Ford Focus RS pro náročné

Automobilka Ford rozšířila řadu Focus o nový špičkový model RS inspirovaný úspěchy soutěžního modelu World Rally Car.

„Je vždy těžké, sériovému vozu propůjčit jízdní vlastnosti soutěžního auta. Ale myslím, že jsme v případě RS našli správné řešení. Je to neuvěřitelné auto“, prohlásil na adresu Fordu Focus RS tovární jezdec Colin McRae. A protože se model RS narodil z  úspěchů vozů Ford, tak kdo by se mohl na jeho vývoji nejvíce podílet než právě tovární jezdci. A nebyl to pouze Colin McRae, ale také Carlos Sainz a Pierro Liatti.


Ford Focus RS pro náročné

Přední kola pohání přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Duratec s mezichladičem stlačeného vzduchu. Oproti sériovému provedení, kterému odpovídá blok motoru, bylo 70 procent dílů přepracováno. Tak např. hlava válců z lehkého kovu je vybavena speciálními ventilovými sedly, kvůli lepšímu odvodu tepla jsou upraveny i výfukové ventily. Písty a ojnice jsou stejně jako u WRC z kovaného materiálu. Dva vačkové hřídele uložené v hlavě válců nedoznaly změn, zato zapalovací svíčky jsou uzpůsobeny vyšší teplotě.

Přes 147 kW (200 k) výkonu je na přední kola přenášeno spojkuu AP Racing a pro verzi RS modifikovanou převodovku, která svým odstupňováním zajišťuje sportovní jízdu. Společně s optimálně vyladěným podvozkem tak dává řidiči pocit, jako by jel s opravdovým soutěžním vozem.


Ford Focus RS pro náročné

Právě jedním z hlavních úkolů při vývoji modelu RS bylo propůjčit vozu přesné ovládání za všech situací. Proto byl mj. rozšířen rozchod předních kol, který tak odpovídá asfaltové verzi WRC. K tomu musíme přičíst speciální tlumiče Sachs, modifikované pružiny, na 18mm průměr zesílený příčný stabilizátor atd. Výborné chování vozu při rychlejším stylu jízdy obstarává samočinná uzávěra diferenciálu vyvinutá firmou Quaife. V zatáčkách zabraňuje protáčení nezatížených kol a naopak přenáší sílu na kolo s lepší trakcí. „Jízdní vlastnosti jsou hodně podobné vozu s pohonem všech kol“, tvrdí Liatti. Zcela nové je rovněž vodou chlazené turbodmychadlo Garrett, jenž je na úrovni WRC. Turbo s lopatkami ze zvlášť pevné oceli minimalizuje protitlak výfukových plynů a současně poskytuje dostatek točivého momentu v celém rozsahu otáček. Nové zakřivení výfukového potrubí zaručuje vysoký točivý moment už v nízkých otáčkách.

Ford Focus RS disponuje rovněž neobyčejně stabilním brzdovým systémem Brembo, vpředu s vnitřně chlazenými kotouči o průměru 325 mm a čtyřpístovými třmeny, vzadu jsou pak masivní kotouče o průměru 280 mm. Na 18“ lehkých ráfcích O.Z. jsou obuty Micheliny 225/40 R18, speciálně připravené pro RS.


Na pohled se nejrychlejší Focus RS od svého sériového bratra příliš neliší, a to i přesto, že z něho převzal jen několik málo totožných dílů. Původní zůstaly pouze kapota, dveře, střecha, čelní a zadní svítilny, všechny ostatní díly nesou „razítko“ RS. Nejdůležitějším úkolem designerů bylo co možná nejvíce optických prvků WRC přenést na RS a přitom ovšem použít běžně dostupný materiál. Ve sportovním elegantně laděném interiéru převládá barva černá, modrá a stříbrná. Sedadla Sparco nabízejí výborné boční držení těla.


Ford Focus RS navazuje na slavnou řadu Escortů RS, která skončila v roce 1996 a právem tedy nese dnes už legendární označení RallySport, pravděpodobně nejvzrušující jméno v dějinách výkonných cestovních a závodních vozů. Historie „RS“ sahá až do roku 1970, kdy vyjel Ford Escort RS 1600, první sériový Cosworth a první Ford se čtyřventilovou technikou. Ford Focus RS, který zkonstruovali nadšenci pro nadšence, je speciální výkonný model limitované série. Ovšem pro řidiče, kteří netouží po tak vysokém výkonu a sportovním duchu nabídne Ford později ještě Focus ST o výkonu 125 kW (170 k).

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...