Za více než půl století existence Finské rallye dokázali mimo skandinávských jezdců pouze 4 piloti vyhrát tuto z nejnáročnějších soutěží seriálu mistrovství světa. Povětšinou tento podnik patří někomu z domácích, popřípadě jiných skandinávských jezdců. Prvním, kdo tuto hegemonii prolomil, byl v roce 1990 Španěl Carlos Sainz, v současnosti jezdec stáje Citroën a druhý muž celkové klasifikace seriálu WRC.
Sám tento fakt svědčí o tom, jak je podnik, ve světě ponejvíce známý pod dlouholetým názvem Rallye 1000 jezer, obtížný a náročný. Podtrhuje rovněž k vítězství tolik potřebnou zbraň – dokonalou znalost tratí a podmínek. Jak jsou v tomto ohledu připraveny tři nasazované Xsary WRC a jejich posádky? Ty jsou ostatně tradiční a startovat budou ve složení: Sébastien Loeb – Daniel Elena, Carlos Sainz – Marc Marti a Colin McRae – Derek Ringer.
I když finská soutěž už nese jiný název, jezerní krajinu neopouští ani nyní. Tratě se vinou kolem jezer a mezi jedlemi a u mnohých vyvolávají reminiscence na sezóny, kdy se tu jezdívalo v podmínkách kruté severské zimy. I když ledové plotny a sníh chybí, za to na posádky čeká spousta jiných záludností a terénních nerovností. „Objeví se před vozem jako stěna, naprosto nečekaně. Uvidíte je, až když jste před nimi,“ říká Sébastien Loeb, který na Finské rallye startoval už třikrát. Dvakrát na voze Saxo, předloni na něm dokonce vyhrál třídu Super 1600, aby loni dojel na xsaře WRC na 10. příčce.
Sébastien Loeb je pasován na jednoho z favoritů. Čerstvý vítěz Německé rallye se ovšem tentokrát jako favorit necítí. „Zůstávám realistou a jsem ve svých prognózách opatrný. Body by byly úspěchem.“
Stájový šéf Citroënu Guy Fréquelin hovoří podobně, vždyť i podle něho tato soutěž vyžaduje dokonalou znalost terénu. „Tři prvenství v tomto ročníku nás ovšem stavějí do jiného světla. Vytvářejí ovšem poměrně značný tlak na náš tým, s kterým se musíme vyrovnat. Po prvenství a úspěchu v Německu nás řadí mezi favority a tudíž i my chceme dosáhnout více než kdykoli před tím. Tato soutěž však je obtížnější než všechny předcházející. Záležet bude na zkušenostech a znalostech podmínek a terénu. Věřím ale, že naši piloti mají dost talentu na to, aby se s tím vyrovnali a mohli vyhrávat. Náš tým je v takové situaci, že když nemáme vůz na stupních vítězů a další mezi pěti nejlepšími, pak se nedá mluvit o žádném pokroku.“
Pro Colina McRae je Finská rallye jednou z nejoblíbenějších vůbec. „Nejoblíbenější, i když nejtěžší,“ dodává skotský pilot ve službách Citroënu. Bilance nedokončených rallye na severu je vskutku „bohatá“.
A jak se na soutěž dívá nejzkušenější z pilotů Citroënu a pole WRC vůbec, Carlos Sainz? „Rok 1990 byl fantastický. Když vyhraje někdo jiný než Fin, fanoušci to dokáží ocenit. Když někdo vyhraje ve Finsku, musí něco umět!“
Ve Finsku se jede po 53., od roku 1951 se podnik jezdil pod názvem Jyväskylän Suurajot, od roku 1956 až do roku 1996 se jezdilo pod dosud známým jménem Rallye 1000 jezer. Centrem podniku je univerzitní městečko Jyväskylä, v němž byl včera ve čtvrtek shakedown (8 – 12 hod.), stejně jako loni pod skokanskými můstky, a asistenční park v kongresovém centru.
Soutěž měří celkem 1663,66 km, z toho 403,34 km měřených. První etapa měří 592,47 km a má na 10 rychlostních zkouškách 140 měřených kilometrů. Start proběhl včera ve čtvrtek v 19 hodin večer. Druhá etapa měří 732,66 km, na sedmi „erzetách“ je měřeno 165,49 km. Třetí etapa má 338,53 km a tři rychlostní testy se jedou dvakrát (celkem 97,91 měřených km).
Bilance pilotů Citroën:
Carlos Sainz 12 startů – 6. (1988) a 3. (1989), 1. (1990), 4. (1991), 3. (1994), 1996 a 1997 nedokončil, 2. (1998), 3. (1999), 14. (2000), 6. (2001), 4. (2002).
Colin McRae 8 startů – 8. (1992), 1996, 1997, 1998, 1999 nedokončil, 2. (2000), 3. (2001), 2002 nedokončil.
Sébastien Loeb 3 účasti – 2000 (Saxo „Challenge“, vypadl), 2001 (Saxo Super 1600, 1.) a 2002 (Xsara WRC, 10.).
V roce 1962 vyhrál Finskou rallye legendární Citroën DS 19 s posádkou Pauli Toivonen -Jaakko Kallio.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií