Ford Mondeo se stal hned po uvedení na trh v roce 1993 jedním z nejvyhledávanějších a prodejně nejúspěšnějších vozů střední třídy. Svými atraktivními liniemi, velkorysým vnitřním prostorem a bohatou standardní výbavou si navíc získal sympatie odborných novinářů, kteří jej po zásluze ocenili prestižním titulem Car of the Year 1994. O oblibě Fordu Mondeo svědčí i to, že jen v Evropě bylo dodnes vyrobeno přes 2,5 milionů těchto vozů, jež ve výrobním programu značky s modrým oválem ve znaku nahradily komerčně neméně úspěšné modely Sierra.
Nové Mondeo, posunující pomyslnou laťku ve třídě ještě o něco výše, je vůbec prvním digitálně vytvořeným vozem značky Ford. Automobil byl kompletně vyvinut s využitím nejmodernějšího softwaru C3P, jenž v sobě kombinuje známé metody CAD/CAM s databází informačního výrobního managementu Ford PIM. Zásluhou tohoto systému se vývoj nového automobilu zkrátil o třináct měsíců bez toho, aby byla jakkoliv snížena kvalita finálního výrobku.
Na trh přicházejí současně všechny tři karosářské varianty, tedy elegantní čtyřdveřový sedan, praktický pětidveřový liftback a prostorné kombi. Společným prvkem všech verzí je na první pohled velmi elegantní a zároveň dynamický design. Stylistické ztvárnění nové modelové řady Mondeo vychází z firemní filosofie New Edge, která se osvědčila již při vývoji automobilů Ka, Puma, Focus, Galaxy a Cougar. V souladu s požadavky a vkusem zákazníků ve střední třídě ovšem design New Edge není u Mondea tak výrazný jako třeba u Focusu. Zcela originální je především přední část vozu, kterou charakterizují originálně tvarované světlomety. Boky ohraničují ostře řezané linie, které zvýrazňují klínovitý profil vozu. Vysoko umístěné podběhy pak ukrývají standardně montovaná šestnáctípalcová kola. Za příplatek jsou k dispozici velmi efektní sedmnáctipalcová či osmnáctipalcová kola z lehkých slitin. O dobré práci designérů svědčí i součinitel čelního odporu vzduchu, který je u pětidveřové verze vyjádřen hodnotou cX = 0,31 a u čtyřdveřové dokonce cX = 0,30.
Osobitý a atraktivní design nalezneme rovněž v interiéru, vyznačujícím se vysokou ergonomičností a velice dobrým využitím vnitřního prostoru. Ten patří k vůbec největším ve třídě. Cestující na všech sedadlech mají zásluhou rozvoru náprav 2754 mm dostatek místa jak v podélném, tak i příčném směru. Přehledná a elegantně tvarovaná přístrojová deska sdružuje ergonomicky rozmístěné ovládací přístroje a budí dojem solidnosti. Ovládací prvky jsou umístěny podle důležitosti – nejnutnější spínače si našly místo spolu s analogovými hodinami v horní části středového panelu. Autorádio je pak instalováno pod ovládáním ventilace a klimatizace. K zajímavým prvkům interiéru patří například čtyřramenný multifunkční volant, který ve svém středu ukrývá airbag, nebo neobvykle, ale zároveň velmi logicky umístěné elektrické seřizování vnějších zpětných zrcátek.
Tradičně bohatá je vnitřní výbava vozu, ta je k dispozici ve třech úrovních: Core, Trend a Ghia. Standardem je například posilovač řízení, ABS, ve dvou rovinách nastavitelný volant, centrální zamykání, klimatizace či elektrické ovládání oken vpředu. Luxusně vybavené provedení Ghia se může dále pochlubit i elektronicky řízenou klimatizací, předními mlhovými světlomety nebo audiosoustavou s ovládáním na sloupku volantu. Za příplatek je možno mít například i elektrické střešní okno, tempomat, xenonové světlomety či kožené čalounění. Opravdovým bonbonkem bude již v nejbližší době satelitní navigace a multimediální systém pro cestující na zadních sedadlech s možnostmi počítačových her a přehrávání videa. Pro nový Ford Mondeo je v nabídce čtrnáct odstínů vnějšího laku a osm odlišných provedení interiéru. K dispozici je dále široké spektrum doplňků a originálního příslušenství. Zákazník si tedy může objednat vůz opravdu dle svého individuálního přání a potřeb.
O bezpečnost posádky se stará nový systém pasivní i aktivní bezpečnosti (Inteligent Protection System). Ten zahrnuje nejen bohatě dimenzované deformační zóny, boční výztuhy ve dveřích, speciálně konstruované bezpečnostní pedály či sloupek řízení, ale i sedadla s aktivními opěrkami hlav a tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech. Samozřejmostí jsou pak dva přední dvoučinné airbagy. Od výbavy Trend se dodávají i dva boční airbagy umístěné v opěradlech předních sedadel. Na přání lze objednat i stropní, tzv. hlavové airbagy, které přispívají k ještě většímu bezpečí při bočním nárazu. Také zabezpečení vozu proti krádeži překonává všechny běžné standardy. K této skutečnosti přispívá nejen v základní výbavě montovaný imobilizér a příplatkový elektronický zabezpečovací systém, ale například i zámek kapoty motorového prostoru, ke kterému je potřeba mít originální klíček od vozu.
Zákazníci jistě ocení bohatě dimenzovaný a velice dobře přístupný zavazadlový prostor, který má u pětidveřové i čtyřdveřové verze shodný objem 0,500 m‘. Ten lze navíc dále postupně zvětšovat sklápěním děleného zadního opěradla a převážet tak rozměrné předměty. Alternativou pro zákazníky s většími nároky na zavazadla je pětidveřové kombi, které díky své prostorově úspornější zadní nápravě nabízí základní objem 0,540 m‘. Po sklopení zadní řady sedadel a vytvoření zcela rovné ložné plochy lze přepravovat až 1,020 m3 nákladu.
Nová generace vozů Ford Mondeo je na českém trhu nabízena celkem s pěti pohonnými jednotkami se čtyřventilovým rozvodem, které vynikají vysokým výkonem, pružností, hospodárností a kultivovaným během. Zážehové čtyřválce Duratec HE zastupuje trojice agregátů: osmnáctistovka ve dvou výkonových variantách 81 kW (110 k) a 92 kW (125 k) a dvoulitrový motor s výkonem 108 kW (145 k). Zcela nově vyvinuté motory Duratec HE disponující mimo jiné sacím potrubím s proměnnou délkou, které výrazně zlepšuje průběh točivého momentu. Špičkové provedení Fordu Mondeo je vybaveno zážehovým vidlicovým šestiválcem Duratec V6 o objemu 2,5 litru, který nabízí sametový běh v každém jízdním režimu a největší výkon 125 kW – tedy úctyhodných 170 koní. Jízdní výkony šestiválcového mondea tomu plně odpovídají, vůz z 0 na 100 km/h akceleruje za pouhých 8,7 sekundy a je schopen vyvinout nejvyšší rychlost 225 km/h. Tento motor splňuje přísnou evropskou normu Euro 4 a jeho kombinovaná spotřeba paliva je 9,8 I/100 km. Komu by však ani vrcholné provedení Mondea nestačilo, může se již nyní těšit na sportovně laděný model ST, který přijde na trh v průběhu roku.
Zájemce o vznětové pohonné jednotky jistě uspokojí přeplňovaný čtyřválec Duratorq DI zcela nové generace s objemem 2,0 litry a přímým vstřikováním paliva. Jeho největší výkon je 85 kW (115 k) a udávaná kombinovaná spotřeba paliva pouhých 5,9 I/100 km. Daleko důležitější hodnotou z hlediska jízdních výkonů ovšem představuje točivý moment, jehož největší hodnota 280 N.m je k dispozici již při 1900 1/min. Funkce „overboost“ pak dovoluje jeho krátkodobé zvýšení třeba při předjíždění až na 310 N.m. Ford Mondeo s tímto motorem zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,6 sekund a jeho nejvyšší rychlost je 195 km/h. Zcela nová je také pětistupňová ručně řazená převodovka MTX-75, kterou výrobce standardně kombinuje se všemi motory. Modely Ghia s dvoulitrovým zážehovým motorem jsou k dispozici rovněž se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou.
Nové Mondeo přichází s technicky dokonale propracovaným podvozkem, který je zárukou nejen vynikajících jízdních vlastností, ale také vysokého komfortu odpružení. Vpředu jsou použity závěsy typu McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení Multi-Link. O včasné a bezpečné zpomalení vozu se stará účinný brzdový systém vybavený kotouči na všech kolech, brzdovým asistentem EBA (Emergency Brake Assist) a standardně montovaným ABS. Díky těmto systémům zastaví nový Ford Mondeo ze stokilometrové rychlosti na vzdálenosti kratší než 38 metrů. Součástí příplatkové výbavy je i možnost vybavit vůz také stabilizačním systémem ESP.
Při testech nás příjemně překvapila vynikající směrová stabilita všech nabízených modelů a perfektně odladěný podvozek, který při zachování vysokého cestovního komfortu umožňuje i sportovní styl jízdy. V zatáčkách se nová generace vozů Ford Mondeo chová s ladnou elegancí, naprosto přesně vede zvolenou stopu a citlivě reaguje na případnou korekci volantem.
Asi největší sympatie si u nás získala verze s přeplňovaným vznětovým motorem, který poskytuje vozu v oblasti nízkých a středních otáček pozoruhodnou dynamiku a pružnost. Čtyřválec Duratorq DI je přitom nesmírně kultivovaný a tichý – a co je pro zákazníka asi nejdůležitější také velmi hospodárný. V mimoměstském provozu se běžně spokojí s necelými pěti litry nafty na sto kilometrů jízdy.
Vysoký standard bezpečnosti, bohatá vnitřní výbava, nadprůměrný vnitřní prostor, vyspělá technika pod kapotou a skvělé jízdní vlastnosti – to jsou přednosti nového Fordu Mondeo, který přichází v současné době na český trh a jehož cílem je obsadit první místa v žebříčku prodejnosti vozů střední třídy. Velice zajímavé jsou i pořizovací ceny, které se pohybují od 605 900 Kč za čtyřdveřovou verzi 1,8/110 k Core do 815 900 Kč za kombi 2,5 V6 Ghia. Nezanedbatelnou roli při výběru vozu hraje také asistenční služba Ford a dvanáctiletá záruka na prorezivění karoserie.
Svět Fordu – jaro 2001
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů