Společnost Continental v Brandýse nad Labem, která dodává elektroniku předním světovým automobilkám, končí s používáním plastů v rámci závodního stravování. Zaměstnanci firmy už v závodní jídelně nenajdou žádné plastové příbory, kelímky, ale třeba ani nápoje balené do PET lahví. Výsledkem opatření je snížení produkce plastového odpadu o jednu tunu měsíčně.
Cílem Continentalu je snižovat na minimum nejen produkci plastů, ale i dalších odpadů a emisí a rovněž spotřebu vody a energií. „Před šesti lety se Continental zavázal do roku 2020 celosvětově uspořit 20 % energie potřebné na vznik jednoho tisíce výrobků. Jsme rádi, že k naplnění tohoto cíle přispíváme,“říká Martin Soukup, manažer správy budov v brandýském závodě. „V poslední době roste počet environmentálních opatření opravdu rychle. Když Continental v Brandýse před lety začínal, rozlišovali jsme tři druhy odpadu. Dnes rozlišujeme padesát druhů, které třídíme.“
Projekt s plasty v jídelně patří mezi ty menší, které firma v poslední době na poli ekologie realizuje. Jaké jsou ty další?
Spotřeba elektřiny
Hlavním kritériem je spotřeba na 1 000 kusů finálních výrobků a cílem je redukce o tři procenta ročně. V roce 2018 se podařilo snížit náročnost na 2 304 kWh, tedy meziročně o devět procent.
Zároveň Continental v tomto roce dokončil výstavbu nové kompresorovny pro produkci stlačeného vzduchu potřebného pro výrobu. Součástí její výbavy je rekuperační systém, jenž společně s dalšími novými technologiemi dokáže uspořit 514 MWh za rok. Takové množství elektrické energie odpovídá roční spotřebě pro 150 bytů.
Další velké úspory Continental dosáhl modernizací vzduchotechniky. Výměna starých klimatizačních jednotek přinesla zlepšení mikroklimatu a roční úsporu 454 MWh. Dohromady oba projekty ušetřily více než 900 MWh, což odpovídá snížení emisí CO2o 1 134 tun za rok.
Posledním projektem, který je nyní ve fázi dokončování, je zlepšení odvodu tepla ze strojů ve výrobě. Třináct výrobních linek dříve disponovalo vlastním chlazením, které ale samo o sobě vyzařovalo teplo a zejména v letních měsících teplota v halách rychle stoupala, což kladlo značné nároky na klimatizaci. Nově bude odvod tepla ze strojů centrální a bude umístěný mimo halu. Tím se sníží teplotní radiace o dva stupně Celsia, což přinese další velké úspory energie, jelikož nebude třeba tolik chlazeného vzduchu.
Spotřeba vody
„Koncem roku 2018 jsme zprovoznili uzavřený okruh vody pro provoz záložního diesel agregátu. Tímto krokem uspoříme 520 kubíků vody ročně. Letos plánujeme využít odpadní vodu, která vzniká při výrobě demineralizované vody pro chladící a vlhčící zařízení. Tímto pilotním projektem, kdy tato zbytková voda bude využívána pro splachování toalet, ušetříme dalších 2 040 kubíků vody ročně. Dalším rozšířením tohoto projektu do všech úpraven vody bychom mohli uspořit až 7 500 kubíků ročně,“ vysvětluje Martin Soukup.
Další plány
Continental dále plánuje investice do LED osvětlení ve výrobě i v kancelářích, od kterého si slibuje energetickou úsporu ve výši 40 %.„Uvažujeme také o tom, že bychom si vyráběli elektrický proud sami pomocí trigenerační jednotky. Jedná se o spojení kogenerační jednotky s absorpční chladicí jednotkou, která umožňuje pomocí absorpčního procesu přeměnit teplo z kogenerace na chlad. Chlazení na absorpčním principu nevyžaduje elektrickou energii, ale méně ušlechtilou energii tepelnou, kterou lze tímto způsobem využít i v létě, např. ke klimatizaci budov. Tento projekt zkouší v závodě Continental v Rumunsku a když bude úspěšný, rádi se necháme inspirovat,“dodává manažer správy budov v brandýském závodě.
