Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Čtyřsedadlový vůz určený pro městský a příměstský provoz mě mile překvapil svými jízdními vlastnostmi včetně udivující akcelerace – má však bohužel jednu nevýhodu: vysokou cenu.

Design tohoto čtyřsedadlového malého „milého“ poměrně prostorného vozu je nesporně povedený.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Jízdní vlastnosti jsou stejné jako ostatních vozů s benzinovými nebo naftovými motory – tedy samozřejmě až na dojezd.

Po usednutí do vozu jsem byl překvapen dostatkem místa pro všechny čtyři cestující a uvítal jsem i skutečnost, že cestující na zadním sedadle mohou pohodlně nastupovat zadními dveřmi do tohoto hatchbacku se zavazadlovým dobře přístupným prostorem o objemu 168 litrů.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Přehledná palubní deska je uspořádaná podle všech ergonomických zásad: všechny dobře ve dne i v noci čitelné sdělovače a i ovládače jsou umístěny tak, aby neodváděly pozornost řidiče od provozní situace.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Peugeot iOn je vybaven velmi bohatou bezpečnostní i další výbavou

plně rovnocennou vyšším stupňům výbavy malých vozům s pohonem benzinovými anebo naftovými motory. Mimo jiné výbava obsahuje ABS a elektronický rozdělovač brzdných sil REF, systém kontroly pohonu ASR, elektronický stabilizační systém ESP, systém podpory nouzového brzdění EVA, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy pro přední i zadní sedadla, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, přední mlhové světlomety, poloautomatickou klimatizaci s filtrem, elektricky ovládaná okna předních i zadních oken, elektricky ovládaná vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, tónovaná skla, hliníková kola 15 palců, pneumatiky s nízkým valivým odporem, rádio CD MP3, port USB, funkci Bluetooth a řadu dalších položek tomuto vyššímu stupni výbavy odpovídajících. Výbava obsahuje i eTouch, zajišťující řadu služeb včetně tísňového a asistenčního volání.

Ve výbavě jsem postrádal jedinou položku: nastavitelný volant.

Výbava obsahuje též dobíjecí kabel k připojení z domovní sítě 220 V. Dobíjecí kabel k rychlonabíjení ve výbavě testovaného vozu není, protože je přímo u všech rychlonabíjecích stanic, které se již postupně budují zejména u obchodních středisek a i podniků.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Jízdu s tímto čistě elektrickým vozem jsem si tak oblíbil

– že pokud by byla jeho cena nižší anebo jeho nákup podporován výhodami jako v některých zemích (Francie, Anglie atd.), bych neváhal a vůz bych si jako druhý v rodině rád zakoupil především pro jízdy po Praze a blízkém okolí.

Pro denní dojíždění do práce je vhodný pro každého, pokud jeho pracoviště je do cca 50 km.

Výhody elektrického Peugeota iOn:

  • jednoduše a pohodlně se řídí
  • má neobyčejně tichý chod
  • má výbornou akceleraci
  • ve městě je vzhledem ke své délce 348 cm mimořádně pohyblivý
  • při jízdě nevypouští žádné škodliviny – vykazuje nulové emise CO2
  • má velmi nízké náklady na energii: při nabíjení při zlevněné sazbě cca 40 haléřů na jeden km

Náklady na elektrický proud

na jeden km budou nižší anebo i vyšší podle zatížení vozu, členitosti terénu, počtu zastávek, počasí a teploty, využívaní spotřebičů na elektrický proud – především v zimě topení, rozmrazování skel, využívání klimatizace i svícení a zejména podle celkového způsobu jízdy řidiče.

Jednoduché, snadné a bezpečné řízení:

Po otočení klíčku a po následujícím pípnutí a rozsvícení zelené kontrolky „READY“ na displeji jsem přesunul řadicí páku (jako u automatické převodovky) do polohy pro jízdu vpřed anebo vzad. Po odbrzdění ruční brzdy a sešlápnutí proudového (místo plynového) pedálu se Peugeot téměř nehlučně rozjíždí. Míra akcelerace je úměrná sešlápnutí pedálu.

Na velkém ukazateli uprostřed je umístěn digitální rychloměr a na obvodu ukazatele jsem pak sledoval na půlkruhové výseči jaká je okamžitá spotřeba energie anebo úroveň dobíjení baterie při rekuperaci elektrické energie při jízdě z kopce anebo dojíždění před křižovatkou a podobně. Půlkruhová výseč je rozdělena na zónu „ECO“ (hospodárné jízdy), zónu dynamické jízdy a zónu nabíjení (při rekuperaci).

První polovinu dráhy proudového pedálu jsem využíval pro plynulou normální jízdu s cílem dosažení nízké spotřeby elektřiny a tím dosažení co nejvyššího dojezdu, druhou polovinu dráhy proudového pedálu pro dynamickou jízdu anebo okamžitou potřebu při předjíždění atd.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Při jízdě jsem sledoval na přístrojové desce vlevo umístěný ukazatel, na kterém je údaj o stavu nabití akumulátoru a na ukazateli vpravo počet km, které je možné ještě ujet do vybití baterie. Jakmile se přibližuje minimální úroveň nabití akumulátoru, řidič je na to důrazně upozorněn a omezí se fungování příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu.

Co si nejvíce cením:

Elektrický motor dosahuje svého maximálního točivého momentu okamžitě od rozjezdu, používání brzdy jsem mohl omezit, protože systém rekuperace elektrické energie vůz poměrně výrazně zpomaluje a při jízdě z kopce anebo včasném ubrání na proudovém pedálu před křižovatkou významně zvyšuje celkový dojezd vozu a přitom ještě šetří opotřebení brzdového obložení. Přirozeně si cením i toho, že odpadá spojka a složitý benzinový nebo naftový motor se všemi možnými zařízeními a případnými poruchami, a že není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni.

Vybraná technická data elektrického Peugeotu iOn:

elektrický motor synchronní s neodymovými magnety
výkon 49 kW
při 2 500 – 8 000 ot/min.
točivý moment 180 Nm
při 0 – 2 500 ot/min
hlavní akumulátor Lithium-ion
nabíjení normální přes elektrickou zásuvku 220 V
s jističem 16 A za 6 hodin
rychlé nabití rychlonabíječkou za 30 minut

Výhody Lithium-iontových akumulátorů:

  • nižší hmotnost akumulátoru díky výhodnějšímu poměru hmotnost/výkon/kapacita
  • vyšší výkon každého článku oproti tradičním technologiím
  • nevykazují paměťový efekt, takže se baterie mohou částečně nabíjet, aniž by to mělo vliv na jejich životnost

Jízdní výkony:

  • maximální rychlost 130 km/hod
  • zrychlení z 0 na 100 km/hod 15,9 vteřin
  • akcelerace z 0 na 50 km/hod 5,9 vteřiny
  • dojezd podle podmínek 120 – 150 km

Při testovacích jízdách jsem při maximálně hospodárné jízdě téměř do vybití baterií ujel 145 km, při dynamické jízdě 120 km. Jezdil jsem ve dne. Nevyužíval jsem klimatizaci (topení) a ani ostatní spotřebiče mimo denních světel.

Dobíjení téměř vybitého akumulátoru z domovní zásuvky s jističem 16 A mně trvalo cca 6 hodin. Při nabíjení vykazoval wattmetr, který jsem si koupil (za pouze 340 Kč), odběr v průměru 2,8 kW za hodinu.

Cena Peugeota iOn je s bohatou výbavou 592 800 Kč bez DPH, 711 360 Kč s DPH.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Z letošní Green Rally si Peugeot potřetí v řadě odvezl zlatý pohár

Z letošní Green Rally si Peugeot...

V rámci Barum Czech Rally Zlín se už šestým rokem odehrála doprovodná soutěž Green Rally pro vozy s elektrickým a hybridním pohonem. Tato ecoRally sice není zařazena do národního...