Dva specialisté na úspornou jízdu, kteří jsou pravidelnými účastníky soutěže Škoda EconomyRun i New Energies Rallye Český Krumlov – Marek Tomíšek a David Kazda – se letos účastnili EcoRun 1000 jezer ve Finsku. Je to soutěž podobná Škoda EconomyRun, kterou jeli poprvé už v roce 2006, ovšem je pro vozy všech značek. Marek s Davidem ale přesto vyrazili vozem Škoda Rapid 1,6 TDI 85 kW a cestou měli v plánu vytvořit zápis do České knihy rekordů jako nejdelší ujetá vzdálenost osobním autem na jednu nádrž nafty.
Ve čtvrtek 10.8. vyjížděli z Prahy, kde došlo k zapečetění nádrže zástupcem Agentury Dobrý den, cestou se stavili v Mladé Boleslavi, aby se setkali s novináři a zástupci svého klubu, a pokračovali přes kousek Německa a následně napříč Polskem do Pobaltí. Dokud jeli převážně po dálnicích, zdálo se, že se podaří ujet i více než předpokládaných 1 800 km, které si vytyčili jako cíl. Za Varšavou ale přišly spíše okresky, městěčka a vesnice. S nimi i otázka, jak se v tomto režimu vypořádat s pouze pětistupňovou převodovkou. „Ta má sice dlouhou pětku, která je ideální na dálnici, ale při častých změnách rychlosti se těžko hledá optimální převod, protože při rychlostech pod 85 km/h už má motor příliš nízké otáčky“ říká Marek Tomíšek, který testuje auta právě s důrazem na reálnou spotřebu. Nakonec po různých experimentech, které spolu s hledáním místa na přespání spotřebu zvýšily, došli oba střídající se řidiči ke shodnému závěru, že na okreskách se většinou nevyplatí řadit pětku, kterou se tam zpočátku snažili dostat na všech úsecích mimo obec. Jeli tedy převážně na čtyřku, která po rovině zvládala i rychlost v obcích a jen výjimečně byla potřeba řadit trojka, nebo na rychlejších úsecích pětka. Podobně pokračovala cesta i přes Litvu a Lotyšsko až do Estonska, kde již dálnice také nejsou. I přesto, že po nalezení ideálního režimu se podařilo spotřebu opět snížit, nakonec 55 litrů nafty v nádrži vystačilo „pouze“ na 1 601,4 km, což ale na zápis do České databanky rekordů a České knihy rekordů stačí. Jízda je pravděpodobně rekordní i v jiném ohledu, protože na jednu nádrž jela posádka celkem přes 6 států. Spotřeba dle tankování vyšla na 3,44 l/100 km. To vše se podařilo bez zázemí doprovodného vozidla.
Vzhledem k cíli cesty, kterým byla EcoRun tisíce jezer, posádka s novými zkušenostmi, jak toto auto funguje, pokračovala dále na sever. Zmíněná EcoRun se jede v okolí města Jyväskylä, často na tratích shodných s Finskou Rallye, tedy s šotolinovým povrchem. „Na šotolině dostává úsporná jízda úplně jiný rozměr, je to mnohem zajímavější, ale když zaprší, místy dost klouže, protože někdy má takový mazlavý, jakoby jílový, podklad“ říká Marek Tomíšek, který byl dosud zvyklý jezdit úsporně jen na asfaltu. „V itineráři jsou značené typy povrchu i rychlostní limity, což je výhoda“ hodnotí rozdíly David Kazda, zkušený navigátor ze Škoda EconomyRun i New Energies Rallye Český Krumlov. „Musíme také hlídat časový limit na každý úsek, na což jsme ale zvyklí i z Krumlova“ dodává David. Oba se ale na této soutěži zpočátku učili a tak se nevyhnuli menším chybám. Třikrát dojeli do cíle měřeného úseku o minutu později, což znamenalo celkem 6% penalizaci. Dvakrát bylo důvodem špatné odbočení, respektive přejetí odbočky a jednou byla na vině pomalejší jízda po dlouhém šotolinovém úseku, který byl po dešti kluzký. V cíli palubní počítač ukázal spotřebu rovné 4 litry, což byl výsledek se kterým byli oba členové posádky spokojeni. Po dotankování, při kterém se používá plnění až po hrdlo nádrže, ale vyšla spotřeba na 4,89 l/100 km, po započtení penalizace se zvýšila dokonce na 5,188 l/100 km, což bylo nejvíce v celé soutěži. Pravděpodobně se ale jedná o chybu tohoto měřícího systému, který u nových aut není úplně spolehlivý, což byl důvod, proč se například ve Škoda EconomyRun již od roku 2011 plnění až po hrdlo nádrže nepoužívá. Ostatně zástupci pořadatelů EcoRun se jezdí do Mladé Boleslavi dívat, jak funguje nová, metoda měření spotřeby založená na čtení dat přímo z vozu, která je však vyvinutá jen pro vozy značky Škoda, takže na EcoRun tisíce jezer, ji použít nemohou. „Vím že palubní počítač neukazuje přesně, ale mám vyzkoušené, že u tohoto auta je skutečná spotřeba jen o cca 2 až 3 desetiny vyšší, toto je opravdu velký rozdíl“, uzavírá Marek Tomíšek. „Výsledek ale bereme sportovně a jsme rádi, že jsme si tuto soutěž vyzkoušeli“ dodává Marek.
Na video z EcoRun se můžete podívat zde:
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”