Jedni jásají, druzí jsou zklamaní. Novináři po představení nových modelů Mondeo a Focus (facelift) jsou ve svých hodnoceních nejednotní. Na tom by nebylo nic až tak divného – každý preferuje něco jiného a, pokud je objektivní, hodnotí podle sebe. Dostali jsme krátkou možnost okusit nové fordy řídit a za sebe mohu upřímně říct – žádné zklamání se nedostavilo.
Ale …. (jak už to tak bývá, většinou je někde schované malé „ale“), také nedošlo na nějaký velký jásot a nadšení. „Ale“ ono vlastně ani nemohlo. S auty jsme jezdili dohromady asi 20 km a za tu vzdálenost nemáte šanci zjistit, jaké vlastně jsou. To chce delší test ….
Ford Mondeo
První dojmy, fakta, ceny a fotografie vám ale rádi na následujících řádcích přiblížíme.
Nejprve jsme si půjčili nové Mondeo v hybridní verzi. Byli jsme zvědaví, jaký bude „ekoford“. Vzhledem se na první pohled příliš neliší. Poznáte ho jen podle nápisů na karoserii. Interiér je oproti předchozí generaci takový …. prostornější, uhlazenější a hlavně přehlednější. Ubylo tlačítek a naopak přibyl velký dotykový displej. Za to Ford chválím. Stejně jako za pohodlnější sedačky a za hybridní systém. Funguje skvěle. Zapneme „motory“ tlačítkem, řadíme na automatické převodovce D a jedeme. Na palubě je krásně ticho. Slyšíme jen předjíždějící Audi A4 TDI jehož řidič nechce jet v obci 50 za nějakým Fordím hybridem. Je to zajímavý pocit, který už jsem měl v Toyotě Auris Hybrid. Prostě vás to auto naučí jezdit plynule, dodržovat limity a nezávodit. Jedním z důvodů je i to, že když sešlápnete plyn až na podlahu, tak se k elektromotoru rychle připojí i benzínový agregát a …. začne ječet jako kdyby vám chtěl vyskočit z auta. Myslím to samozřejmě obrazně, ničeho se bát nemusíte, jen je vám najednou jasné, že prostě na závodění to není. Není to v tom že by autu scházel výkon, papírově na tom není špatně, ale prostě já osobně bych nesnesl ten zvuk vytočeného benzínového motoru. (technická poznámka: jde v podstatě o to, že v hybridech se využívá benzínový motor který nefuguje v klasickém Ottově cyklu, ale Atkinsonově – je totiž účinější/efektivnější, ale naopak má výrazně nižší kroutící moment. Ten dodává právě elektromotor. Stejný princip používá zmíněná Toyota.)
Ale majitel, který si tohle auto bude chtít koupit, tohle řešit určitě nebude. Toho zajímá spotřeba a ekologie. A ten kdo chce závodit stejně sáhne po jiném motoru.
Jaké jsou vlastně jízdní výkony. Výrobce udává max. rychlost 187 km/h, zrychlení z 0-100 za 9,2 s a spotřeba se ve městě údajně pohybuje pod 3 litry, mimo město 5 a v kombinaci 4,2 litrů benzínu na 100 km.
Kompletní data a ceny najdete na tomto odkazu (PDF)
Interiér, jak už jsem psal výše, se mi osobně líbí více než v předchozí generaci. Co bych ale designérům vytkl – otvory pro nápoje ve středovém panelu. Je to detail, ale když v nich nejsou flašky nebo jiné předměty, působí jak dvě černé díry a osobně bych uvítal kdyby šly nějakou stahovací roletkou zatáhnout …. ano, třeba tak jako u některých jiných německých vozidel.
Místa na zadních sedadlech je dostatek, a velký je i kufr. Alespoň u klasického Mondea. U hybridního je zavazadlový prostor zmenšený kvůli bateriím a má objem 383 litrů.
Jinak ale Ford vybavil Mondeo řadou bezpečnostních prvků a jiných zajímavých novinek.
Jak uvádí tiskové materiály:
Nový Ford Mondeo poskytuje ještě více komfortu díky pokročilým technologiím, propracovanému podvozku a důkladnému odhlučnění
- Nový Ford Mondeo přichází do Evropy s adaptivními masážními sedadly a novou víceprvkovou zadní nápravou Integral Link
- Adaptivní LED světlomety zpříjemňují jízdu v noci, v Evropě jsou novinkou; hlasové ovládání SYNC 2 a Aktivní parkovací asistent s funkcí příčného parkování usnadňují ovládání vozu
- Vysoce kvalitní interiér nabízí novou soustavu topení, ventilace a klimatizace, která v této třídě vyniká svým výkonem; úroveň hluku v interiéru se s novou generací snížila až o 3 decibely
- Mondeo má nový digitální přístrojový štít, elektrické ovládání pátých dveří, vyhřívaný volant a jako první vůz v tomto segmentu i elektricky nastavitelný volant s pamětí polohy
Fotogalerie:
Technické údaje pro Ford Mondeo
Mondeo 5dv.
