Detroit 2005: Společnost Volvo Cars zaměřuje pozornost na aktivní bezpečnost

Pozornost se zaměřuje nejen na vozidlo, ale také na provoz a na řidiče.

Na Detroitském autosalónu 2005 společnost Volvo Cars představí nové bezpečnostní prvky, které přispívají k bezpečnější a uvolněnější jízdě. Tyto nejnovější výsledky vývoje dále upevňují vedoucí pozici značky Volvo mezi výrobci automobilů zaměřujícími se na bezpečnost.


Cílem společnosti Volvo Cars vždy bylo udržet si vedoucí pozici v oblasti aktivní bezpečnosti. Je požadováno, aby každý nový model Volvo představoval jednoznačný posun v oblasti ochrany cestujících. Tento cíl byl v posledních létech konzistentně naplňován prostřednictvím inovativních řešení zvyšujících bezpečnost při kolizi – například u Volva XC90, S40 a V50. Aby si společnost Volvo Cars zachovala svou celkovou vedoucí pozici v oblasti automobilové bezpečnosti, zvýšila svou pozornost věnovanou systémům předvídajícím a zabraňujícím vzniku nehod. Další prioritní oblastí je osobní bezpečnost, tj. ochrana osob a majetku, neboť i ta posiluje pocit bezpečí a vnímání bezpečnosti, které jsou důležitou součástí komplexního přístupu k této problematice.


„Předcházení nehodám i snižování počtu zranění a smrtelných úrazů v dopravě se nacházejí vysoko na seznamu priorit stále většího počtu zemí. Můžeme se setkat se vším od tzv. nulových limitů ve Švédsku a v Nizozemsku, až po národní cíle snížit v nadcházejících letech počet dopravních nehod o 30 až 50 procent. Jako přední společnost v oblasti automobilové bezpečnosti musí Volvo při naplňování těchto cílů přirozeně hrát aktivní roli,“ říká Ingrid Skogsmová, ředitelka pro bezpečnost ve společnosti Volvo Cars. „Automobil je však pouze jedním z mnoha faktorů. Pro další zvyšování bezpečnosti silničního provozu je nezbytný rychlý rozvoj infrastruktury a výzkum chování řidičů. Je nás mnoho, kteří sdílíme odpovědnost a musíme na řešení těchto problémů pracovat.”


Intenzivnější doprava


Od zrození automobilu před více než sto lety se toho stalo skutečně mnoho. Doprava je hustší, rychlosti jsou mnohem vyšší a automobily jsou technicky mnohem vyspělejší. Člověk se však takovou rychlostí nezměnil. Rychlost vývoje v oblasti IT technologií a vznik vysoce efektivní a kompaktní elektroniky otevřely dveře zcela novým možnostem v oblasti aktivní bezpečnosti. Základní myšlenkou je vytvořit automobil, který řidiči pomůže zaznamenat potenciálně nebezpečné situace, a který by v kritických situacích přemýšlel a reagoval rychleji než řidič.


Společnost Volvo Cars v posledních letech představila řadu systémů z této oblasti, v neposlední řadě také ve formě pokročilého konceptu Volvo Safety Concept Car (SCC), který byl v představen na autosalónu v Detroitu v roce 2001. Dnes je již více než polovina z přibližně 50 bezpečnostních řešení představených u Volva SCC použita v současných automobilech nebo plánována pro přicházející modely.


Schopnosti člověka středem pozornosti


Jedním z největších úkolů je zkoordinovat všechny tyto sofistikované systémy tak, aby poskytovaly nejvyšší možný celkový přínos. Řidič musí obdržet potřebnou informaci ve správný okamžik – bez toho, aby byl ve stresových situacích rušen nedůležitými informacemi.


Většina funkcí dnešních automobilů Volvo je již řízena elektronicky a různé systémy spolu navzájem komunikují prostřednictvím důmyslné sítě. Volvo vyvinulo systém IDIS – inteligentní informační systém řidiče, který byl v roce 2003 poprvé na světě představen u nového Volva S40.IDIS nepřetržitě monitoruje vybrané funkce automobilu, jako jsou pohyby volantem, poloha plynového pedálu, použití ukazatelů směru a úroveň brždění. Tato data jsou zpracována a při dosažení definované úrovně aktivity jsou informace, které nejsou klíčové pro bezpečnost – jako je například příchozí telefonní hovor nebo SMS zpráva – pozdrženy do doby, než se situace uklidní. Systém IDIS takto zasáhne při jakékoliv činnosti, kterou systém interpretuje jako předjíždění nebo brždění.


