Kde dostane sportovně laděné auto možnost ukázat, co skutečně umí? Na dálnicích s omezenou rychlostí? To těžko. Na německých autostrádách, kde neplatí žádné rychlostní limity? Snad. Ale rychlá jízda po rovině stěží otestuje hbitost, ovladatelnost a jízdní vlastnosti vozu v obtížných situacích.
Navíc, když jste za volantem automobilu, který se při svém testovacím programu musel porvat s nehostinnou arizonskou pouští, projel okolo Ayers Rock v horkém vnitrozemí Austrálie, mrazivou Aljaškou a nesklonil se ani před rozbitými cestami v Maroku, musíte mu připravit něco speciálního. Něco, co ho donutí sáhnout až na dno možností.
Vive la liberté
Například verdonský kaňon v jižní Francii. Několik desítek kilometrů od přímořského letoviska Cannes směrem do vnitrozemí vytvořilo 200 miliónů let geologických změn úctyhodný kaňon, miniaturní verzi většího a slavnějšího Grand Canyonu ve Spojených státech amerických.
Elegantní vzhled Mondea ST 200 zajistil, že jsme se nemuseli stydět projet Cannes ani v době trvání filmového festivalu známého svojí noblesností. Vlastně nás překvapilo, že žádná z hvězd stříbrného plátna nedostala chuť vyjet si s námi do okolních divokých kopců.
Stovky kilometrů cest nemilosrdně se klikatících po stranách kaňonu by přinutily menší vozy k tiché pokoře. Ford Mondeo ST 200 však má za sebou lekce z britského šampionátu cestovních automobilů BTCC a my jsme rádi využili šanci vyzkoušet tento neobyčejně sériový vůz na náročné trati.
Po dvou a půl hodinách jízdy z Cannes, kdy byla ve vzduchu cítit vůně levandulí, tolik typických pro tento kraj, končily točité cesty vedoucí kaňonem u tajemné přehrady, která skrývá zbytky vesnice Verdon. Ta padla v roce 1971 za oběť stavbě vodního díla. Zůstala z ní pouze zvonice, která se dodnes hlasitě ozývá, aby zvěstovala příchod svátků.
Přenos technologií
Při rychlé jízdě okolo přehrady jsme začali chápat, jak dobře využili inženýři Fordu zkušeností ze závodů BTCC. Běžný šestiválcový motor Duratec 2,5 l doznal jemných změn, díky nimž se vůz chlubí vzrušující hodnotou maximální rychlosti 231 km/h a skvělou akcelerací z 0 na 100 km/h za 7,9 s.
Zajímavý je původ některých využitých technologií. Například kotoučové brzdy byly původně vyvinuty pro letecký průmysl, aby pomohly letadlu vážícímu stovky tun zastavit na co nejkratší dráze. Automobilový průmysl využil nápad při konstrukci závodních automobilů a nyní je technologie běžnou součástí silničních vozidel.
Stejně tak byly božní výztuhy dveří nejdříve využívány v automobilovém sportu k ochraně jezdce. Konstruktéři však zanedlouho pochopili jejich užitečnost i pro sériovou výrobu.
Nejnovější technologie bezpečnostních pásů s přepínači a sedadla, která vydrží náraz a ochrání cestujícího, patří rovněž mezi produkty odvozené z automobilového sportu. Závody tak díky aplikaci nových nápadů v sériové výrobě zachránily mnohem více životů, než si dokážeme představit.
Na druhé straně jsme byli při jízdě vděčni za to, že inženýři Fordu nezašli při „půjčování si“ technologií ze závodního vozu příliš daleko. Závodní Mondeo je mnohem lehčí než jeho cestovní provedení. Ale jen za cenu vymontování všeho, co není životně důležité pro závodní jízdu. Okruhové stroje tak mají pouze jedno sedadlo, prakticky žádnou izolaci proti hluku, chybí jim klimatizace, rádio a dokonce i přístrojová deska.
To není pro běžné řidiče příliš lákavá představa. Ten si přirozeně potrpí na pohodlné doplňky, které mu zpřijemňují chvíle za volantem. Naštěstí má sériová verze ST 200 sportovní sedačky Recaro potažené kůži, audio systém 5000 s přehrávačem a s měničem na 6 CD, klimatizaci, přední a boční airbagy, elektrické ovládání zrcátek i stahování oken.
Jistota na okraji
Řízení Mondea ST 200 při prudkých sjezdech, kde převýšení dosahuje několika stovek metrů, je neuvěřitelně uklidňující. Dávalo nám pocit pevného kontaktu se silnicí a cítili jsme, že jeho přesnost ležela konstruktérům při vývoji opravdu na srdci.
Ideální naladění podvozku pomáhalo naší psychice, když se hned na okraji vozovky otevíraly propasti, jejichž hloubka v případě pádu slibovala jistou smrt. Při zpáteční jízdě přes Cannes jsme uvažovali, jestli by nebyla větší zábava koketovat s vycházejícími filmovými hvězdičkami, srkat šampaňské a sledovat nejnovější hity stříbrného plátna. Pro nás však bylo největší hvězdou Mondeo ST 20.
Simon Hobbs
Svět Fordu – podzim 1999
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů