MG, BYD, Dongfeng a nově XPENG. Český automobilový trh zažívá pozvolnou, ale zřetelnou invazi čínských značek. A jejich ambice nejsou malé – chtějí desítky tisíc zákazníků, showroomy po celé zemi a významný podíl na trhu s elektromobily. Co všechno si s sebou přivážejí?

XPENG G9
Ještě před pár lety zněla jména jako MG, BYD nebo Dongfeng spíš jako exotika z katalogů. Dnes mají tyto značky v Česku vlastní showroomy, fungující servis a stovky prodaných vozů. Nejviditelnější je MG, které se pod křídly čínské SAIC Motor proměnilo v konkurenceschopného výrobce elektromobilů a plug-in hybridů.
Dongfeng se naopak soustředí na spolupráci s evropskými partnery – třeba na platformě Voyah nabízí luxusní elektromobily s parametry evropské prémiovky. BYD, jeden z největších výrobců baterií a elektromobilů na světě, zase boduje především díky modelům Seal.

800V platforma pro modely G6 a G9
Vstup XPENG: Ambice bez ostychu
Teď do tohoto prostoru vstupuje XPENG Motors – další čínská značka s technologickým zázemím a globálními cíli. První showroom otevřel v červnu v Praze, do konce roku plánuje značka síť šesti prodejních a servisních míst. Do konce roku 2026 chce dodat českým zákazníkům alespoň tisíc vozů. A během tří let chce XPENG získat až desetinu trhu s elektromobily.
Do boje vyráží s trojicí elektrických modelů: sportovní sedan P7, SUV kupé G6 a vlajkové SUV G9. Všechny spojuje 800voltová architektura (umožňující ultra rychlé nabíjení), dlouhý dojezd přes 550 km, a vlastní pokročilý asistenční systém XPILOT. Právě ten patří k technologickým chloubám značky – umí například zapamatovat parkovací trasu a zopakovat ji zcela automaticky.

XPENG G6
Evropští partneři, globální plány
Za importem XPENG do Česka stojí Hedin Distribution CZ – součást švédské skupiny Hedin Mobility Group, která v Evropě ročně prodá přes čtvrt milionu aut. XPENG tak přichází nejen s novými vozy, ale i s robustním zázemím a servisní podporou. A do budoucna spolupracuje i s Volkswagenem, který v automobilce drží podíl a s níž vyvíjí novou globální platformu pro elektromobily.
Hrozba nebo vítaná konkurence?
Zatímco u některých zákazníků vzbuzují čínské značky nedůvěru, jiní oceňují jejich výbavu, dojezd i cenu. V době, kdy evropské značky často bojují s cenou a dostupností elektromobilů, přinášejí čínské vozy svěží vítr – a nutí tradiční značky zrychlit.

XPENG G6
Zajímavosti o značce XPENG
Založeno: 2014, Kanton
Modely v ČR: P7, G6, G9
Max. dojezd: Až 576 km (WLTP)
Architektura: 800 V, nabíjení až 300 kW
Asistence: XPILOT, funkce Memory Parking
Bezpečnost: 5 hvězdiček Euro NCAP
Spolupráce: Volkswagen (4,99 % akcií XPENG)