FORD představuje koncept Verve, designérskou vizi budoucího kompaktního Fordu

Bude představen veřejnosti na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Napovídá, jak by malé Fordy mohly v budoucnu vypadat.

Verve přichází jako první z trojice koncepčních vozů. Stává se tak prvním hmatatelným svědectvím o novém designovém směru, jímž se budou ubírat globální malé vozy Modrého oválu. Již dříve bylo oznámeno, že vývoj těchto automobilů probíhá v režii evropského Fordu.

FORD představuje koncept Verve, designérskou vizi budoucího kompaktního Fordu

„Koncept Verve představujeme ve Frankfurtu, abychom poznali, jak na něj bude veřejnost reagovat,“ řekl prezident a generální ředitel Ford of Europe John Fleming. „Náš designérský tým dostal volnou ruku ke ztvárnění malého vozu pro blízkou budoucnost, a tento atraktivní koncept je jedním z výsledků. Budou-li reakce odpovídat našim očekáváním, designéři bezpochyby začlení některé prvky této studie do sériového vozu.“

FORD představuje koncept Verve, designérskou vizi budoucího kompaktního Fordu

„Verve je naším dosud nejodvážnějším konceptem,“ dodává výkonný ředitel designu Martin Smith. „Je smělý, snad dokonce radikální, a názorně předvádí, jak lze interpretovat filozofii kinetického designu v moderním a individualistickém malém automobilu.“ Pestré barvy a jedinečné materiály konceptu Verve se nechaly inspirovat světem módy. Vůz je výsledkem spolupráce designérů z Fordových studií v britském Duntonu a německém Kolíně nad Rýnem.

Kinetický design konceptu Verve navazuje na směr vytyčený zčásti studiemi iosis a iosis X, zčásti sériovými modely, jako je například nové Mondeo. Martin Smith popisuje jeho křivky s pomocí výrazů jako precizně vytesaný či atletická pružnost. Hladké plochy karoserie jsou doplněny dynamickou linií střechy, zatímco absence B-sloupků vozu propůjčuje elegantní vzhled, nikoliv nepodobný vozům kupé.

„Chtěli jsme jasně vyjádřit, jak si představujeme malý Ford budoucnosti,“ řekl šéfdesignér exteriérů Stefan Lamm ze společnosti Ford of Europe. „Verve symbolizuje naše ambice být lídrem v designu malých automobilů a vytvářet individualistické produkty pro individualistické zákazníky, stejně jako jsme to udělali v případě modelů S-MAX a nové Mondeo.“

Styl a energie v pohybu

Tvář konceptu Verve je sebevědomá a sportovní, přesto však přátelská. Přídi dominuje velká spodní mřížka ve tvaru lichoběžníku a rozměrné logo Fordu uprostřed úzké horní masky. Mohutné horizontální příčky ve spodní masce jsou odlehčeny řadami otvorů, které vytvářejí optický efekt vertikálních příček. Takto pojatá maska a logo by měly na budoucích produktech Fordu sloužit k vyjádření firemní DNA. Kapota je výrazně tvarovaná. Působí atleticky, ale nikoliv přehnaně. Dozadu protažené světlomety, inspirované novým Mondeem, pak vozu dávají přátelskou a vstřícnou tvář.

Při pohledu ze strany je patrný dojem energie v pohybu. Profil je zdůrazněn bezsloupkovou konstrukcí, zatímco ve tvaru prosklení jako by se zrcadlila křivka boků vozu. Ta se táhne od čelních sloupků až k mohutným zadním svítilnám z LED diod. Všechny tyto prvky na sebe plynule navazují a opticky podpírají panoramatickou skleněnou střechu.

Boční tvary s nepřehlédnutelnými lemy blatníků vytvářejí dojem kontrolovaného napětí. Vzadu nejprve zaujme difuzor, nesoucí uprostřed umístěnou koncovku výfuku. Povrchová úprava difuzoru z tmavého chromu a některé detaily z leštěného hliníku kontrastují s barevnou karoserií a dále zdůrazňují atletickou povahu konceptu.

Nejinak je tomu v případě dvoudílných dvanáctipaprskových litých kol o průměru 18 palců. Působí lehce a vzdušně, trojrozměrný efekt paprsků spolehlivě přitáhne oko diváka. Pruhy na bočnicích nízkoprofilových sportovních pneumatik ladí se sytou barvou karoserie.

„Jsme přesvědčeni, že klíčové prvky kinetického designu mají v případě malého vozu, například v segmentu B, ještě silnější efekt než u větších automobilů,“ vysvětluje Lamm. „Ale není to jen o kopírování jednoho nápadu z auta na auto. Stačí se podívat třeba na větší koncept iosis nebo crossover iosis X a pak na tento nový projekt.“

Energie skrytá uvnitř

Z moderních tvarů a odvážných barev interiéru konceptu Verve přímo vyzařuje celková sofistikovanost a vysoká úroveň vozu.

