Ford Ka

Byl jsem plný zvědavosti, když jsem přebíral ke krátkodobé zkoušce nejmenší auto z typové řady Fordu, auto líbivých tvarů, Ford Ka, který se začal prodávat v dubnu tohoto roku a do 1. listopadu 1997 tj. za 7 měsíců prodeje se prodalo 1429 ks. V počtu prodaných vozů Ford se tak dostal v měsíčním průměru na druhé místo za populární Ford Escort

Vedle povedeného originálního vnějšího i vnitřního řešení karoserie mě především zaujal široký rozchod kol a maximální délka rozvoru os na tak malý vůz. Zřejmý záměr konstruktérů, aby auto dobře “sedělo” na silnici, se mi pak v průběhu 14 denního používání auta plně potvrdil: Ford Ka se chová při jízdě i v krajních podmínkách maximální dobu neutrálně a velmi dobře se vede. K tomu jistě přispívá i konstrukční řešení jak přední poháněné nápravy s modernizací konstrukce zavěšení kol, tak konstrukční řešení zadní vlečené nápravy. Velkou měrou pak ovlivňuje bezpečný pocit jízdy a pohodu řízení konstrukční řešení řízení s měkčí charakteristikou pérování s posilovačem řízení a celkové řešení brzd s podtlakovým posilovačem.


Jízda s Ford Ka je opravdovým požitkem na tak malý vůz. Rozhodnutí konstruktérů vybavit jej poměrně silným avšak při provozu hospodárným motorem o obsahu 1,3 typu Endura E, dává při malé hmotnosti auta až dravou sílu hříběte, vždy připraveného vyrazit, když dostane pokyn řidiče k předjetí neb zrychlení. K tomu přispívá i vhodně odstupňovaná pětirychlostní převodovka s krátkým lehce ovladatelným řazením.Motor s maximálním krouticím momentem již při pouhých 2 500 otáčkách umožňuje dobrou akceleraci i při nižší rychlosti při zařazení čtvrté a i páté rychlosti. Silnější motor s příznivým průběhem točivého momentu dává předpoklad menšího namáhání motoru při provozu a tím i předpoklad pro najetí vysokého počtu kilometrů.


Byl jsem překvapen malou hlučností uvnitř tohoto malého auta, přestože právě u malých aut není odhlučnění lehkým konstrukčním problémem. I tohoto problému se zhostili konstruktéři Fordu dobře. Jistě k tomu přispívá i optimálně řešené zavěšení motoru. I při řazení díky tomu jsem necítil přenos vibrací na řadicí páku.


Spotřeba benzinu natural byla v průměru 5,8 l na 100 kilometrů při jízdě s podílem 50 % v městském provozu. Je pravdou při obsazení pouze řidičem.. Ale mám za to, že by se ani jinak nepohybovala výrazně výše.


Při rozhovorech s řidiči mi byly kladeny otázky, jak je to u tak malého vozu s pasivní bezpečností. I má manželka se na to ptala s obavami při mém odjezdu k testování vozu. Myslím, že konstruktéři i tomuto problému věnovali odpovídající pozornost. Deformační zóny byly vyřešeny se stejnou pečlivostí a náročností jako u větších vozů, což plně potvrdily provedené zkoušky. Cestující jsou při kolisi chráněni výztuhami ve dveřích a příčnou výztuhou za přístrojovou deskou. Ford Ka tak splňuje v plném rozsahu kriteria připravovaných zkušebních testů čelních i bočních nárazů platných v roce 1998. K bezpečnosti významně přispívájí i bezpečnostní pásy pro všechny čtyři cestující, které jsou vpředu výškově nastavitelné podle postavy řidiče a spolujezdce. Přední sedadla jsou zajištěna proti podklouznutí při případné kolisi. Významně pak přispívá k bezpečné jízdě vybavení vozidla airbegy, dále systémem ABS a elektronickým rozdělením brzdné síly.


Vkusná přístrojová deska je vybavená pouze přístroji a ovladači s ohledem na jejich potřebnost a funkčnost při provozu vozidla.Vnitřní prostor je přirozeně u malého vozu omezen. Zvláště při vyšších postavách řidiče a spolujezdce, tedy při maximálním posunutí předních sedadel dozadu, je na zadních sedadlech méně místa, spíše pro děti. I zavazadlový prostor je úměrně menší oproti větším automobilům. Ale to je samozřejmé při dodržení, aby to zůstal malý vůz se všemi ostatními klady, které z toho vyplývají.


Celkové mé pocity z testování lze shrnout do jedné věty: Konstruktérům Forda Ka se povedl vyvinout malý, vkusný, dynamický, bezpečný, lehce ovladatelný a útulný vůz s výhodou lehkého zaparkování s nižší spotřebou. A že je líbivý, potvrzuje i to, že přes jeho několikaměsíční prodej, když jsem zaparkoval, si často Forda prohlíželi kolemjdoucí a nebo při jízdě jsem si všiml zastavení chodců na chodníku a jejich upření zraku na červené Ford Ka, které jsem řídil. Zájem o něj plně potvrzuje počet prodaných Ford Ka jak v celé naší republice, tak i u jednotlivých dealerů do konce října tohoto roku.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...