Zaměření na automobil je pouze první krok. V budoucnu bude systém IDIS začleněn do složitějšího informačního systému automobilu, který bude schopen vyhodnotit větší počet faktorů. Cílem je dále snížit zatížení řidiče a usnadnit mu jeho práci.


Systémy a funkce, které jsou v současnosti vyvíjeny a představovány, se zaměřují na řidiče z perspektivy tří hlavních pohledů: automobilu, dopravní situace a lidského faktoru.


Zaměření na dopravní situaci: Aby bylo možné provést komplexnější vyhodnocení dopravní situace a poskytnout v určitých případech řidiči pomoc, vyvinula společnost Volvo Cars řadu pokročilých funkcí, které sledují provoz v okolí vozidla.

Systém BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu


Všeobecně platí, že velká okna a účinná zpětná zrcátka poskytují dobrý výhled kolem vozidla. V roce 1979 se Volvo stalo prvním výrobcem automobilů, který u řidiče začal používat širokoúhlé zpětné zrcátko, aby dále zlepšil úhel výhledu směrem vzad. BLIS jde ještě o krok dále – na každém zpětném zrcátku má tento systém instalovány kamery, které monitorují prostor podél vozidla a za ním.Pokud se do sledovaného prostoru dostane jiné vozidlo, rozsvítí se kontrolka na příslušném zrcátku. Řidič tak má jasnou informaci o tom, že v rizikové oblasti se nachází jiné vozidlo a může se tedy držet stranou. Systém poskytuje informace o vozidlech přijíždějících zezadu a rovněž o vozidlech vpředu, která řidič právě předjíždí. Tento systém poskytuje řidiči další informace, které mu pomohou se v takových situacích správně rozhodnout. Obě strany vozidla jsou sledovány stejným způsobem.

Adaptivní tempomat


Dnešní tempomaty za příznivých podmínek přispívají ke klidné a uvolněné jízdě po dálnicích. Rytmus moderní dopravy však použití tempomatu často neumožňuje. Aby bylo možné zvýšit komfort a kontrolu řidiče v nerovnoměrném provozu a v kolonách, vyvinulo Volvo systém nazývaný „adaptivní tempomat“. Za pomoci radarového čidla systém nepřetržitě sleduje odstup od vozidla vpředu a automaticky upravuje rychlost vozidla tak, aby byla zachována bezpečná vzdálenost. Řidič aktivuje adaptivní tempomat nastavením požadované maximální rychlosti a zvolením minimálního časového odstupu od vozidla vpředu. Tento odstup může být v rozmezí od jedné do tří sekund. Odstup dvou sekund například znamená bezpečnou vzdálenost cca 60 m při rychlosti 100 km/h. Tato vzdálenost se s klesající rychlostí zkracuje – při 70 km/h je již pouze 40 m. Systém si také poradí s jakýmkoliv vozidlem, které vás předjede, zařadí se do kolony a tím naruší její uspořádání. U automobilu s automatickou převodovkou se adaptivní tempomat dokáže vypořádat s proměnlivou rychlostí dopravy až do úplného zastavení.

Výstražný systém se zvýšením brzdného účinku a s automatickým bržděním


Nárazy zezadu a srážky se stojícími vozidly patří k běžným scénářům nehod. V mnoha takových případech je příčinou nehody nepozornost řidiče a následná pozdní reakce.


Volvo vyvinulo pokročilý systém s pomocnými funkcemi, který řidiči pomáhá takovým nehodám zabránit, případně minimalizovat jejich následky, pokud k nehodě dojde. Funkce systému je založena na zkrácení celkové vzdálenosti potřebné k zastavení.


Prostor před vozidlem je nepřetržitě sledován radarovým čidlem. K aktivací systému dochází různými způsoby a v různých fázích. Pokud se vůz blíží k překážce (stojící nebo pohyblivé) a řidič nereaguje, rozsvítí se výstražná kontrolka, jejíž obraz se odráží v čelním skle. Současně zazní výstražný zvuk. To je v některých případech dostatečné pro obnovení pozornosti řidiče a zabránění nehodě.


