Rostoucí ceny pohonných hmot nejsou jediným důvod proč získávají úsporné vznětové motory stále více přízni Je to i díky jejich dynamickým parametrům a stále se zdokonalující konstrukci. Díky tomu mají moderní turbodiesely výrazně nižší hlučnost a vibrace, jsou šetrnější k životnímu prose a konečně poskytují až překvapivě svižné svezení. Přesně v tomto duchu je zkonstruován nový motor Ford 1.8 Duratorq TDCi, který se od letošního podzimu bude montovat do všech karosářských verzí oblíbeného Focusu v provedení Ghia.
Nový motor se může pochlubit největším výkonem 85 kW 3800/min, což je o 28 % více, než v případě osvědčeného turbodieselu Endura DI. Ještě významnější je ovšem vysoká hodnota točivého momentu 250 N.m, a to již při 1800/min. Co to znamená? Především perfektní zátah motoru již v nízkých otáčkách. Tedy v pásmu, které v běžném provozu využíváte nejvíce. Při předjíždění nebo potřebě prudké akcelerace ve vysoké rychlostí oceníte další trumf motoru TDCi – totiž krátkodobé zvýšení maxima točivého momentu až na úctyhodných 280 N.m! S touto unikátní „forsáží“ zvládnete předjetí kolony kamionů během pár okamžiků. Není tedy divu, že Focus s tímto agregátem může jet rychlostí až 196 km/h a sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 10,7 s.
Tyto vynikající parametry přitom nejsou vykoupeny nijak vysokou spotřebou – spíše naopak. I při výrazně vyšším výkonu je totiž motor TDCi velmi úsporný – v kombinovaném režimu si vystačí s přídělem 5,5 l nafty na 100 km, mimo město se lze dostat i na hodnotu 4,5 l/100 km! Majitelé čerpacích stanic asi blednou, ale pro běžného motoristu je to mimořádně příjemná záležitost.
A přednosti nového motoru 1.8 TDCi ještě stále nejsou u konce. Tento čtyřválec těží z druhé generace přímého vstřikování paliva common-rail, kde je nafta od rotačního čerpadla Bosch VP44 k válcům přiváděna sdruženým potrubím. To dovoluje vytvořit mnohem větší vstřikovací tlak a následné hoření směsi je plynulejší, méně hlučnější a dokonalejší. Nejprve je do válců dvakrát po sobě vstřiknuto menší množství nafty – tento dvojitý pilotní předvstřik zajistí harmoničtější hoření následné hlavní dávky paliva. Vše řídí moderní elektronika, která rovněž razantně omezuje tvorbu škodlivých emisí, na něž ve výfukovém potrubí čeká účinný oxidační katalyzátor. Část výfukových plynů se navíc po průchodu kapalinovým chladičem vrací do válců k dalšímu spálení. Znamenitou dynamiku má na svědomí výfukové turbodmychadlo Garrett s variabilní geometrií lopatek, které dokáže vytvořit plnicí tlak až 1,2 baru. Stlačený vzduch samozřejmě prochází mezichladičem.
Díky své špičkové technologii disponuje Ford motorem, který se řadí na absolutní vrchol mezi nejmodernějšími turbodiesely v této třídě. Svým akustickým komfortem, nízkou spotřebou paliva a dynamikou udává nová měřítka. Že to zní jako sen? V některém z příštích čísel Světa Fordu vám přineseme první test tohoto pozoruhodného motoru …
Svět Fordu – léto 2001
Aktuální informace najdete na
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.