V procesu přípravy je rovněž fotovoltaický projekt, pro který chce Continental využít zastřešenou plochu pro skladování prázdných obalů. Instalací solárních panelů by firma mohla produkovat energii potřebnou jak pro osvětlení skladových hal, tak třeba pro nabíjení vysokozdvižných vozíků.
Ocenění
Závod v Brandýse nad Labem získal od skupiny Continental bronzový certifikát Green Plant, který se uděluje za naplňování environmentálních cílů. V rámci certifikace se posuzují jak tvrdá data (snižování spotřeby energií či zvyšování efektivity zařízení), tak informovanost zaměstnanců, podpora ze strany managementu nebo proškolování zodpovědných pracovníků. V letošním roce chce firma dosáhnout na stříbrný certifikát.
Brandýský závod byl také prvním z českých závodů Continental, který získal ISO 50 001 pro řízení hospodaření s energiemi.
Continental Automotive Czech Republic v Brandýse nad Labem vyrábí autorádia, multimediální systémy a jejich přední displeje, palubní přístroje, ovládací panely klimatizací, telematiku, eCall systémy a také řídící jednotky palivových systémů. Mezi zákazníky firmy patří největší světové automobilky, takže s jejími výrobky se můžete setkat ve značkách jako VW, PSA, Daimler, Renault, Fiat, Toyota a řadě dalších.
O společnosti Continental
Německá společnost Continental byla založena v roce 1871 a ve svém tehdejším výrobním závodě v Hanoveru vyráběla produkty z pryže, pogumované látky a gumové pláště pro kola kočárů a jízdních kol. Gumárenská výroba pro automobilový a později i těžký průmysl na dlouhou dobu vévodila výrobkovému portfoliu společnosti. Změna nastala až v 90. letech 20. století, kdy Continental rozšířil svou obchodní strategii a díky několika akvizicím se postupně stal komplexním dodavatelem pro automobilový průmysl. V současné době patří Continental se svými více než 245 000 zaměstnanci v 60 zemích světa mezi pět největších dodavatelů světových automobilek.
Continental v České republice
Dokladem přechodu od pryžových výrobků ke komplexním dodávkám pro automobilový průmysl je i výrobkové portfolio závodů Continental v České republice. Výrobu pneumatik najdete pouze v Otrokovicích, v ostatních 7 závodech patřících do skupin Continental Automotive a Contitech je produkce velmi různorodá. Adršpach se specializuje na ostřikovací systémy, v Brandýse nad Labem a ve Frenštátě pod Radhoštěm se vyrábí elektronika. Specialitou Jičína jsou brzdové systémy, Trutnov dodává vysokotlaká čerpadla a aktuátory. Závod Contitech v Ostravě vyrábí hadice pro automobilový průmysl, pobočka v Horšovském Týně se specializuje na formy a kontejnery pro výrobu pneumatik a elektrické termonože pro zpracování umělých hmot a gumy.
Continental má v ČR několik R&D týmů a vývojových center. Většina z nich sídlí ve stejných lokalitách jako výrobní závody, jedinou výjimkou je vývojové centrum pro senzory působící v Ostravě. Geografická působnost českých vývojářů je však mnohem širší – podílejí se na mezinárodních projektech a jimi navržené výrobky se poté vyrábějí v závodech Continental po celém světě.
Continental v Brandýse nad Labem
Kořeny brandýského závodu Continental sahají až ke státnímu podniku PAL Kbely. V roce 1998 se vývoj a výroba z původních pražských prostor přesunuly do nově postavené budovy v Brandýse nad Labem. Po velkém požáru v roce 2001 byly výrobní haly dále rozšířeny, i přesto však po několika letech přestala kapacita ploch dostačovat a bylo rozhodnuto o výstavbě druhého brandýského areálu. Ten byl slavnostně otevřen v srpnu 2008.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií