Už úspěšný debut ve formuli jedna potvrdil Fordův netradiční, dynamický a kreativní pohled na konstrukci nejen závodních a sportovních, ale i běžných sériových vozů. Ve spolupráci s Cosworthem totiž Ford začal nečekaně vyvíjet i prvky určené právě jen pro sériově vyráběné automobily a překvapil tak motoristickou veřejnost celou řadou vysokovýkonných cestovních vozů. Tento trend pak pokračoval po celá tři desetiietí. Důkazem je třeba i skutečnost, že poslední generace Fordových motorů pro sériové vozy převzala mnoho komponentů elektronické řídící jednotky motoru z desetiválcového třílitrového agregátu Zetec – R V 10 Formula 1, jenž se stal zatim posledním Fordovým mistrem světa formule jedna. Navíc při vývoji tohoto závodního motoru inženýři Fordu a Cosworthu našli novou cestLI, jak výrazně snížit jeho vnitřní tření. Toto zlepšení se potom velice rychle objevilo v sériových motorech, kterým dopomohlo ke zvýšení výkonu i životnosti při současném snížení průměrné spotřeby.
Díky tomu se třeba dnešní Ford Fiesta 1,25 ZETEC SE 16 V může pochlubit vynikajícím motorem, kombinujícím vysoký výkon s přiznivým průběhem točivého momentu a nízkou spotřebou. Tento agregát nesporně patří k absolutní evropské špičce své třídy – a není divu: je v něm totiž použita spousta technických řešení, která dovezla vozy Benetton s Fordem ZETEC v zádi k titulu mistrů světa… A to je právě ideální příklad takzvaného transferu technologií Z motoristického sportu do sériové výroby, který je dnes jednou z podmínek rozsáhlých investic velkých firem třeba právě do Závodů F-1. Díky skutečnosti, Že Ford Motor Company je nyní stoprocentním majitelem společnosti Cosworth Racing, existuje jistota, že se nejnovější technologie osvědčené v extrémně náročném Závodním provozu budou v sériových vozech s modrobílým oválem ve znaku objevovat ještě častějí.
Celá společnost Cosworth Engineering group se – jak známo – před časem po uzavření smlouvy mezi koncerny VW a Vickers stalamajetkem německé automobilky Audi AG. Ford se však s Audi dohodl a odkoupil od něho Cosworth Racing, tedy právě tu část Cosworthu, se kterou již přes třicet let spolupracuje a která byla dosud jednou ze čtyř částí skupinyCosworth Engineering.
„Tato smlouva je výhodná pro všechny zúčastněné strany“, míní Martin Whitaker, šéf evropského sportovního oddělení Fordu. „Ford díky jí získal stoprocentní kontrolu nad svou sportovní odnoží, Audi připadly právě ty části Cosworthu, které potřebuje pro vývoj a výrobu sériových motorů – a Víckers dosáhl velmi rozumné ceny, kterou za jednotlivé části společnosti obdrží.
Motoristický sport znamená pro Ford mnohem více než jen propagační či marketingové cvičení. Sportovní programy jsou totiž propojeny prakticky se všemi důležitými odděleními firmy, sterá mají na jedné straně přístup ke všem poznatkům, jež sportovní aktivity přinášejí – a na straně druhé zase dávají k dispozici své poznatky a kapacity. Ford si dokonce před nedávnem své angažmá v motoristickém sportu a náklady na ně prověřil běžným auditem. Díky tomu se ukázalo, že se motoristický sport Fordu jednoduše řečeno velice vyplácí a že kromě jiného společnosti napomáhá nabízet tu nejvyspělejší techniku v každém nově vyrobeném voze. Kromě toho je také vývoj sportovní techniky a technologie ideálním prostředím pro výchovu mladých techniků a inženýrů. Ti se tu naučí rychle, správně a odpovědněrozhodovat a odevzdávat i podvelikým tlakem práci odvedenou dokonale a přesně v termínu: Velká cena totiž nepočká… Tyto zkušenosti pak mladá generace Fordových konstruktérů může velmi dobře zúročit i ve vývoji a výrobě sériových automobilů.
Poté, co se Cosworth Racing stal součástí společnosti Ford Motor Company, lze očekávat ještě aktivnější angažmá Fordu v motoristickém sportu. Je například vysoce pravděpodobné, že jakmile ve formuli jedna v roce 2000 Fordu vyprší exkluzivní smlouva na dodávku motorů, uzavřenás týmem Stewart, bude okruh spolupracujících týmů rozšířen. Stejně tak se počítá s pokračováním dodávek tzv. „motorů pro zákazníky“, s nimiž v současné době jezdí týmy Minardi a Tyrrel.
Ford však hodlá své nové odnoži, společnosti Coswort Racing také ponechat potřebnou svobodu pro původní vlastní vývojové i obchodní aktivity, podobně jako je tomu u dalších firem ve Fordově vlastnictví, např. Aston – Martin či Jaguar.
Coswort Racing, nová odnož Fordu, byla až dosud jednou ze čtyř firem sdružených do skupiny Cosworth Engineering group. Jejím sídlem zůstane i po stoprocentním převzetí Fordem Northampton ve Velké Británii, zatímco společnost Cosworth Racing lne., specializovaná na vývoj a výrobu motorů pro americkou formulovou sérii CART, bude i nadále působit v kalifornském Los Angeles.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů