- První vítězství týmu Racing 21 v soutěži seriálu FIA Middle East Rally Championship
- Štajf s Havelkovou se stali teprve druhou vítěznou nearabskou posádkou v historii závodu
- Šotolinová soutěž byla poznamenána částečným zkrácením tratě po vydatných deštích
- Vojtěch Štajf dokončil všechny podniky letošního seriálu Středního východu a slaví titul vicemistra
Posádka týmu Racing 21 Vojtěch Štajf – Veronika Havelková, reprezentující ACCR Czech team, si ze soutěže 2018 Manateq International Rally of Qatar, která se konala 15. – 17. listopadu, odváží velmi cenné vítězství v absolutní klasifikaci. Tento skvělý výsledek české posádky v poslední soutěži letošního seriálu FIA Middle East Rally Championship (MERC) tak přepisuje dějiny šampionátu Středního východu.
Dosud se totiž podařilo, coby nearabské posádce, zvítězit v Katarské rally pouze Björnovi Waldegårdovi s Fredem Gallagherem na Toyotě Celica, a to v roce 1986. Triumf Vojtěcha Štajfa s Veronikou Havelkovou navíc porušil vítěznou hegemonii domácích katarských posádek v této rally od roku 2002. Veronika Havelková se navíc stala teprve druhou ženou na nejvyšším pódiovém umístění, když následovala Švédku Tinu Thörner, která zde dovedla k vítězství Násira Al- Attíju v roce 2009.
Úvod soutěže 2018 Manateq International Rally of Qatar, ve kterém došlo vlivem nedávných silných dešťů k částečné úpravě nebo zkrácení tratě na většině rychlostních zkoušek, se z pohledu Vojtěcha Štajfa nesl v duchu pozvolného zvyšování tempa a zvykání si na spolupráci s novou navigátorkou. S přibývajícími kilometry na obtížné šotolinové trati celkem deseti rychlostních zkoušek však získával stále větší jistotu za volantem svého vozu ŠKODA Fabia R5, který se podařilo mechanikům dostat do stoprocentního stavu po převrácení v předcházející soutěži v Kuvajtu.
Druhé místo absolutně po prvním dni bylo především naplněním cíle udržet v hodnocení MERC celkově druhou pozici. Na čele soutěže jel v tu dobu Katařan Násir Al-Attíja, který byl z pohledu dosažených bodů již korunovaným letošním mistrem MERC po předposledním podniku v Kuvajtu. Hned na prvním ranním měřeném úseku druhého dne soutěže se však dostal domácí jezdec Al-Attíja do problémů s levým zadním nábojem kola a Štajf tohoto zaváhaní favorita soutěže okamžitě využil a tuto erzetu vyhrál. Po nejrychlejším čase v jedné zkoušce na Kyperské rallye tak zaznamenal další vítězství v rychlostním testu v MERC.
Katarský jezdec byl nucen vzápětí ze soutěže pro poruchu svého vozu odstoupit a české posádce se tak otevřela možnost získat premiérové vítězství v soutěži FIA Middle East Rally Championship. Štajf si byl dobře vědom této výzvy a snažil se kontrolovat situaci až do cíle soutěže. Přesto se mu s novou navigátorkou Veronikou Havelkovou nepodařilo vyvarovat se krátkému zaváhání ve ztrátě orientace ve velmi obtížném terénu sedmé rychlostní zkoušky, za což byla posádka posléze komisaři penalizována. Nic to však nezměnilo na taktice udržovat dostatečný odstup od dalšího ze soupeřů Katařana Adela Husajna, jedoucího rovněž s vozem specifikace R5.
Do konce soutěže už Štajf s Havelkovou udržovali s jistotou své vedení v soutěži a na cílovou rampu umístěnou na starobylém tržišti Souq Waqif v centru hlavního města Dauhá přijeli se svým vozem ŠKODA Fabia R5 na první místě absolutního pořadí s náskokem více jak 4 minut před Adelem Husajnem na voze Ford Fiesta R5. Třetí v soutěži skončil Abduláh Al-Kuvárí na Mitsubishi Lancer Evo X.
„Je to zadostiučinění a odměna za celoroční úsilí, které jsme účasti v šampionátu Středního východu věnovali. Byli jsme v neznámém prostředí, každý závod byl jiný a já byl tak ve svých čtyřiačtyřiceti letech stále učedníkem,“ komentuje vítězství pražský jezdec a popisuje náročnost tohoto závodu: „ani organizačně není účast v tomto seriálu nic snadného. Navíc mne poprvé právě tady v Kataru navigovala Veronika Havelková. Změna spolujezdce není nikdy úplně jednoduchým momentem, ale zvládla to opravdu skvěle. Je hodně cenné, že jsme vyhráli v zemi, která je domácím hřištěm multišampióna Násira Al-Attíji, takže co víc si přát. Dnes měl smůlu, jako závodník se dokážu vcítit do situace, kdy máte problém. Ale rallye takové momenty občas přináší. Navíc já se musel soustředit, protože jsem se při pokusech o jeho předjetí v prachu bál, abych nic netrefil, jenže současně jsme za nim ztráceli cenný čas. Dvakrát třikrát jsem zkusil vyjet mimo stopu, ale byly tam velké kameny. Nechtěl jsem za každou cenu riskovat a ztratit třeba celou soutěž. Ve chvíli, kdy nás Násir konečně pustil před sebe, bylo nám jasné, že máme šanci na první místo.“
Pilot Fabie R5 pak popisuje svou taktiku ve zbývajícím průběhu: „Snažili jsme se jet rychle, ale zároveň co nejopatrněji a zejména se vyhýbat kamenům. Cesty byly děsně rozbité a na našem autě už to bylo znát. Pak přišlo jedno zaváhání, jeli jsme nějakých tři sta, možná čtyři sta metrů špatným směrem. Nevraceli jsme se, ale vzal jsem to přímo k trati. Žádný čas jsem nezískal, protože jsem musel jet pomalu na dvojku a vyhýbal jsem se velkým kamenům. Nicméně jsem nerespektoval trať, tudíž penalizace byla oprávněná, byť ale hodně vysoká. Museli jsme si tedy ještě hlídat záda, a hlavně si dávat veliký pozor, abychom znovu nezabloudili. V cíli jsme si poté užili na podiu českou státní hymnu. Vnímám to jako odměnu pro celý tým za dřinu v průběhu roku a také pro lidi, kteří se na mém úspěchu podíleli a podpořili nás, ale tady v Kataru nebyli. Kvůli pracovnímu vytížení nakonec nedorazil můj společník Karel Janeček, my si ale společnou vášeň pro rallye vynahradíme již přespříští sobotu při Pražském rallysprintu, kdy opět vytvoříme jednu posádku. Na vyhlášení v Dauhá pak dorazilo i několik krajanů, což bylo rovněž super. Prostě jsem si zdejší misi naplno užil,“ řekl v cíli šťastný absolutní vítěz soutěže Vojtěch Štajf a vyzdvihl také skvělou spolupráci se zdejším Velvyslanectvím ČR, reprezentovaným panem velvyslancem Martinem Dvořákem.
Radost měla samozřejmě v cíli při premiérovém startu vedle Štajfa také navigátorka Veronika Havelková: „Katarská rally byla pro mne od začátku do konce obrovskou výzvou. Během seznamovacích jízd jsem si říkala, že naší Fabii R5 musíme zákonitě na nějakém skoku nebo v koleji zahodit. Trať byla opravdu neskutečně rozbitá. První rychlostní zkouška ale ukázala, jak skvěle naše auto funguje a zmíněné nerovnosti doslova žehlí. Co mě také uklidnilo, byly Vojtovy zkušenosti na šotolině a jeho podpora. Jeli jsme na jistotu, snažili se co nejvíc šetřit auto a sžít se spolu. Vzhledem ke konečnému výsledku si myslím, že se nám to opravdu podařilo. Takže já jsem z rally v Kataru absolutně nadšená.“
Premiérovým vítězstvím v absolutním pořadí 2018 Manateq International Rally of Qatar si český tým Racing 21 zajistil celkově druhé místo v letošním seriálu FIA Middle East Rally Championship v hodnocení jezdců. Navíc Vojtěch Štajf dokončil každou ze soutěží letošního šampionátu Středního východu.
Výsledky 2018 Manateq International Rally of Qatar
- Vojtĕch Štajf (CZE)/Veronika Havelková (CZE), Škoda Fabia R5 1h 39min 46.7sec
- Adel Husajn (QAT)/Ziad Šabáb (LEB), Ford Fiesta R5 1h 43min 54.5sec
- Abdulláh Al-Kuvárí (QAT)/Násir Al-Kuvárí (QAT), Mitsubishi Lancer Evo X 1h 52min 48.0sec
- Mohammed Al-Mír (QAT)/Ahmad Al-Fares (KWT), Mitsubishi Lancer Evo X 2h 13min 57.1sec
- Rašíd Al-Mohanádí (QAT)/Jusif Džuma (JOR), Mitsubishi Lancer Evo IX 2h 20min 27.8sec
2018 FIA Middle East Rally Championship – konečné pořadí:
- Násir Al-Attíja (QAT) 153 bodů
- Vojtĕch Štajf (CZE) 131 bodů
- Mešari Al-Tefiri (KWT) 59 bodů
- Roger Feghali (LBN) 38 bodů
- Henry Kahy (LBN) 33 bodů
Více info o soutěži zde.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů