Tento zázrak moderní bezpečnostní techniky, rovněž označovaný IPS ( Intelligent Protection System) nejen splňuje a vysoko překračuje současné legislativní požadavky, ale také vytváří zcela nová měřítka pro úroveň pasivní bezpečnosti ve střední třídě. IPS je kombinací několika vysoce účinných ochranných systémů, které pracují ve vzájemné součinnosti. Je až neuvěřitelné, kolik navzájem synchronizovaných akcí k ochra ně posádky může proběhnout během pár kritických milisekund v okamžiku nárazu. Celá práce IPS je totiž odbyta za dobu, kterou potřebujeme k jednomu rychlému mrknutí oka!
Důležitou součástí IPS jsou tzv. duální a adaptivní airbagy. Tato zcela nová generace airbagů dokáže aktivně reagovat na eventuální náraz. To je zásluha elektronického řídícího modulu, umístěného poblíž řadicí páky, jenž sbírá informace od jednotlivých senzorů a dává airbagům pokyn k naplnění. Data o síle a směru nárazu přicházejí od senzoru v přední části vozu, senzory umístěné přímo v sedadle pak dodávají údaje o pozici řidiče – tedy jak blízko volantu či přístrojové desce sedí. Podle toho také systém na základě milionu dat uložených v paměti usoudí, jak je příslušná osoba velká a těžká. Na základě těchto údajů pak řídící modul rozhodne o ideálním čase a způsobu naplnění airbagu. Ten se může „nafouknout“ bud‘ na 70 nebo na 100% (případně vůbec, pokud sedadlo spolujezdce není obsazeno) – a nabídnout tak řidiči či spolujezdci ideální stupeň ochrany. Airbag se dokonce dokáže i naplnit i dvakrát po sobě, což znamená dramatické zvýšení bezpečnosti při řetězových srážkách či vyjetí mimo silnici, kde vůz může narazit do více překážek.
Další důležitou součástí IPS jsou vyspělé tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech. Jejich pyrotechnické předpínače se při nárazu aktivují přesně v momentu, kdy se začínají plnit airbagy. Předpínače pásy o něco utáhnou a zajistí tak, aby pasažér seděl pevně v sedadle a pás mu dokonale přiléhal k tělu. Sedadla jsou přitom tvarována tak, aby cestující pod pásem nemohl podklouznout. Pásy pak každého člena posádky spolehlivě zadrží, ale neublíží mu. Jsou totiž vybaveny zařízením, která jejich tah pomalu uvolňuje tak, aby při příliš prudkém rázu nemohlo dojít k žádnému poranění.
Boční a hlavové airbagy jsou dalším komponentem systému IPS. Boční airbagy o objemu 11 litrů jsou zamontovány přímo v předních sedadlech a při aktivování vytvoří polštář chránící před nárazem celou horní část těla. Hlavové airbagy mají objem 24 litrů a vytváří trojúhelníkový polštář od předního až po zadní sloupek, takže chrání cestující vpředu i vzadu. Řídící modul zařídí jejich naplnění 8 až 10 milisekund po začátku nárazu.
Adaptabilní opěrky hlavy předních sedadel se v případě nárazu zezadu automaticky vysunou dopředu a zabrání tak vážnému poranění krční páteře, k němuž následkem rychlého a nekontrolovatelného pohybu hlavy dopředu a dozadu jinak často dochází. Bezpečnostní pedál brzdy se v okamžiku nárazu – když už je další brždění zbytečnému – uvolní a nemůže tak na řidičovu nohu přenést nežádoucí a nebezpečné rázy.
Konstruktéři pochopitelně pamatovali i na bezpečnost dětí v dětských sedačkách. O tu se starají sériově montované úchyty ISO-Fix. Základem celé pasivní bezpečnosti je přitom pochopitelně extrémně tuhá počítačem navržená karoserie s přední a zadní deformační zónou, pevnou buňkou pro přežití posádky a bočními výztuhami z vysokopevnostní oceli.
Mondeo tedy svou posádku dokáže ochránit jako ten nejlepší bodyguard. To je ovšem dobré vědět, ale není na to dobré spoléhat…
Svět Fordu – podzim 2001
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů