Renault, který je již od založení soutěže „Coupe Renault 8 Gordini“ v roce 1966 průkopníkem a předním organizátoremsoutěží automobilového sportu, uvede v roce 1999 na trh nový závodní vůz pod názvem “ Clio Renault Sport “ Trophy.
Zvláštní architektura s motorem vzadu v ose vozu Clio Renault Sport „Trophy“, vyvinuté díky know-how pracovníků Renault Sport a designérů z divize Renault Design, oživuje ducha legendárního vozu Renault S Turbo. Nový závodní vůz, jehož celková architektura vychází ze stejného principu, je zpracován na bázi Clio II, s 3-litrovým vidlicovým šestiválcem se 24 ventily a maximálním výkonem 280 koní, umístěným vzadu v ose vozu.Byla tak zvolena architektura, která optimalizuje rozložení hmotnosti a napomáhá jízdním parametrům vozu.
Design vozu Clio Renault Sport „Trophy“ odpovídá jeho poslání závodního vozu. Je širší než sériové modely a vyznačuje se specifickým zpracováním přední a zadní masky vozu i boků karosérie. Světlomety s krytem z kompozitního materiálu, široký přední spoiler a rozšířená zadní křidélka jsou do designu vozu dokonale začleněna. Skořepina kabiny, přední kapota, střecha a výklopné zadní dveře pocházejí z Clia II. Všechny ostatní součásti karoserie mají plášť z kompozitního materiálu.
Vnitřek kabiny vozu Clio Renault Sport „Trophy“ je úmyslně „očesaný“. Za 3-ramenným volantem je uhlíková palubní deska. Speciální přístrojová deska určená pro závodní vozy sdružuje pod štítkem nezbytné informace pro závodění: otáčkoměr, tlak oleje, teplotu vody a ukazatel zařazené rychlosti.
Jednou ze silných stránek tohoto závodního vozu je také bezpečnost. Uvolněný prostor po motoru vyplňují dvě silné svislé vzpěry po obou stranách podélných nosníků. V kabině přispívá k tuhosti struktury a ochraně řidiče klecová oblouková vzpěra s několika výztužemi, řidič je pak v anatomicky tvarovaném sedadle připoután 6-bodovým bezpečnostním pásem. Ochranná přepážka z kompozitního materiálu zcela izoluje kabinu od prostoru motoru, výhled dozadu zajišťuje vestavěné okno.
Clio Renault Sport „Trophy“ je vybaveno motorem Renault 3.0 VS se 24 ventily umístěným napříč, ve střední poloze vzadu. Pro použití v závodním voze byla na šestiválci provedena řada změn: Sání se dvěma vstupními komůrkami sacího potrubí řízenými2 klapkovými skříňkami, vačkové hřídele, jejichž zvýšené křížení a zdvih ventilů zajišťuje lepší plnění válců, nové písty umožňující vyšší kompresní poměr. Specifický je i výfuk, který se rovněž podílí na zvýšeném výkonu při dodržení předepsaných norem hlučnosti na okruhu. Oproti výchozímu sériovému motoru se maximální výkon zvýšil ze 194 k na 280 k při 7000 ot./min., k vypnutí zážehu a vstřikování dochází při 7200 ot./min.
6-stupňová převodovka se sekvenčním řízením je zcela nová. Soukolí s rovným ozubením má nesynchronizovanou přesuvnou zubovou spojku a přemostění je vybaveno samočinným blokováním, což je u závodních vozů běžná technologie. Dvoukotoučová hydraulicky řízená spojka je schopná snést i vysoké zatížení motoru.
Speciální architektura vozu Clio Renault Sport „Trophy“ si vyžádala úplnou přestavbu podvozku Clia II. Byly přidány nové příčné i podélné nosníky pod pohonnou jednotku a další prvky závěsu vozu na podvozku. Oproti rozměrům Clia II se rozvor zvětšil o 38 mm a rozchod o 108 mm vpředu a o 125 mm vzadu. Kola umístěná „v rozích“ vozu zajišťují velmi dobré jízdní chování. Přední i zadní náprava je specifická, používá však řadu mechanických součástí pocházejících ze sériového vozu. Přední část spodku využívá technologie McPherson a tyčového stabilizátoru. Pro zadní nápravu bylo zvlášť vyvinuto řešení s několika tyčemi ve 3 osách. Upevnění těchto součástí pod vozem je řešeno pomocí nového pomocného rámu pod motorem . Stejně jako u jiných závodních vozů jsou nápravy a pérování nastavitelné. Změnou „posazení“ vozu a jednotlivých úhlů nápravlze přizpůsobit jízdní chování vozu profilu okruhu a stylu řízení daného pilota.
Brzdy dimenzované pro závodní vůz mají 4 kotouče s vnitřním chlazením o průměru 320 mm, vybavené 4-pístovými brzdovými kleštěmi „Brembo“. Navíc má pilot v kabině vozu možnost řídit rozdělení brzdné síly a může tak v průběhu závodu volit nejúčinnější způsob brždění.
Ke kvalitě podvozku vozu přispívají velkorozměrová kola 118 palců z lehké slitiny. Vpředu se na ráfky o šířce 7,5 palce montují pneumatiky rozměru 21x65x18. Vzadu je ráfek širší – 8,5 palce – a pneumatiky 24x65x18. Firma Michelin speciálně vyvinula dva typy pneumatik: hladké k použití na suché trati a s hlubokým vzorkem pro mokrou trať.
Nové závodní Clio se zúčastní soutěží Renault Sport Clio Trophy již od roku 1999. Realizace nového vozu je svěřena závodu Alpine-Renault v Dieppe, jehož zkušenost ve výrobě závodních vozů není třeba dokazovat: svědčí o ní např. Spider Renault Sport a Mégane 2.0 16V Coupe.
„Evropská utkání“ zavedená v roce 1975 poskytla nejlepším pilotám z národních pohárů Renault 5 možnost utkat se na mezinárodní scéně. V průběhu let se tato sportovní disciplina stala skutečnou líhní nových talentů. Renault Sport Clio Trophy, nástupce Evropského poháru Renault 5 Turbo – se startovním polem kolem 50 vozů -, soutěží „Evropa Cup Alpine Turbo“, „Renault 21 2 litres Turbo“ a „Renault Sport Spider Elf Trophy“, se již od oznámení o svém pořádání setkává s velkým zájmem. Sportovní rozvrh bude zahrnovat asi 10 závodů, z nichž některé se budou konat na úvod prestižních soutěží jako je Velká cena Monaka F1 a 24 hodin v Le Mans.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií