Když přišel Ford Mustang před více než padesáti lety na trh, způsobil malou revoluci. Dlouhá příď, silný motor, barva interiéru na přání … a zákazníkům nevadila ani tuhá (čti levná) zadní náprava. Mustang se stal, pro samotný Ford, nečekaně úspěšným modelem. Původní plán vedení automobilky byl prodat za rok 100 tisíc vozů. Jenže možná ani ve snu si nemysleli, že lidem se tak zalíbí a plán překonají hned v prvním roce 10 krát. Další rok pak 55 krát ….. A tak Mustang v podstatě založil kategorii „pony cars“. Teď tu máme šestou generaci „kultovního“ vozu, která přináší řadu změn. Jedná se o revoluci nebo pouhou evoluci, která má udržet Mustang stále konkurenceschopný?
Málo kdo ví, že Ford Mustang, přestože má ve znaku koně, jméno dostal podle názvu letadlu. Designér John Najjar oblibu ve vojenské technice přenesl i do své práce. Neudiví proto, že Mustang na pár věcech odkazuje na leteckou „techniku“. Například v rychloměru je napsáno „Ground speed“ – stejně jako v letadlech. Hezké!
Ale pojďme k tomu, co vás asi zajímá nejvíc – a to je jak nový Mustang jezdí.
Když Ford s Mustangem začal a pak ho následovali další američtí výrobci, tak se kladl důraz na výrobní náklady. Zákazníkům nakonec bylo jedno, že vzadu je pouze jednoduchá tuhá náprava a brzy to pochopili i ostatní zákazníci. Ale dnes je situace jiná. V porovnání s Challengrem a Camarem už jízdní vlastnosti Mustangu v určitých momentech zaostávaly. Přesto si Fordí „pony car“ díky specifickému chování na silnici stále držel spoustu věrných fanoušků, kteří na něj nedali dopustit. Jenže stejně jako v přírodě – přežijí jen ta nejsilnější zvířata. Přišla proto evoluce a Ford tuhou nápravu nahradil nezávislým zavěšením všech kol. Ta zadní se nyní jmenuje Integral link. V podstatě ji tvoří na každé straně 4 ramena.
Stejnou zadní nápravu najdete také v novém Mondeu, S-Maxu nebo Galaxy. Zajímavostí je, že lze u všech těchto Fordů použít také pohon 4×4 …
Jak se tedy s touto nápravou, která laicky řečeno už tolik na nerovnostech neodskakuje a lsnaží se kolo co nejvíce tlačit k silnici, jezdí? Velmi dobře.
Díky oficiálnímu zastoupení Ford Česká republika, jsme měli možnost projet se ve verzi Cabrio na klasických středočeských cestách. Tedy kvalita vozovky nic moc. Záplaty, díry, výmoly, hrboly, … znáte to. Tam kde bych se asi s předchozím Mustangem bál v zatáčce přidávat plyn, můžu být s šestou generací poměrně v klidu. Až mi verze s motorem 2.3 připadala nedotáčivá.
Zásluhu na tom má právě nová zadní náprava, která je ideální pro ty, kteří chtějí zatáčky projíždět v ideální stopě. Z Mustanga se stalo auto, které dokáže jet velmi rychle. Tedy i Efektivně. Ale už ne tolik efektně.
Kdo bude chtít driftovat, musí se s Mustangem „naučit“ jak na to. I sám mistr volantu Martin Prokop byl převapen, jak „koník“ drží v zatáčkách.
Na řízení má vliv také nový elektromechanický posilovač řízení. Také zde si vypůjčil Mustang techniku od svých sourozenců: Mondea a Focusu. Můžete si zvolit komfortní, normální nebo sportovní režim.
Ale tento „pony car“ má řadu dalších „vychytávek“, které uvítají nejen mladší „závodníci“.
V menu palubního počítače (a podle počtu a množství možností je to opravdu počítač) si můžete například navolit „pálení pneumatik“ – vůz bude brzdami držet přední kola zatímco ta zadní můžete protáčet až vás přes kouř nebude vidět. Nebo další zajímavou „vychytávkou“ je pomůcka pro ideální start do sprintů. Nastavíte si ideální moment záběru spojky a můžete vyrazit….
Ale jak už jsem zmínil, možností je opravdu mnoho a vydalo by to na další dlouhý článek.
Kdo nikdy neseděl v „americe“ a jen slyšel o kvalitách interiéru různé pohádky typu jedna paní povídala (JPP), bude překvapen. A příjemně.
Materiály kvalitní, nikde nic nevrže, neskřípe a nemám pocit že sedím v levném autě. (Mustang v USA skutečně NENÍ drahé auto – koupíte ho za cenu sedanu Fusion (Mondeo) nebo Passat – což je pro američany velikostně podobné, jako kdyby si měl čech koupit Octávii)
Ti pozornější si pak všimnou, že Ford se tímto Mustangem snažil přiblížit evropskému zákazníkovi možná až moc. Páčky pod volantem – Focus. Ovladače světel nalevo od volantu – Mondeo. Ale není to věc jen evropské verze Mustangu. Narozdíl od let minulých, kdy interiér Fordů byl v USA jiný než například v Evropě, došlo nyní k sjednocení. A právě kvůli takovým „maličkostem“ přestává být u některých pravověrných fanoušků nový Mustang Mustangem. Ale ne jinak tomu bylo například když koncern VW koupil Lamborghini …
Další často kritizovanou věcí je použití motoru 2.3 EcoBoost. Ale 314 koní hýbe s autem solidně. Zvyknout jsem si musel jen ne na bručivý baryton, ale pískot turbodmychadla. Ford v tomto motoru využívá dvojté spirálové. A pokud jedete v kabrioletu se staženou střechou – je prostě slyšet. Ale není to nic protivného. Naopak, postupem času je až nebezpečně nakažlivé … hrajete si s motorem a bavíte se jízdou … a o to jde.
Přestože jsme měli k dispozici ve všech vozech manuální převodovky, tak nějak mi k povaze tohoto vozu sedí automat. Alespoň tedy já bych ho zvolil. Ne, že by manuál vyl špatný, to naopak, ale hlavně s kabrioletem by mělo být primární cestování „na pohodu“. A i pokud si chcete s pětilitrovým osmiválcem zařádit na okruhu, automat řadí velmi dobře a rychleji než většina řidičů s manuálem …
Na závěr se přiznám k jedné věci. K novému Mustangu jsem přistupoval skepticky, ale mile mne překvapil. Zatím se jednalo o krátké svezení, ne dlouhý test, přesto dokázal vzbudit radost z jízdy. A o to jde. Protože není mnoho rozumných důvodů dávat milion za takové auto. Ale nákup auta by neměl být jen o kalkulačce a rozumu. Nákup auta by měl být o srdci. A Mustang je srdeční záležitost …
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.