Chrysler LLC oslavuje 25. výročí vozů MPV

Chrysler v roce 1983 založil segment minivanů (MPV) a od té doby prodal již více než 12 miliónů tohoto typu automobilů.

Společnost Chrysler ukazuje svojí kreativitu více než 65 novými řešeními, které přinesl do konstrukce vozů MPV. Velkoprostorové automobily Chrysler obdržely více než 260 nejrůznějších ocenění

Rok 1983: Prezidentem USA je Ronald Reagan. Lech Walesa je laureátem Nobelové ceny míru. Byl stvořen internet a vznikl první mobilní telefon pro veřejné použití. Američtí astronauté učinili první výstup do volného vesmíru; Michael Jackson poprvé předvedl svůj „moonwalk“… a Chrysler představil svůj první minivan, kterému se později nejen v Evropě začalo říkat MPV.

Přestože první minivan Chrysleru se na trhu objevil v roce 1983, jeho vývoj začal již v roce 1977, kdy byly zaznamenány nové potřeby amerických zákazníků.

Na konci sedmdesátých let v USA stoupla porodnost a vznikaly rodiny s mnoha dětmi, které hledaly ekonomickou alternativu pro svoji přepravu. Tradiční sedany a kombi postupně ztrácely své tržní podíly a docházelo k přetransformování velkých užitkových dodávek na automobily pro přepravu osob. Jejich nevýhodou byl omezený komfort, velké rozměry a zadní pohon, což nebyly ideální vlastnosti pro roli rodinného automobilu. Vývojáři a technici nové potřeby amerických rodin brzdy rozpoznali. Uvědomovali si nevýhody velkých dodávek a okamžitě začaly s vývojem automobilu, který by početným rodinám dokonale posloužil. Před tím, než byl vývoj spuštěn naplno, byly stanoveny základní vlastnosti nového produktu: nízká spotřeba, snadné nastupování, praktické nápady uvnitř a menší rozměry než Dodge Ram Van.

Po mnoha návrzích a rozborech bylo produktovými plánovači společnosti Chrysler rozhodnuto o tom, že nový automobilu bude mít rovnou podlahu a motor umístěn vpředu. Kromě motoru vpředu byla poháněna také přední kola, sedadla vyšší, takže nastupování a vystupování je hračkou. V té době častěji požívaný pohon zadních kol by si vyžádal buď zvýšení podlahy nebo nutnost nepraktického vyvýšeného středového tunelu pro kardan, takže byl zamítnut. Nově vyvíjený „kouzelný“ minivan ale příliš neladil s obtížnou finanční situací své automobilky. Vývoj mohl být dokončen až po garantování 1,5 miliardy dolarů pro investice do vývoje budoucích modelů. Technický vývoj se tak rozběhl až v roce 1980.

Díky finanční situaci a rozpočtu 600 milionů dolarů Chrysler tehdy vsadil výhradně na úspěch programu nového minivanu. Program byl plně schválen a dostal vývojový kód „T-115“. Tehdejší ředitel Chrysleru Lee A. Iacocca a budoucí prezident společnosti Harold „Hal“ K. Sperlich rychle vedli vývoj „kouzelného vozu, stejně tak jako přípravu jeho výroby v továrně Windsor v kanadském Ontariu. Nový rodinný zázrak měl několik měsíců do startu prodeje.

První „mini-van“ sjel z výrobní linky ve Windsoru 2. listopadu 1983. Pod názvy Dodge Caravan a Plymouth Voyager se s hlavičkou modelového roku 1984 brzo dostaly až k prodejcům, kde doplnily stávající modely Dodge Aries a Plymouth Reliant. Díky omezeným finančním zdrojům byly v koncernu Chrysler rozděleny priority. Zatímco značka Chrysler propagovala klasické „nízké“ modely, značky Dodge a Plymouth se jaly prosazovat velkoprostorové rodinné vozy.

Představením nového minivanu v roce 1983 vznikl zcela nový tržní segment. Americký automobilový časopis Road & Track k tomu poznamenal, „Chrysler vsadil na dostatečnou velikost tržního prostoru velkoprostorových vozů dané velikosti a snaží se oslovit také stávající majitele vozů kombi. Kromě toho ale také cílí na současné majitele méně ekonomických velkých vanů, početnější mladé rodiny, ty, kteří již mají vozy kombi, ale nezdají se jim dostatečně stylové pro používání ve městech, ženy, které nemají rády řízení velkých osobních dodávek, stejně tak jako na lidi, kteří řídí klasické sedany, ale hledají více prostoru. Stranou samozřejmě nezůstávají ani ti, kteří oceňují novátorství tohoto typu automobilů.“

Sázka společnosti Chrysler byla dobře zvolená. Velkoprostorové vozy koncernu Chrysler jsou stále trvajícím úspěchem.

Velkoprostorové vozy dané velikosti se během osmdesátých let staly skutečnou ikonou amerického rodinného automobilu a potom, co se začaly prodávat i v zámoří, zajistily celosvětové povědomí o značce Chrysler. V roce 1987 začal prodej minivanu společnosti Chrysler také na území Evropy, kde je známý také pod zkratkou MPV (Multi Purpose Vehicle). Pozici Chrysleru na trhu MPV upevnila v roce 1993 představená vznětová verze. Další trhy (Velké Británie, Japonska, Austrálie a Jižní Afriky) se otevřely v roce 1996, kdy byla představena verze s levostranným řízením.

Svůj důraz na ekonomický provoz, který byl jedním ze základních kritérií při vývoji, dokázal Chrysler Voyager SE vybavený vznětovým motorem 2,5 CRD svojí dálkovou jízdou. Na jedinou nádrž paliva ujel fantastických 1724 km.

Nejnovější pátá generace niminavu koncernu Chrysler se prodává pod obchodními jmény Chrysler Town & Country, Chrysler Grand Voyager a Dodge Grand Caravan. Všechny tyto vozy disponují více než 65 originálními řešeními, které jsme během 25 let od uvedení pro prodeje prvního vozu tohoto ražení vymysleli. Velkoprostorové vozy Chrysleru a Dodge, které jsou nejoblíbenějšími vozy svého druhu na světě, povznášejí svoji filozofii domu na kolech na zcela novou úroveň.

Pokračování ve vývoji tohoto typu automobilu je jednou z priorit značek Chrysler a Dodge. Za celou dobu výroby vzniklo již více než 12 miliónů těchto automobilů, které získaly více než 260 nejrůznějších ocenění – včetně zisku titulu Minivan roku 2008. Další titul udělila těmto vozům mezinárodní porota ankety Auto roku. Ocenění se jmenuje International Truck of the Year a ukazuje, že minivany Chrysleru mají skvěle vyšlápnuto do budoucnosti.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní už ne!

Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní...

Pokud jste majitelem automobilu, pak se i Vás týká problém pořizování autoklíčů a jejich duplikátů. Prodejem autoklíčů se v současnosti zabývají nejen autoservisy, ale také mnohé...