S napětím očekávaná třetí generace Fiesty je na světě. Z minula jsme již o její konstrukci věděli mnohé, zbývalo ale zodpovědět jedinou otázku: jakpak tento Ford nižší třídy jezdí? Abychom se to dozvěděli, usedli jsme za volant pětidveřového hatchbacku s jasně červeným lakem Colorado, plnohodnotnou výbavou Ambiente a zážehovým čtyřválcem 1,4 l/58 kW/80 k.
Design karoserie vychází z Fordova avantgardního stylu New Edge, jehož průkopníkem se stal model Focus. Na příkladu stylingu nové Fiesty je názorně vidět, že všechno se vyvíjí. Křivky a hrany sice zůstávají, mají ale umírněnější podobu. To může znamenat jediné: snahu vedle stávajících zákazníků Fiesty získat také nové, především ty od Škody Fabia, Opelu Corsa a Volkswagenu Polo.
Jaký tedy je nový Ford Fiesta? Předně je velmi pohledný, s velkoplošnými světlomety, svislými koncovými svítilnami a výraznou přídí. A pak také s poměrně krátkou kapotou a bohatě proskleným profilem. Nepřehlédnutelné se stává třetí boční okno, které důmyslně prosvětluje interiér. Ford Fiesta proti předchůdcům ve všech směrech narostl a jeho rozvor se prodloužil na neskutečných 2486 mm. Tím se zařadil na samý vrchol třídy – víc v současnosti nikdo nenabízí.
To všechno proto, aby uvnitř byl dostatek místa pro pět cestujících. Díky čtyřem bočním dveřím s širokým úhlem otevření se zlepšil nejenom přístup do interiéru vyvedeného ve světle šedých tónech, ale také lze dozadu pohodlněji namontovat třeba dětskou autosedačku. Sedadla se nacházejí poněkud výš, než je v dané třídě zvykem, a proto se na ně lze pohodlně usadit. Navíc mají anatomické tvarování, dobré boční vedení a příjemnou tvrdost, takže i po delší cestě z nich cestující vystoupí odpočatí a svěží.
Kůží obšitý tříramenný volant s optimálním průměrem věnce a patřičnou tloušťkou se příjemně svírá. Přestože je možné ho seřizovat pouze výškově, vhodnou polohu si řidič najde během krátké chvíle – k dispozici je totiž vertikálně nastavitelný sedák. Před volantem jsou poměrně hluboko v přístrojovém štítu zapuštěné dva kruhové analogové ukazatele, podsvícené příjemným zeleným světlem – rychloměr a otáčkoměr. Díky svému umístění se nezrcadlí a jsou dobře čitelné. V každém z nich se nachází displej – levý zobrazuje zbytkový stav paliva v nádrži a teplotu chladicí kapaliny, pravý zase aktuální čas a celkový i denní stav kilometrů. Ostatně celá palubní deska je přehledná a ergonomicky skvěle propracovaná. Dokládá to nejen fakt, že se neleskne v předním skle, ale také že má ovladače mistrně rozmístěné – nalevo od volantu a na středový panel. Její dominantou jsou čtyři rozměrné růžice výdechů ventilace a topení, umístěné v jedné horizontále, a dále široký panel se zabudovaným autorádiem 3500 RDS s přehrávačem magnetofonových kazet. Praktické při každodenním používání je tlačítko elektrického otevírání víka zavazadlového prostoru z místa řidiče. Pochvalu si zaslouží též tichý větrák a výkonné topení.
Umístění kol ještě více do rohů karoserie, než tomu bylo u předchozí verze, dovolilo konstruktérům účelně využít obestavěný prostor. Místa vpředu je díky tomu habaděj, do předních dveří se vešly i docela objemné kapsy s vybráním pro pohárek. Také vzadu mají cestující dost prostoru před koleny, nestrádají nad hlavou a dobře si mohou podsunout nárty. I když tam pojedou tři, s čímž výrobce dopředu počítal a Fiestu vybavil střední hlavovou opěrkou a tříbodovým bezpečnostním pásem, zbude pro ně přiměřený prostor. V tomto směru může Fiesta směle soupeřit s automobily o třídu výš. Na celkovém zvětšení karoserie však nevydělali jenom cestující na zadních sedadlech, ale také zavazadla. Prostor pro ně narostl z 0,250 na jedinečných 0,284 m3, což je momentálně mezi malými automobily absolutně největší hodnota. Například Škoda Fabia pojme jen 0,260 m3. Vyklopením sedáku a sklopením nesouměrně dělených opěradel (včetně opěrek hlavy) vznikne prostor o objemu 0,947 m3 s téměř rovnou ložnou plochou.