Díky tomu, že nebyli ničím omezováni, mohli se návrháři soustředit na začlenění atributů kinetického designu do interiéru konceptu. Výsledek boří všechny tradice, zvláště pokud jde o přístrojový panel. Vedle jeho plných křivek vypadají typické palubní desky mnoha soudobých automobilů beznadějně zastaralé.

„Uplatnění kinetického designu při návrhu interiéru je obrovský skok vpřed,“ vysvětluje šéfdesignér interiérů Niko Vidakovic. „Jsme přesvědčeni, že žádná jiná firma nemá design interiérů tak dokonale sladěný s vnějším vzhledem vozu.“

Horní část přístrojové desky ručně vyrobil designér Tiego Diaz pod dohledem Ernsta Reima. Její plné tvary navazují na výplně dveří a vyvolávají v cestujících příjemný pocit útulnosti.

Nová estetika, inspirovaná mobilními telefony

Koncept Verve byl navržen pro generaci, která již vyrůstala s mobilními telefony v rukou. Dobrým příkladem je velká obrazovka systému Ford Convers+, začleněná do horní části palubní desky. Ford Convers+ je přitom nejnovější generací intuitivního ovládacího systému HMI, teprve nedávno představeného na novém Mondeu. Již tento fakt přesvědčivě demonstruje technickou vyspělost konceptu Verve.

Z hlediska funkčnosti je klíčovou inovací oddělení tradičních součástí zábavního systému – obrazovky, ovladačů a elektroniky. Designéři tak mohli umístit ovládací prvky na ergonomicky optimální pozice a použít podobnou logiku ovládání jako na mobilních telefonech.

Jde o zcela nový přístup ke koncipování automobilových interiérů. Shodný princip byl uplatněn rovněž u dalších rozhraní, jako je například navigační systém nebo vestavěný telefon. Každé tlačítko či spínač bylo vyrobeno s pečlivostí typickou pro kvalitní mobilní telefony.

„Nová generace zákazníků, která vyrostla na přenosných elektronických zařízeních, bude v tomto automobilovém interiéru jako doma,“ je přesvědčen Vidakovic.

Velké otočné ovladače ventilační soustavy byly inspirovány tvary luxusních sprchových hlavic. Středová konzola nabízí místo k odložení mobilního telefonu či hudebního přehrávače, stejně jako velkou schránku pro batoh.

Nejdůležitější přístroje, tedy rychloměr a otáčkoměr, jsou zasazeny v hlubokých objímkách z blyštivého kovu, které nádherně kontrastují s bohatými barvami okolo. Malým uměleckým dílem je rovněž volant, nesoucí kromě loga Modrého oválu i kolébkové ovladače HMI

Syté, harmonické barvy

Vše od přístrojové desky až po sedadla je vyvedeno v harmonických odstínech fialové. Návrhářka interiérů Ruth Pauliová podle svých slov nalezla inspiraci u vyhlášených módních domů. „Barvy hrají ve vnímání našich produktů důležitou roli,“ vysvětluje. „V případě konceptu Verve jsme se snažili velmi přesně vyjádřit určitý styl. Chtěli jsme nápadné barvy, ale v dokonale sladěných tónech. Nevtíravé, přesto intenzivní. Kvalitní materiály příjemné na dotek. Takové detaily nám pomáhají vnést do světa malých aut dotek opravdového luxusu.“ Kůže vínové barvy horní část palubní desky kontrastuje s černou kůží s lehkým zeleným nádechem s čalouněním spodní části.

Sedadla čalouněná vínovou kůží s fialovými lemy

Drobné součásti v interiéru, jako jsou například páčky pod volantem, odrážejí pozornost k detailu. V takto malých rozměrech je důležité precizní provedení s důrazem na přesnost tonality a sytosti barev. „I díky těmto detailům je koncept Verve nesmírně propracovanou designovou studií,“ zdůrazňuje Pauliová. Je to právě tato soudržnost celku, která ke konceptu přiláká pozornost mladého publika, kladoucího důraz na módu a styl.

Ford prověří reakce veřejnosti ve Frankfurtu

Vývoj nové generace malých automobilů Ford je již v plném proudu. Zářijový autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem bude ideální příležitostí zjistit, jak na odvážný projekt Verve zareaguje široké publikum. Reakce veřejnosti může do značné míry ovlivnit podobu budoucích malých vozů s Modrým oválem ve znaku. Koncept Verve je první veřejnou prezentací některých myšlenek, které budou formovat vzhled další generace modelů Fordu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...