Continental představuje efektivní technologii pro snižování emisí NOX u nákladních aut

  • Řešení pro dodatečnou úpravu výfukových plynů podporují snahu o radikální snížení emisí NOX u nákladních vozů v rozvážkových službách a dálkové přepravě
  • Uzavřený katalyzátor tvoří kovové substráty se skládanou strukturou
  • Efektivní vstřikování paliva do výfukových plynů se pojí s elektricky vyhřívaným katalyzátorem EMICAT®  
  • Nová generace nezamrzajícího čerpadla na močovinu (Gen V)

Na 67. ročníku mezinárodní výstavy užitkových vozů (IAA) v Hannoveru představila technologická společnost Continental řešení, která přinášejí ještě účinnější dodatečnou úpravu výfukových systémů u nákladních vozů. Primárním cílem je zajistit účinnější přeměnu oxidů dusíku (NOX) na neškodné emise, a to jak u těžkých nákladních vozů pro dálkovou dopravu, tak v místní přepravě ve městech. Hlavní výzvou je zajistit, aby systém dodatečné úpravy výfukových plynů co nejdříve po nastartování motoru dosáhl a následně udržel účinnou pracovní teplotu. Možnosti zástavby katalyzátorů a filtrů se však mezi jednotlivými typy vozidel výrazně liší. Ne všechny modely umožňují instalaci uzavřené soustavy katalyzátoru a filtru. Kvůli dlouhým modelovým cyklům u těžkých nákladních automobilů je vyřešení tohoto problému u jiných modelů otázkou mnoha let. Continental proto vyvinul řešení, která překonávají oba tyto problémy a umožňují snadno zlepšit účinnost odbourávání NOX. Na IAA v Hannoveru Continental prezentuje oba typy řešení – uzavřený systém a alternativu v podobě architektury využívající kombinaci vstřikování nafty do výfukových plynů a elektrického topného tělesa umístěného před katalyzátorem.

„Budoucí zpřísnění emisních limitů a požadavky na měření emisí v reálném provozu vyžadují zásadní snížení množství vypouštěných emisí NOX v dálkové i městské přepravě,“ říká Dr. Markus Distelhoff, výkonný viceprezident sekce palivo a výfuk z Divize Pohonné jednotky. „Dvě rozdílné architektury pro řešení dodatečné úpravy výfukových plynů, které prezentujeme v Hannoveru, pomáhají snížit spotřebu a současně emise NOX.“

Řešení pro snížení emisí: inovativní kombinace vstřikování nafty do výfukových plynů a elektricky vyhřívaného tělesa před katalyzátorem.

Lehčí výfukový systém a účinnější dosažené provozní teploty

V osobních autech se katalyzátor obvykle nachází velmi blízko samotného motoru, což usnadňuje jeho rychlé zahřátí na potřebnou pracovní teplotu. U nákladních automobilů ale není vždy možné uplatnit stejný přístup. Konkrétně u velkých tahačů obvykle není prostor pro umístění dostatečně velkého uzavřeného oxidačního katalyzátoru (DOC) bezprostředně za motor. Continental nabízí dvě řešení tohoto problému. Nový typ katalyzátoru se skládanou strukturou připomínající tahací harmoniku má asymetrickou konstrukci, která klade menší nároky na prostor při zástavbě. „Instalace uzavřeného DOC co nejblíž motoru je díky nové skládané struktuře u těžkých nákladních vozů snadnější než dosud,“ říká Dr. Manuel Presti, projektový manažer sekce palivo a výfuk z Divize Pohonné jednotky. Nakloněné vrstvy kovového CS substrátu (Crossversal Structure) navíc nevyžadují ploché dělicí vrstvy, což snižuje hmotnost systému zhruba o 20 %.

Uzavřený systém katalyzátoru a filtru. Nová skládaná vnitřní struktura připomínající tahací harmoniku umožňuje vytvořit asymetrický katalyzátor, který lze snadněji zabudovat do výfukového systému.

Pro případy, kdy prostorové uspořádání neumožňuje použít tento typ řešení, Continental nabízí alternativu v podobě vstřikování nafty do směšovacího potrubí umístěného před tlumičem. Bezprostředně následuje tepelný katalyzátor EMICAT, který přeměňuje rozprášenou směs paliva na teplo sloužící k zahřátí celé soustavy katalyzátorů. „Při této konfiguraci a s danou kombinací technologií je k dosažení nezbytného zahřátí potřeba jen malé množství paliva,“ dodává Presti. Výhody tohoto systému se využijí v široké škále aplikací – například použití u poštovních služeb, kde kvůli častému vypínání motoru výfukové potrubí málokdy dosáhne optimální teploty. „Dalším dobrým příkladem jsou služby svozu odpadů, u kterých motor nákladního vozu pracuje prakticky neustále na volnoběh. Při takovém způsobu používání je téměř nemožné dosáhnout účinnějšího odbourání NOX bez adekvátního způsobu řízení teploty výfukového systému,“ říká Presti.

Pro samotnou selektivní katalytickou redukci (SCR) emisí NOX ve výfukových plynech je potřeba do výfukových plynů vstřikovat roztok močoviny. Nové čerpadlo (Gen V) volitelně nabízí čistící funkci, která při vypnutí motoru vyprázdní potrubí s přívodem močoviny, a tím předchází problémům s namrzáním roztoku na vstřikovací trysce. Druhou možností je použití mrazuvzdorné trysky, v takovém případě není potřeba čistící funkce a systém může být nastaven na rychlejší dosažení provozního stavu. S průtokem až 20 kg/h může čerpadlo dodávat roztok močoviny i do dvou vstřikovačů. Nový způsob filtrace zabraňuje riziku poškození znečistěnou močovinou. Čerpadlo je určeno pro různé způsoby instalace, což usnadňuje jeho použití v konkrétním typu vozidla. „U obou architektur hrají klíčovou roli naše robustní senzory NOX, které mohou být umístěny přímo v substrátu katalyzátoru. Zaznamenávají nejpřesnější údaje o procesu odbourávání NOX a pomáhají zpřesnit regulaci emisí NOX,“ říká Presti.

Výroba NOX senzorů v Česku

Na přísnější emisní normy reagoval rovněž Continental Automotive Czech Republic, který v červnu otevřel novou výrobní halu v Trutnově. Na ploše 8 000 m2 zde 200 zaměstnanců vyrábí NOX senzory určené k detekci škodlivin ve výfukových plynech, které plně odpovídají stále přísnějším požadavkům emisních předpisů. Celková roční produkce by měla dosáhnout 8 milionů kusů. Nová výrobní hala s řadou inteligentních prvků Průmyslu 4.0 byla otevřena 7. června 2018.

 

 

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Continental volá po vzájemné ohleduplnosti cyklistů a motoristů na cestách

Continental volá po vzájemné...

V průběhu pandemie se v letních měsících na silnicích výrazně zvýšil počet cyklistů a dalších účastníků silničního provozu (elektrické koloběžky apod.). Podle statistik se to...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektromobily potřebují speciální pneumatiky

Elektromobily potřebují speciální...

Pneumatiky pro elektromobily musí vyhovovat speciálním požadavkům Mezi klíčové vlastnosti takového obutí patří nízký valivý odpor a vysoká nosnost Continental vyrábí pneumatiky jak pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dodávky a obytná vozidla jsou populárnější než kdykoliv předtím

Dodávky a obytná vozidla jsou...

Omezení způsobená koronavirem mění způsob trávení dovolených Vozidla pro speciální účely vyžadují i speciální pneumatiky Začátečníkům s obytnými vozy se důrazně doporučuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Je datum výroby při nákupu pneumatik důležité a jak zabránit jejich předčasnému stárnutí?

Je datum výroby při nákupu pneumatik...

Na každé pneumatice nalezneme tzv. DOT kód, který pomáhá určit přesný věk a datum její výroby Správně skladované nové pláště mají i po pěti letech prakticky stejné vlastnosti jako ty,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při „dojíždění“ zimních plášťů v létě

Nastává čas přezouvání pneumatik....

Povinnost používat zimní pneumatiky v případech daných legislativou skončila 31. března a začalo období přezouvání na letní pláště. Kvůli koronaviru má však letošní sezona pomalejší...