Zavazadlový prostor je přístupný pátými dveřmi, které se snadno otevírají ve velkém úhlu, takže se pod nimi vzpřímí osoba vysoká asi 185 cm. Dlouhánům budiž útěchou, že zámek nevystupuje z obrysu dveří, a že tudíž nehrozí přímé poranění hlavy. Pro manipulaci s předměty je dobré, že se současně s dveřmi v maximálním možném úhlu vyklápí také krycí plato. Pod podlážkou zbylo místo na plnohodnotné náhradní kolo. Součástí výbavy Ambiente jsou elektricky ovládaná přední okna, otáčkoměr, posilovač, centrální zamykání a dvoustupňový čelní airbag před řidičem a spolujezdcem. Bezpečnostních vaků přitom může být ve Fiestě celkem šest – ještě další dva boční a hlavové. V testovaném hatchbacku byla navíc manuálně ovládaná klimatizace, mlhovky, elektrická zrcátka, ABS a elektrické vyhřívání čelního skla.
Karoserie je přehledná a poskytuje dobrý výhled všemi směry, parkování se díky velkému rejdu stává hračkou. Kapota se již neotvírá klíčkem pod odklopným logem jako třeba u Focusu nebo Mondea, ale klasicky táhlem z místa řidiče s následným odjištěním páčkou nad maskou chladiče. Vyzdvihnout musíme precizní dílenské zpracování zkoušeného hatchbacku, ani na obávaných kočičích „hlavách“ ve voze nic nerezonovalo a neklepalo. A také chválíme dostatečně velké příčné stírané plochy a rozměrná vnější zpětná zrcátka.
Testovaný Ford Fiesta poháněla zážehová čtrnáctistovka Duratec s výkonem 58 kW pracující se čtyřventilovou technikou. Motor se snadno spouštěl, měl kultivovaný běh a byl příkladně utlumený. I při svižné jízdě zůstávala hlučnost v interiéru na nízké úrovni. Přestože jsme jezditi s úplně novým automobilem, mile nás překvapila pružnost motoru a slušná odezva na každé sešlápnutí pedálu plynu. Čtyřválec se dobře rozbíhal z nízkých otáček a jeho točivý moment s maximem 124 N.m při 3500/min v celém pásmu rovnoměrně narůstal. Výkonovému potenciálu motoru odpovídala pětistupňová převodovka s přímým řazením. Ta se ovládala příjemně dlouhou pákou s hlavicí, která dobře padne do ruky, přičemž páka se snadno a přesně pohybovala po krátkých drahách. Také spojka šla lehce ovládat a řízení pracovalo citlivě a přesně. Fiesta se ve městě spokojila s necelými osmi litry benzinu na 100 km, mimo něj si na stejné vzdálenosti řekla o pouhých šest litrů, což jsou velmi příznivé hodnoty.
Jízdní vlastnosti nového Fordu Fiesta těží z propracovaných předních závěsů McPherson a zadní nápravy s vlečenými rameny. Z Fordu dělají naprostého suveréna nižší třídy. Zkoušený automobil měl obuté čtrnáctipalcové pneumatiky Bridgestone B 391 o rozměru 175/65. V zatáčkách se choval přísně neutrálně a dovoloval je projíždět pod plynem, bez nejmenšího náznaku ztráty kontroly nad vozem. K žádnému dramatickému náklonu a už vůbec ne protáčení vnitřních kol přitom nedocházelo. Podvozek Fiesty je přiměřeně komfortní a obě nápravy jsou příkladně utlumené. Na předních kolech byly namontované kotoučové brzdy a vzadu bubnové, celá soustava však byla vhodně dimenzovaná a odpovídala charakteru automobilu. Brzdy rychle nastupovaly, dobře se daly dávkovat a jejich účinek neklesal ani po několikerém intenzivním sešlápnutí.
Nový Ford Fiesta je po všech stránkách jedinečný automobil nižší třídy. Má pohlednou karoserii a pod ní velký a účelně využitý obestavěný prostor. Pochlubit se může prvotřídními jízdními vlastnostmi, špičkovým dílenským zpracováním, dobře utlumeným interiérem a precizním řazením. Motor 1,4 l/58 kW má kultivovaný běh, je dostatečně výkonný a vykazuje slušnou provozní úspornost. Fiesta se v Česku začne prodávat v červnu 2002, základní provedení se čtyřválcem 1,3 l/51 kW bude stát v pětidveřovém provedení 299 900 korun.
Technické údaje:
- Motor: zážehový čtyřválec DOHC
- Zdvihový objem: 1388 cm3
- Největší výkon: 58 kW při 5700/min
- Největší točivý moment: 124 N.m při 3500/min
- Zavazadlový prostor: 0,284/0,947 m3
- Rozvor náprav: 2486 mm
- Největší rychlost: 168 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,2 s
- Spotřeba paliva (ES): 8,6/5,1 /6,4 l na 100 km
Základní cena: 341 900 Kč. Cena testovaného vozu: 419 700 Kč
Svět Fordu léto 2002
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů