Ford Focus ST – skvělé auto které dokáže odpustit!

Ford Sosnová 17

Jsou auta, která musíte umět řídit, jinak skončíte přinejmenším ve škarpě nebo omotaní o strom. Pak tu máme auta /od některého ze sousedů/ která nenabízejí žádný řidičský zážitek /a kvalitní podvozek/ takže by vás proto ani nenapadlo s nimi chtít „závodit“. Pak jsou tu ale auta, která mají závodní geny. Jako například Ford Focus ST. Ikdyž je to „jen“ předokolka, nabízí hodně pěkné svezení. A navíc, jak píšu v nadpisu, dokáže vám za volantem odpustit nejednu řidičskou chybu…

Přijali jsme pozvání Fordu na okruh do Sosnové u České Lípy a spolu s další skupinou novinářů si projeli obě verze Fordu Focus ST. Poprvé v historii totiž Ford do „eS Téčka“ montuje kromě benzínového také dieslový agregát /Škodovka je důkazem toho, že nejen čeští zákazníci o takovou kombinaci stojí/.

Ford Sosnová 9 Ford Sosnová 1 Focus ST-05.2015-photo-Zdenek Sluka-0023

Diesel má objem 2.0l, výkon 185 koní a zrychlení z 0-100 km/h za 8,1 sekund. Vyniká skvělou pružností, slušnou spotřebou a zajímavostí je, že pro plnění emisní normy Euro VI nepotřebuje močovinu (tak jako třeba motory od PSA. Přitom právě v pohonné jednotce od Peugeot-Citroen má tento motor Duratorq základ. Ale původní zůstal v podstatě jen blok motoru. )  Ve Fordu to vymysleli tak, že si motor sám ze vzduchu a nafty vyrábí sloučeninu, která eliminuje výfukové plyny.

Benzínová pohonná jednotka má také objem 2000 ccm. Nese označení EcoBoost a dokáže vyvinout maximlní výkon 250 koní. Zvládne zrychlení 0-100 km/h za 6,5 s a maximální rychlost činí 248 km/h.

Ford Sosnová 16 Ford Sosnová 12 Ford Sosnová 13

Ale technické parametry /a další zajímavosti – a že jich je u Fordu ST opravdu hodně/ si můžete klidně najít přímo na webu www.ford.cz . Co je ale podstatné – zkusím vám popsat, jak toto „eS Téčko“ jezdí.

Ford Sosnová 10 Ford Sosnová 19 Ford Sosnová 5 Focus ST-05.2015-photo-Zdenek Sluka-0129

Vyjádřil bych to asi třemi slovy: Je to paráda!  Okruh v Sosnové nabízí pár středně rychlých zatáček a dost těch pomalejších. Při této kombinaci zjistíte, že Focus ST se ovládá velmi dobře. Pokud se snažíte jet čistou stopu a nedělat zbytečné kraviny, auto „poslouchá“ na sebemenší pokyn řidiče. Je radost s ním jezdit. A to i s modelem v dieslové variantě (a to jsem si vážně předtím nemyslel). Díky progresivnímu řízení (čím více natáčíte volant, tím více zatáčejí kola) nemusíte ani v ostřejších zatáčkách „ručkovat“ a chválím také podvozek. Není to žádný „kostitřas“ ale přitom umožňuje hodně sportovní jízdu. Té také pomáhá systém stranového přesměrování točivého momentu. Ten rozděluje hnací sílu mezi obě přední kola tak, aby se vám podařilo projet zatáčku co nejrychleji. V závislosti na úhlu natočení volantu, sešlápnutí pedálů a dalších mnoha informací dokáže poslat na jedno kolo více výkonu než na druhé.

Ale Ford Focus ST toho umí ještě víc. A vrátím se k nadpisu. Hodně toho totiž dokáže odpustit. Ikdyž jedete s kombíkovou verzí, před ostrou zatáčkou prudce škubnete volantem, pak zjistíte že rychlost na projetí oblouku máte příliš velkou a šlápnete na brzdu /tedy ta nejhorší kombinace/, co se stane? V „normálním autě“ vyletíte přinejmenším někam do pangejtu. Ve Focusu ST nic. Prostě tu zatáčku projedete. Samozřejmě trošku s rozevlátým „zadkem“ ale to auto vám prostě dokáže odpustit opravdu hodně.

Focus ST-05.2015-photo-Zdenek Sluka-0118 Focus ST-05.2015-photo-Zdenek Sluka-0115

Ve spoustě případech to je super. Pokud ve vysoké rychlosti potřebujete sjet rychle z dálnice, udělat v krizové situaci rychlý vyhýbací manévr, … tak se to opravdu hodí a to auto vám skutečně bez nadsázky dokáže klidně zachránit život. (vím o čem mluvím, sám jsem ve vysoké rychlosti na dálnici potkal auto v protisměru /Švýcar na mladoboleslavské dálnici/ a při extrémním „losím testu“ mě zachránil právě skvělý podvozek mého bývalého vozu).

Ale je tu jedno velké nebezpečí. A to když do auta sedne nějaký nezkušený řidič, který má s rychlou jízdou zkušenosti tak maximálně z Playstationu a pojede „co to dá“. A ono to „dá“ opravdu hodně. Jenže fyziku žádná elektronika ještě nepřekonala …. Ve dvoustovce se prostě pomalá vracečka projet nedá.

Ale tím neříkám, že Ford Focus ST by byl nebezpečný. Nebezpeční jsou jen lidé. Ostatně v rukou profesionála – jakým je například Martin Prokop, se chová auto fantasticky a je radost na takovou jízdu pohledět.

2,w=985,c=0.bild

Musím se upřímně přiznat, že sportovní auto a diesel … to mi nikdy nevonělo. Ale taková kombinace – Ford Focus ST kombi v dieslu – je ideální varianta rodinného vozu. Vůbec se nemusíte bát posadit ženu za volant a přitom, když si budete sám chtít zajet velmi svižně, tak bez obav můžete a nemusíte mít kvůli tomu 2 auta.

Cena je vzhledem ke kvalitám vozu velmi přijatelná. Začíná na 698.890,- kč. A to jak pro diesel tak i benzín. Za kombi si připlatíte dalších 20 tisíc.

Co za tu cenu koupíte? Dala by se Octavia RS …. ale Focus ST má silnější benzínový motor a … hlavně lépe jede!

Pár foto na závěr: 

Pneumatiky dostaly po jízdách na okruhu zabrat …

Focus ST-05.2015-photo-Zdenek Sluka-0112 Focus ST-05.2015-photo-Zdenek Sluka-0111 Ford Sosnová 7 Ford Sosnová 6

Jak se jezdí ukázal juniorský mistr světa v rallye Martin Prokop …

Ford Sosnová 21 Ford Sosnová 22 Ford Sosnová 23 Ford Sosnová 24 Ford Sosnová 25 Ford Sosnová 26 Ford Sosnová 27 Ford Sosnová 28 Ford Sosnová 29 Ford Sosnová 4

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...