|
||||||||
Spotřeba paliva |
Jízdní výkony Ø |
|||||||
Motor |
Max. výkon |
Emise CO2 |
Město |
Mimo město |
Kombi-novaná |
Max. rychlost km/h (mph) |
0-100 km/h |
50-100 km/h |
1.0 EcoBoost zážehový 6st. man. převodovka |
125 |
119
|
6,3 |
4,4 |
5,1 |
200 (124) |
12 |
13,1 |
1.5 EcoBoost zážehový 6st. man. převodovka |
160 |
134 |
7,8 |
4,6 |
5,8 |
222 (138) |
9,2 |
8,2 |
1.5 EcoBoost zážehový 6st. autom. převodovka |
160 |
146 |
8,7 |
4,9 |
6,3 |
214 (133) |
9,1 |
– |
2.0 EcoBoost zážehový 6st. autom. převodovka |
203 |
169 |
10,2 |
5,6 |
7,3 |
232 (144) |
8,7 |
– |
2.0 EcoBoost zážehový 6st. autom. převodovka |
240 |
169 |
10,2 |
5,6 |
7,3 |
240 (149) |
7,9 |
– |
1.6 TDCi vznětový ECOnetic 6st. man. převodovka |
115 |
94 |
4,1 |
3,3 |
3,6 |
192 (119) |
12,1 |
13,6 |
1.6 TDCi vznětový 6st. man. převodovka |
115 |
109 |
4,8 |
3,8 |
4,2 |
192 (119) |
12,1 |
11,7 |
2.0 TDCi vznětový 6st. man. převodovka |
150 |
115 |
5,1 |
4,0 |
4,4 |
215 (134) |
9,3 |
9,6 |
2.0 TDCi vznětový 6st. man. převodovka |
180 |
115 |
5,1 |
4,0 |
4,4 |
225 (140) |
8,3 |
8,3 |
2.0 TDCi vznětový ECOnetic 6st. man. převodovka |
150 |
107 |
4,6 |
3,7 |
4,1 |
215 (134) |
9,4 |
9,9 |
2.0 TDCi vznětový ECOnetic 6st. man. převodovka |
180 |
107 |
4,6 |
3,7 |
4,1 |
225 (140) |
8,4 |
8,7 |
2.0 TDCi vznětový 6st. PowerShift |
150 |
125 |
5,3 |
4,4 |
4,8 |
213 (132) |
9,9 |
– |
2.0 TDCi vznětový 6st. PowerShift |
180 |
125 |
5,3 |
4,4 |
4,8 |
223 (139) |
8,6 |
– |
Nový Ford Mondeo – ceny (PDF)
Ford Focus
Zvenku je Focus na první pohled víceméně stejný. Tedy alespoň zezadu. Zepředu ale zkrásněl a konečně opět vypadá „k světu“. Vevnitř je faceliftovaný model výrazně jiný. Pryč je chaos – Ford nastolil pořádek a řád. Méně tlačítek, vše je přehlednější a místa je tu pocitově skoro stejně jako na předních sedadlech Mondea.
Vybrali jsme si jízdu v litrovém benzínovém motoru EcoBoost. Ford tvrdí, že každý třetí prodaný Focus v Evropě má pod kapotou právě tuto jednotku. A podle tvrzení technických expertů Fordu se jedná o velmi spolehlivý motor a to i když má nájezd vzšší než 100 tisíc kilometrů… O kvalitě svědčí, že se stal potřetí za sebou „motorem roku“ v prestižní anketě International Engine of Year.
První dojem? Velmi milé překvapení. Motor je navzdory svému objemu velmi čilý, pružný a má i sympatický zvukový projev. Jízdní vlastnosti – není to žádná tvrdá němka ale naopak byl jsem na krátké testovací trase mile překvapen vyvážením podvozku. Zdál se mi komfortní a jistý zároveň. Ale na důkladné posouzení by to opět chtělo delší test …
Bylo by smutné, kdyby Focus něčím vyloženě zklamal. Opět i v této generaci patří mezi to nejlepší v daném segmentu a za svou konkurencí naopak ničím nezaostává. Ford dovybavil své modely všemi bezpečnostními prvky a komfortní výbavou, kterou nabízela i konkurence. V mnoha věcech ji překonává.
Opět pár zajímavostí z tiskových materiálů Fordu:
Nový Ford Focus: Vyspělá technika, precizní zpracování a úspornější motory pro nejprodávanější vůz na světě
- Nový Focus se vyznačuje dynamickým designem s novou „tváří“ značky Ford a modernizovaným interiérem
- Aktualizovaná paleta motorizací pro evropské trhy přináší až 19% úsporu paliva; v nabídce se objevují nové jednotky 1.5 EcoBoost a 1.5 TDCi
- Vyzdvihované jízdní vlastnosti Focusu doznaly dalšího zlepšení díky vyztužení v přední části, upravenému zavěšení a novému naladění tlumičů pérování, elektrického posilovače řízení i elektronického stabilizačního systému
- S novým Focusem přichází do Evropy SYNC 2, multimediální systém s dotykovou obrazovkou a pokročilým hlasovým ovládáním pro snadnější obsluhu hudby, navigace, klimatizace a mobilního telefonu
- Nový Focus nabídne také parkovací asistent s technologií kolmého parkování
Fotogalerie:
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.