Přestože se dvousedadlových i čtyřsedadlových smartů prodalo na našem trhu již pár desítek, stále budí i tento čtyřsedadlový malý, ale uvnitř poměrně prostorný vůz na silnicích mimořádnou pozornost tak jako před několika lety budil při uvedení do prodeje smart dvousedadlový.
Zájem o modely smart je jistě důsledkem i toho, že tato značka patří do koncernu DaimlerChrysler a tudíž dodržuje standardy kvality dílenského zpracování, bezpečnosti a bohaté výbavy pro všechny značky v koncernu DaimlerChrysler typické.
Kola umístěná nápadně v rozích karoserie stabilitě vozu rozhodně prospívají. Tak jako technicky vyspělá konstrukce podvozku, který je vybaven již v základní výbavě elektrickým posilovačem řízení, účinnými brzdami s podtlakovým posilovačem a systémem ABS. Podle bezpečnostních testů a zkoušek Smartu výrobce hodnotí jeho úroveň bezpečnosti rovnocennou jako současně dosahované u běžných vozů střední třídy. Tato úroveň bezpečnosti byla dosažena především díky konstrukci zaručující vysokou tuhost kabiny a to především použitím bezpečnostního rámu Tridion a použitím materiálů o vysoké pevnosti. K bezpečí cestujících jistě přispívají i airbagy vpředu spolu s bočními airbagy.Smart forfour je dlouhý 375 cm, široký 186 cm, a vysoký 145 cm. Rozvor 250 cm.
Zavazadlový prostor má objem 270 litrů, po sklopení zadních sedadel 910 litrů. „>
Po usednutí za volant jsem byl mile překvapen pohodlností anatomicky tvarovaných sedadel s dobrým bočním vedením a opravdu
plně dostačujícím místem pro řidiče. Stejně tak jako exteriér vozu tak jeho interiér je řešen nápaditě se zřetelem na ergonomiku a funkčnost, a nejen to, interiér ve mně vzbudil dobrou náladu – snad to ovlivnilo i v interiéru barevné provedení. Všechny sdělovače jsou umístěny v zorném poli řidiče a jsou dobře čitelné. I uprostřed na palubní desce dodatečně za příplatek namontovaný otáčkoměr a hodiny jsou díky možnosti je jednoduše otočně nastavit dobře čitelné a neodvádějí nadbytečně pozornost řidiče od dopravní situace. Ovládače jsou dobře dosažitelné.
Benzinový tříválcový motor pohání přes pětistupňovou převodovku přední kola, má objem 1 124 cm. Dosahuje maximální výkon 47 kWpři 5500ot/min a nejvyšší točivý moment 92 Nm již při 2500 ot/min. Výrobce uvádí nejvyšší rychlost 158 km, zrychlení z 0 na 100 km/h za 18 sekund, kombinovanou spotřebu 5,5 l na 100 km. Motor i podvozek jsou dobře odhlučněny.
A jak hodnotím jízdní vlastnosti Smartu?
Úsporný motor má plně dostačující výkon pro tento malý vůz, vhodně odstupňovaná pětistupňová převodovka mně umožnila dosáhnout se Smartem vyšších jízdních průměrů. To mně umožnil dobře řešený podvozek s bezpečnostními systémy. Již na pátý rychlostní stupeň uhání Smartík na dálnici rychlostí 130 km/h a otáčky motoru zdaleka nedosahují otáčky maximální. Během testu jsem docílil kombinovanou spotřebu pouze 5 litrů, což je o 0,5 litru méně než uvádí výrobce. Jezdil jsem však jen se spolujezdcem a bez zavazadel.
Cena testovaného čtyřsedadlového smartu forfour ve stupni výbavy Pure s benzinovým motorem 1,0 s výkonem 47 kW je 319 000 Kč včetně DPH. Tato cena obsahuje bohatou základní výbavu, mimo již výše uvedené elektricky ovládaná okna, centrální dálkové zamykání včetně imobilizéru atd. V současné době je sleva na vozy vyrobené v minulém roce 10 %, tj. 31 900 Kč.
Smart forfour je možné zakoupit s motorem stejného obsahu, ale se zvýšeným výkonem na 55 kW za 349 000 Kč anebo se čtyřválcovým motorem 1,3 l o výkonu 70 kW (383 000 Kč), dále s naftovými třívalcovými motory 1,5 litru s výkonem 50 nebo 70 kW (419 000 nebo 455 000 Kč). Tři stupně výbavy jsou pure, pulse a poassion. Smart forfour s benzinovým motorem 1,5 o výkonu 130 kW je v úpravě Brabus s velmi bohatou výbavou v základní ceně za 799000 Kč.
Přes bohatou výbavu v základní ceně obsahuje příplatkový seznam výbavy Smartu řadu dalších položek – různých až po rádio multimedia navigátor (71 373 Kč).
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií