Ford pomáhá dobré věci

Automobilka Ford každoročně odměňuje nejlepší projekty obnovy životního prostředí a kulturního dědictví. Výjimkou nebyl ani loňský ročník Grantového programu Ford Motor Company.

Maďarská metropole Budapešť se stala místem, kde byly letos v polovině ledna slavnostně vyhlášeny výsledky a zároveň předány ceny v rámci regionálního finále Grantového programu Ford Motor Company pro oblast střední a východní Evropy.


V této soutěži se letos utkalo rekordních 682 projektů. V průběhu sedmnácti let, kdy je Grantový program Fordu (dříve Evropská cena Henryho Forda) vyhlašován, se ho celkem zúčastnilo již více než 14 000 projektů. Porota je vždy složena z expertů reprezentujících nejprestižnější a nejrespektovanější evropské organizace (např. Rada Evropy, Středisko světového dědictví UNESCO a Britská nadace na ochranu přírody).


Ford pomáhá dobré věci

Finále v Budapešti se účastnili zástupci vítězných projektů z národních kol devíti zemí. Českou republiku reprezentoval projekt na obnovu kaple v Lukově a obnovy božích muk na Novohradsku, jenž byl v listopadu loňského roku vyhodnocen jako nejlepší ze 128 českých a slovenských projektů.

Hlavní cenu a finanční odměnu ve výši 25 000 dolarů si nakonec odnesli zástupci polské společnosti Pro Natura z Wroclavi jako podporu projektu na ochranu čápa bílého a mokřadů v Polsku. Společnost Pro Natura se zabývá aktivní ochranou populace tohoto v Polsku rozšířeného živočicha, přičemž koordinuje snahy tisíců jednotlivců, škol, úřadů a médií. Zvláštní cena spojená s příspěvkem 5000 dolarů byla navíc udělena také ukrajinskému projektu na obnovu pobřeží Černého moře.


Ford pomáhá dobré věci

V českém kole Grantového programu Ford Motor Company zvítězil projekt rekonstrukce kaple v Lukově a obnovy božích muk na Novohradsku, za kterým se skrývá ojedinělá snaha jednotlivce vrátit do původního stavu totálně zdevastovanou sakrální architekturu. Za Ing. Robertem Blížencem, jehož projekt byl oceněn částkou 300000 Kč, jsme se vypravili do nádherného prostředí přírodního parku Novohradské hory.

SF: Co vás přivedlo k této doslova bohulibé aktivitě?


RB: Především to byl můj zájem o krajinu, do níž jsem se před šesti lety přistěhoval. Prvním impulsem byla skutečnost, že jsem na cestě vedoucí ke svým pozemkům našel kamenná boží muka, z nichž někdo odcizil hlavici. Tady v širém okolí je to naprosto běžný stav, protože kamenné hlavice se zejména po otevření hranic v roce 1989 v hojném počtu vyvážely do Rakouska a Německa. Před uskutečněním opravy jsem se nejprve obrátil na památkáře a ti mne seznámili se sochařem Richardem Rudovským, u kterého jsem si výrobu repliky kamenné hlavice objednal. Malířka Marie Flašková pak zhotovila ve zdejším okolí tradiční podmalbu na sklo. Našli jsme však celou řadu dalších torz, a proto jsem byl vyzván k pokračování této mojí aktivity.

SF: Kolik projektů jste dodnes uskutečnil a jaké máte plány do budoucna?


RB: Se svými jsem spolupracovníky opravil čtveřici božích muk a navíc zrekonstruoval kapli, která se jako jediná dochovala z osady Lukov, jež byla zlikvidována v padesátých letech po vybudování železné opony. My jsme tuto kapli našli ve velmi špatném stavu, stály tam vlastně jenom čtyři obvodové stěny a štít. Po dvou letech byla v roce 1999 rekonstrukce této památky hotova. Díky Grantovému programu od firmy Ford Motor Company mohu práce na mnoha dalších zdevastovaných sakrálních stavbách značně urychlit. Nově také spolupracuji s Naděždou Smirnovovou, která vyrábí malby na plech a pomáhá mi s konečnou realizací.

SF: Opravy takového rázu jsou poměrně nákladná záležitost. Kde na tuto činnost získáváte prostředky?


RB: Vlastním firmu, která má pět zaměstnanců a zabývá se údržbou chráněných území. Díky tomuto mohu investovat i do takovýchto činností a dělá mi to velikou radost.

SF: Ford ve vás – pokud vím – našel i věrného zákazníka…


RB: Na samém začátku svých podnikatelských aktivit jsem se rozhodl pro Ford Transit, který mi slouží k plné spokojenosti zhruba deset let. Je to neuvěřitelný dříč, se kterým jsem sjezdil takřka celou Evropu a odvozil tisíce tun materiálu. Proto nenechám na starý Ford Transit s atmosférickým vznětovým motorem dopustit, i když už samozřejmě pošilhávám po novém modelu…

SF: Děkujeme za rozhovor.

Svět Fordu – jaro 2001
Aktuální informace najdete na .

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...