Pokud začne řidič brzdit, systém sleduje tlak na brzdový pedál. Jestliže je tlak vyhodnocen jako příliš nízký na to, aby bylo vozidlo schopno včas zastavit, systém zasáhne a brzdný tlak zvýší. Pokud není rychlost příliš vysoká, dokáže toto zvýšení brzdného tlaku předejít kolizi.


Pokud však řidič vůbec nereaguje, jsou brzdy aktivovány automaticky a brzdný tlak v systému se postupně zvyšuje tak, aby došlo ke zpomalení vozidla. V takovém případě se může stát, že nehodě nebude možné zabránit, avšak hlavním cílem v tomto případě je snížit rychlost a tedy i riziko závažných důsledků. Aby bylo toto automatické brždění možné, je radarový systém doplněn vpředu umístěnou širokoúhlou kamerou zabudovanou do přední části vnitřního zpětného zrcátka.

Výstraha a pomoc pro jízdu v jízdních pruzích


K mnoha nehodám, při kterých vozidlo sjede mimo vozovku, dochází za relativně dobrého provozu a povětrnostních podmínek – často proto, že řidič se z nějakého důvodu přestane na jízdu soustředit. Volvo Cars vyvíjí sérii funkcí, které řidiči v takových situacích pomáhají.

  • 1. Systém pro upozornění na opuštění jízdního pruhu využívá kameru ve zpětném zrcátku, která nepřetržitě sleduje vozovku a zaznamenává polohu vozidla ve vztahu ke značení jízdních pruhů. Pokud řidič ztratí pozornost a kola se dostanou za hranice jízdního pruhu, zazní výstražný signál, který je často dostatečný proto, aby řidič zareagoval.
  • 2. Zařízení pro udržení vozidla v jízdním pruhu jde ještě o krok dále. Kromě zvukového signálu systém fyzicky zasáhne a pomůže vozidlo vrátit zpět do původního směru. Tato možnost zásahu do řízení je relativně omezená, neboť cílem není převzít řízení. Přesto je takový manévr obvykle dostatečný k tomu, aby řidič s pomocí systému udržel vozidlo v daném jízdním pruhu. Systém pro upozornění na opuštění jízdního pruhu a zařízení pro udržení vozidla v jízdním pruhu jsou vypnuty při rychlostech pod 70 km/h, aby nerušily řidiče při jízdě ve městech, kdy k úmyslným změnám jízdních pruhů dochází velmi často. Tyto systémy mohou být také vypnuty manuálně.
  • 3. Třetí funkce – nouzový asistent pro jízdu v jízdních pruzích – je světovou novinkou.Za pomoci kamery a radaru může nouzový asistent pro jízdu v jízdních pruzích sledovat také protijedoucí vozidla. Pokud řidič přejede čáry označující jízdní pruh a nereaguje na zvukové znamení, systém zareaguje zásahem do řízení a pomůže vozidlo vrátit zpět do původního jízdního pruhu. Nouzový asistent pro jízdu v jízdních pruzích je aktivní při všech rychlostech.

Soustředění na lidský faktor


Bez ohledu na to, jak bezpečný automobil je, a jak dobře je možné kontrolovat dopravní situaci, bezpečnost stále závisí především na člověku – řidiči, který musí být pozorný a vždy se správně rozhodovat. Nikdo však není dokonalý. Proto společnost Volvo Cars vyvinula pokročilého asistenta pro řidiče – Volvo CoDriver. Volvo CoDriver je inteligentní asistent, který koordinuje informace z různých systémů vozidla, zkoumá dopravní situaci a různými způsoby řidiči pomáhá. Volvo CoDriver se navíc snaží zjistit, zda výkonnost řidiče není snížena například únavou nebo stresem, a může jej na tuto skutečnost upozornit. V případě potřeby může systém zasáhnout a snížit zatížení řidiče tím, že přizpůsobí předávané informace a aktivuje příslušné pomocné funkce. Volvo CoDriver tak přispívá k rozšíření možností řidiče a řízení samotné výrazně usnadňuje.

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...