Ford sází ve svých závodech na větrné elektrárny

Závod společnosti Ford na výrobu vznětových motorů v britském Dagenhamu bude za příznivých podmínek využívat jen elektřinu získanou z větrné energie.

Stane se tak díky dokončení třetí větrné turbíny, generující elektřinu.

Ford sází ve svých závodech na větrné elektrárny

Oproti plánovanému snížení emisí CO2 o 2 500 tun ročně dojde ke snížení dokonce o 5 000 tun za rok.

Větrné turbíny v Dagenhamu pohánějí svou energií celý závod. Po spuštění nové výrobní linky, produkující vznětové motory Ford 1.4 a 1.6 Duratorq TDCi, se objem výroby závodu zvýšil. Třetí větrná turbína byla tedy postavena proto, aby spotřebu elektřiny v závodu bylo možno i nadále zajišťovat výhradně díky větrné energii. Umístění na břehu řeky Temže, kde vítr fouká prakticky pořád, je pro využití této šetrné technologie ideální.

Dvě větrné turbíny, které byly doposud v provozu, generují 5,92 milionů kWh ročně, což odpovídá spotřebě více než 1 700 domácností. Přidáním třetí turbíny se množství získané energie zvýší na 11,4 milionů kWh, tedy na téměř dvojnásobek. Přípravné práce a stavba základů byly zahájeny v květnu – a nyní je třetí větrná turbína už v provozu.

„Od roku 2000 jsme snížili celkovou spotřebu energie o 30 procent, emise CO2 v provozech společnosti dokonce o 39 procent,“ uvádí Ken Macfarlane, viceprezident Ford of Europe pro výrobu. „Společnost Ford je odhodlána být i nadále příkladem odpovědného přístupu k životnímu prostředí. Důkazem toho jsou jak automobily a pohonné jednotky, které vyrábíme, tak i způsob, jakým je vyrábíme.“

Dale Vince, nositel Řádu britského impéria a zakladatel společnosti Ecotricity, která novou větrnou turbínu vyrobila, říká: „Je skvělé, že společnost Ford podniká takto inovativní kroky a dokáže celý moderní výrobní závod pohánět zelenou energií. Díky tomu, že velké společnosti jako Ford využívají větrnou energii, získává tento způsob výroby elektřiny na důvěryhodnosti.”

Technické údaje nová třetí větrné větrné turbíny v Dagenhamu:

Průměr rotoru 82 m
Výška osy rotoru 79 m
Kapacita 2,3 MW
Roční produkce elektřiny 5,58 milionů kWh
Ekvivalent spotřeby domácností 1692
Roční úspora emisí CO2 2 401 tun

Zelenou energii využívá Ford i v dalších evropských státech

Nová větrná turbína je nejnovějším počinem Iniciativy pro zelenou energii společnosti Ford, v níž hraje využití větrné energie významnou roli. Dvě gigantické větrné turbíny, každá o výšce 150 metrů, se koncem roku 2009 roztočily v belgickém Genku a začaly zelenou energií zásobovat tamní výrobní závod společnosti Ford.

Každá z dvojice větrných turbín s dvoumegawattovou kapacitou, postavených místní energetickou společností Electrabel, vyrobí tolik energie, kolik by stačilo k pokrytí potřeb 2 300 domácností. Spolu s dalšími obnovitelnými zdroji větrné turbíny dodávají zdejšímu závodu energii potřebnou pro výrobu vozů Ford Mondeo, Ford S-MAX a Ford Galaxy. Díky využití těchto zdrojů energie dokáže výrobní závod v Genku snížit emise CO2 o čtyřicet tisíc tun za rok.

Obnovitelné zdroje energie jsou využívány i v mnoha jiných provozech Ford of Europe, díky čemuž se společnosti daří dále zmenšovat uhlíkovou stopu. Technické středisko společnosti Ford v britském Duntonu využívá elektřinu výhradně z obnovitelných zdrojů již od jara 2008. Upuštěním od tradičních zdrojů energie zde byly roční emise CO2 sníženy o 35 tisíc tun.

Dalším příkladem je Německo.

– Ve výrobním závodě a v ústředí Ford of Europe v Kolíně nad Rýnem – Niehlu a v technickém středisku v Kolíně nad Rýnem – Merkenichu je využívána elektřina ze tří norských a švédských hydroelektráren. Technické středisko v Merkenichu je navíc vytápěno párou, která vzniká jako vedlejší produkt v kogenerační elektrárně tamního energetického závodu RheinEnergie. Díky těmto opatřením se podařilo snížit emise CO2 o 190 tisíc tun ročně.

Důležitou roli hraje i slunce, a to v poněkud překvapivé lokalitě – ve Walesu, konkrétně v závodu společnosti Ford na výrobu motorů v městě Bridgend. Emise CO2 se díky využití solárních fotovoltaických panelů, umístěných na střeše závodu, daří snižovat již řadu let.

Richard Douthwaite, manažer společnosti Ford of Europe pro energetickou šetrnost a udržitelný rozvoj, říká: „Snažíme se zmenšovat uhlíkovou stopu všech našich závodů v celé Evropě. Neexistuje ale řešení, které by bylo ideální pro všechny podniky – ke každému z provozů musíme přistupovat individuálně. Jednotlivé závody mají různou dispozici a odlišné možnosti, jak zelenou energii využít. Ve hře jsou externí faktory, jako například vzdušné proudy nebo míra slunečního svitu. Svou odpovědnost k životnímu prostředí bereme vážně a budeme ji brát vážně i nadále. Zmenšovat svoji uhlíkovou stopu chceme i v budoucnu.“

Zdravé kořeny udržitelného rozvoje

OSN vyhlásila rok 2011 Mezinárodním rokem lesů. Snažila se tak jednak zvýšit povědomí o udržitelném řízení a rozvoji a jednak přispět k záchraně lesů. Společnost Ford ovšem ideu udržování a rozvoje lesů přijala za vlastní již v polovině 90. let.

V marketingové kampani, probíhající v Německu, sponzorovala společnost Ford vysazení jednoho stromu za každý automobil bez katalyzátoru, který byl nahrazen automobilem novým. V roce 1996, během prvního roku akce, tak bylo v okolí Kolína nad Rýnem vysazeno více než padesát tisíc sazenic. Dnes jsou z nich již vzrostlé stromy, které tvoří celkem osm lesů o společné rozloze přibližně dvaceti fotbalových hřišť.

Za dobu trvání akce bylo celkem vysazeno přes 200 tisíc stromů. Ty teď každý rok pohltí 160 tun CO2 – což je množství, jaké Ford Fiesta ECOnetic vyprodukuje při najetí milionu kilometrů.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...