Na fotografiích zleva – Tom Kristensen na Audi A4 DTM, vozy na startu a Brit Gary Paffet na AMG-Mercedesu:
Po strhujících soubojích v belgickém Spa-Francorchamps se nyní mohou fanoušci DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) těšit na brněnský závod. Více než 5,4 km dlouhý český okruh trochu připomíná kopcovitou dráhu v Ardenách, vedle profilu dráhy však v Brně představuje velkou výzvu zejména její povrch. Ví to i Heinz-Harald Frentzen ze stáje Opel: „Brněnský okruh je poměrně náročný. Jeho povrch je hodně hrubý. Potřebujete pořádnou dávku citu, abyste adekvátně k pneumatikám nastavili vůz.“
Rychlé zatáčky a vysoká přilnavost
Enzo Scaramella, vedoucí závodní sekce firmy Dunlop, výhradního dodavatele DTM, Frentzenova slova potvrzuje: „Povrch brněnského okruhu je z celého kalendáře možná ten nejagresivnější. Na jedné straně to přináší výbornou přilnavost, na druhé straně ale také nadprůměrné opotřebení pneumatik. „Navíc trať sestává prakticky jen z rychlých a středně rychlých zatáček. Dokonce i ta nejpomalejší zatáčka se jede na trojku,“ vysvětluje pětinásobný vítěz závodu 24 hodin v Le Mans Tom Kristensen (Audi A4 DTM). „Jede se do kopce, z kopce a v rychlých zatáčkách je zapotřebí velký přítlak. Ale tuhle trať miluju a jsem rád, že je Brno opět v kalendáři DTM.“ K dosažení ideálního nastavení vozu je v Brně klíčová koordinace mezi jezdcem, jeho inženýrem a specialistou na pneumatiky. Propočítávají se optimální hodnoty pro teplotu, tlak vzduchu a další parametry, kdy se zkušenosti z předchozí sezóny porovnají s výsledky z pátečního a sobotního volného tréninku. Jen tak lze dospět k optimálnímu poměru vlastností a kilometrového výkonu pneumatik. V průběhu tréninků se rovněž stanovují časy pro dvě zastávky v boxech, jež jsou v průběhu závodu povinné. V zásadě platí, že čím je trať na pneumatiky náročnější, tím více jsou zastávky plánovány tak, aby závod rozdělily na tři stejně dlouhé části.
Pneumatiky se šikmou akcelerací extrémně deformují
Kombinací relativně rychlých zatáček a agresivního povrchu se pneumatiky dostávají na samou hranici možného zatížení, protože příčné akcelerační síly o to více působí na jejich konstrukci. Enzo Scaramella k tomu dodává: „Samozřejmě že díky dobré přilnavosti drží běhoun pneumatiky na trati obzvlášť dobře. Odstředivá síla v rychlých zatáčkách však současně táhne vůz – a s ním i pneumatiky – k vnějšímu okraji zatáčky. To má za následek extrémní deformaci pneumatik.“ Právě od loňska používaný typ Dunlop SP Sport Maxx se umí s touto extrémní zátěží velmi dobře vyrovnat. Již ve stadiu vývoje dbal výrobce – vycházeje ze silničního modelu Ultra-High-Performance – na optimální rozložení tlaku v pneumatice.
Na špici průběžné klasifikace jsou čtyři piloti v rozmezí dvou bodů
O napínavý průběh závodu by se mělo postarat i velmi vyrovnané průběžné pořadí šampionátu, neboť nejlepší čtyři piloty dělí pouhé dva body. První místo zaujímá Brit Gary Paffett (AMG-Mercedes) následovaný stájovými kolegy se stejným počtem bodů – Finem Mikou Häkkinenem a Francouzem Jeanem Alesim a dále úřadujícím šampiónem DTM Mattiasem Ekströmem (Audi), všichni tři prozatím získali shodně 17 bodů. Právě Ekström má před českým závodem dvojnásobnou motivaci: „Je pěkné vrátit se na místo, kde jsem loni vybojoval titul. Mám spoustu hezkých vzpomínek a doufám, že na ně budeme moci navázat.“ Pilot Audi zároveň ví, jak těsně ho minula nejvyšší příčka na stupních vítězů ve Spa. Kdyby si v Brně připsal své první letošní vítězství, mohla by to pro něho být dobrá náplast.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas