem. Celkovému vzhledu prospívá i vyváženost proporcí díky 2724 mm dlouhému rozvoru (celková délka je přitom 4733 mm). Interiér kombinuje pečlivě zpracovanou kůži s hliníkovými panely a kvalitními plasty.
Zadní kola pohání celohliníkový vidlicový osmiválec 2x DOHC o objemu 3,9 I s výkonem 252 koní, který je tím pravým srdcem s podobnými vlastnostmi, jaké má i celý vůz: je vyvážený, ale zároveň i velmi dynamický. Převodovka je pětistupňová samočinná s elektronickou řídicí jednotkou. Zvláštní pozornost věnovali vývojáři zvuku motoru. Důkladně analyzovali „sound“ prvních Thunderbirdů z roku 1955 a jemu přizpůsobili i výfukové potrubí novinky. Zvuk je sytý a dravý, ale nijak neruší posádku. Ta profituje i z pečlivé aerodynamiky karoserie, která vynikne zejména při jízdě s odejmutým střešním dílem. Vůz je zároveň velmi tuhý díky instalaci tří křížových rámových výztuh. Nezávislé zavěšení všech kol je zárukou špičkových jízdních vlastností, o bezpečnost se stará čtveřice bohatě dimenzovaných kotoučových brzd s vnitřním chlazením a čtveřice airbagů. Pozornost si zaslouží i efektní 17″ litá kola.
Velikou sběratelskou hodnotu má již dnes prvních 200 Thunderbirdů, které byly objednány v rámci limitované série z vánočního katalogu řetězce luxusních obchodů Neiman Marcus. K zákazníkům se první vozy s mimořádnou výbavou v černé a stříbrné barvě dostanou již v letošním létě. Ford plánuje roční produkci 25 000 Thunderbirdů, vybírat můžete z pěti exkluzivních barevných odstínů a prodejní cena je stanovena na 35 495 dolarů. A snad jako perlička na závěr – již nyní se pracuje na prodejní verzi Thunderbird Roadster…
Svět Fordu – jaro 2001
Aktuální informace najdete na
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.