Pro vyzkoušení v terénu jsme zvolili Supercrosovou trať v Kozmici u Benešova. Obávali jsem se, že tato trať nebude pro tak velký vůz s hmotností přes 2 tuny lehkou záležitostí. Ford Explorer nám dokázal, že naše obavy byly plané. Po pomalém projetí tratě jsme byli nuceni samozřejmě vyřadit ty úseky, kde by mohl být vůz při jízdě poškozen vzhledem k jeho 17 cm světlé výšce a nájezdovým úhlům – vpředu 26 stupňů a vzadu 18 stupňů.
Připomínám, že Ford Explorer má šestiválcový benzinový motor o obsahu 4 litrů s výkonem 206 k (153 kW) při 5 250 ot/min. a maximální kroutící moment 340 Nm, který dosahuje již při 3 000 ot/min. Explorer má automatickou pětirychlostní převodovku a přední náhon se zapíná automaticky až při prokluzování zadních kol. Je však samozřejmě možné zapojit stálý pohon všech kol elektrickým ovladačem.
Při jízdě v terénu jsem zvolil na automatické převodovce řazení pouze prvního rychlostního stupně, protože jsem nechtěl, aby převodovka automaticky v rychlém sledu řadila nahoru a dolů při rychlém rozjíždění a prudkém brždění. Nejdříve jsem projížděl vybrané úseky okruhu při zapojeném stálém pohonu všech kol a tytéž pak bez zapojení stálého pohonu všech kol. S radostí mohu konstatovat, že jsem nepoznal rozdílu mezi zapojením a nezapojením stálého pohonu všech kol. Tato skutečnost je důkazem, že se při prokluzování zadních kol přiřadil náhon předních kol bez znatelného prodlení.
Při jízdě v terénu jsem se cítil já i poté můj kolega ve Fordu Exploreru bezpečně a jízda byla doslova příjemná. Samozřejmě jsme si museli zvyknout, že mohutný předek vozu po výjezdu na vrchol před prudkým klesáním jako by se chtěl vznést do nebe a pak zase jako by prudce padal do neznáma. V neznámém terénu je nutné počítat s tím, aby na vrcholu po prudkém stoupání nenásledovalo kolmé klesání nebo konec cesty, pokračování v jízdě by pak rozhodně posádce vozu nebylo příjemné. Silný motor s vysokým kroutícím momentem jakoby ani nezaregistroval jízdu do velmi prudkého stoupání. Taktéž celkové konstrukční řešení podvozku prokázalo, že vůz je vhodný i do těžšího terénu. Samozřejmě, že při jízdě v terénu, v lese a podobně musíme brát v úvahu světlou výšku vozu, nájezdové úhly vpředu i vzadu, šířku vozu – 206 cm i se zrcátky a při průjezdu vodou povolený ponor.
V rámci testu jsme absolvovali v plném obsazení pěti cestujících cestu do Brna a zpět, po dálnici cca 400 km a po Brně a poté po Praze v nejhustším provozu ještě 129 km. Průměrnou spotřebu jsme naměřili 12,47 litrů na 100 km, což lze rozhodně kladně hodnotit i zhledem k tomu, že na dálnici jsme jeli mimo úseky omezení stálou rychlostí 130 km/hod. Znovu jsem na dálnici ocenil vybavení vozu tempomatem. Mimo úseků omezení jsem ho stále využíval: ručička rychloměru stála přesně na zvolené 130 km rychlosti prakticky bez pohybu. Automatická převodovka si na dálnici pouze asi 8krát podřadila na čtyřku. K řazení vůbec bych chtěl uvést, že převodovka řadí velmi plynule bez prodlevy a rázů.
Na automatickou převodovku jsem si velmi brzo zvykl, jízda je zvláště ve městě velmi pohodlná a příjemná a zdůrazňuji i bezpečnější vzhledem k tomu, že se můžete více soustředit na provoz na silnici. Dříve jsem byl jejím odpůrcem, dnes bych si vůz s ní i koupil. Myslím, že i u našich řidičů bude její obliba postupně stoupat.
Testovaný Ford Explorer s šestiválcovým motorem obsahu 4,0 litry byl nejlépe vybavený model: Limited, jeho vybavení je opravdu velmi bohaté. Cena s automatickou převodovkou je 1 277 000 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.