Chrysler Group, americká součást DaimlerChrysler, představila na autosalonu NAIAS 2004 (North American International Auto Show) tradičně několik koncepčních studií a modelů pro sériovou výrobu, k nimž patří především modernizovaná verze minivanu Chrysler Voyager, prodloužený Jeep Wrangler Unlimited a otevřené automobily Chrysler Crossfire Roadster a Chrysler PT Cruiser Convertible.
Chrysler ME Four-Twelve
Největším překvapením severoamerického autosalonu byl supersportovní automobil Chrysler ME Four-Twelve, který podle prohlášení Dr. Wolfganga Bernharda, druhého nejvýše postaveného muže Chrysler Group, není studií, ale prototypem pro malosériovou produkci. Jízdní zkoušky začnou už v únoru. Označení ME (mid engined) prozrazuje uložení motoru uprostřed před zadní nápravou, číslo Four patří čtyřem malým turbodmychadlům a Twelve dvanáctiválcovému motoru z konstrukční kuchyně AMG-Mercedes.
„ME Four-Twelve znamená pro Chryslera totéž, co loni čtyřkolový motocykl Tomahawk pro značku Dodge,“ uvedl Trevor Creed, šéfdesigner Chrysler Group. Celohliníkový dvanáctiválec 6,0 l se čtyřmi turbodmychadly dosahuje výkonu 625 kW (850 k) při 5750 ot/min a točivého momentu 1150 N.m v rozsahu 2500 až 4500 ot/min, což při rekordní výkonové hmotnosti 2,1 kg/kW uděluje vozu zrychlení z 0 na 96 km/h (60 mil/h) za 2,9 s a největší rychlost až 400 km/h. Motor pohání kola zadní nápravy prostřednictvím sedmistupňové převodovky Ricardo s dvojitou spojkou. Všechna kola jsou zavěšena na dvojitých příčných ramenech s pérováním pružicími jednotkami vinutá pružina/tlumič, uloženými uvnitř kompozitového trupu. Hřebenové řízení s posilovačem má převod 16:1 a 2,4 otáčky na plný rejd, kotoučové brzdy o průměru 381 mm na všech čtyřech kolech jsou z keramického kompozitu. Hliníková kola nesou pneumatiky 265/35 ZR 19 vpředu a 335/30 ZR 20 vzadu. Při délce 454 cm, šířce 200 cm a výšce 114 cm má dvoumístný automobil o hmotnosti 1310 kg velmi působivý vzhled. Jízdní vlastnosti optimalizují aerodynamické prvky, vytvářející potřebný přítlak kol k vozovce. Při rychlosti 300 km/h je přítlak 4130 N (421 kp), ale součinitel odporu vzduchu zůstává na příznivé hodnotě 0,358.
Dodge Sling Shot
Dvoumístná studie sportovního automobilu Dodge Sling Shot s odnímatelnými střešními panely, které lze uložit vpředu do zavazadlového prostoru, není ničím jiným, než upravenou americkou verzí evropského vozu Smart Roadster. Liší se zajímavými stylistickými prvky, vyjadřujícími příslušnost k nejrozšířenější americké značce skupiny Chrysler. Pohonnou jednotkou je v zádi napříč uložený zážehový tříválec 73 kW (100 k) s pětistupňovou manuální převodovkou, pohánějící zadní kola. Zrychlení z 0 na 100 km/h je do 10 sekund.
Jeep Treo
Svou vizi příští generace terénních automobilů Jeep, vhodných ale i pro městské použití a určených aktivnímu využívání volného času, předvedl Chrysler už na Tokijském autosalonu, kde se však Jeep Treo představil pouze staticky. Na autosalonu v Detroitu se už předvedl v jízdě, poháněn ekologickou pohonnou jednotkou, složenou z dvojice trakčních elektromotorů nové generace a vodíkových palivových článků. Navzdory kapkovitému tvaru kabiny v půdorysu, umožňující uspořádání sedadel 2+1, tedy dvě vpředu a jedno v zužující se zádi, nechybějí vozidlu určující prvky značky Jeep, včetně charakteristické masky přídě. Křídélka na bocích kabiny vzadu jsou nejen místem uložení pozičních světel a blikačů, ale zároveň součástí systému nosičů sportovního náčiní jako jsou jízdní kola, snowboard, windsurfingové prkno apod. Pohon 4×4 s technikou ovládání drive-by-wire (bez mechanické vazby) zajišťují elektromotory na každé nápravě.
Jeep Rescue
Mohutný pětimístný Jeep Rescue míří svými rozměry do kategorie největších osobních terénních automobilů, která v poslední době prožívá velký rozvoj. S tuhým žebřinovým rámem z hydroformovaných nosníků, velkými koly s pneumatikami typu run-flat (dojezd i po průrazu), šířkou 2032 mm a rozvorem 3106 mm je nový Jeep Rescue určen pro ty nejtěžší úkoly v náročném terénu, včetně záchranářských prací, ale i jako neobyčejné vozidlo pro volný čas. Všechna kola jsou poháněna přeplňovaným vznětovým šestiválcem Cummins Turbo o výkonu 239 kW (325 k), vpředu je hydropneumatické pérování, vzadu pérování vinutými pružinami. Podvozek má nastavitelnou světlou výšku pro jízdu v terénu a další přídavné zvýšení výšky pro brodění. Tlak v pneumatikách lze měnit podle potřeby a druhu terénu také za jízdy. Představená studie byla vybavena nezávislým generátorem střídavého proudu 10 kW, kamerami na podvozku pro průzkum terénu, infračervenými kamerami pro vidění v noci, družicovou navigací a navijáky vpředu i vzadu. O sériové výrobě není zatím rozhodnuto.
Chrysler Crossfire Roadster
Nedlouho po uvedení kupé Chrysler Crossfire klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol, které vyrábí německá karosárna Karmann s využitím mechanických skupin Mercedes-Benz, se představilo v Detroitu dvoumístné otevřené provedení Crossfire Roadster. Plátěná střecha se po otevření ukládá v zavazadlovém prostoru; kompletně se zavře nebo otevře během 22 s. Dvoučlennou posádku chrání dva samostatné trubkové ochranné oblouky za sedadly a zesílený rám čelního skla. Zážehový šestiválcový motor 3,2 l s tříventilovým rozvodem OHC dosahuje výkonu 160 kW (215 k) při 5700 ot/min a největšího točivého momentu 310 N.m při 3000 ot/min, dodává se pětistupňová samočinná převodovka s možností přímého řazení AutoStick, resp. šestistupňová manuální s přímým řazením. Vůz má rozvor náprav 240 cm, rozchod kol 149/150 cm a celkové vnější rozměry: délka 406, šířka 177 a výška 133 cm. Hmotnost je 1440 kg se samočinnou a 1424 kg s manuální převodovkou.
Chrysler PT Cruiser Convertible
Druhou otevřenou novinkou byl v Detroitu nový PT Cruiser Convertible, který brzy rozšíří nabídku vozů Chrysler i na evropském trhu. Na rozdíl od základního typu má jen jedny dveře na každém boku, na rozdíl od vozu Crossfire Roadster je čtyřsedadlový a dostal mohutný ochranný oblouk za předními sedadly, zesilující významně karoserii(Crossfire je tzv. čistý kabriolet). Standardní pohonnou jednotkou pro severoamerický trh je čtyřválec 2,4 l o výkonu 110 kW (150 k). Výroba byla zahájena tento měsíc v mexickém závodě Toluca, kde vznikají od roku 2001 také klasické PT Cruisery.
Nový Chrysler Voyager 2005
Ještě před ukončením výrobního cyklu čtvrté generace velkoprostorového Voyageru, jehož celková produkce přesáhla deset milionů a loni slavila dvacáté výročí, připravil Chrysler další zlepšení tohoto bestselleru mezi minivany, nabízeného na americkém trhu jako Dodge Caravan, resp. Chrysler Town and Country. Největší inovací je možnost změnit sedmisedadlovou verzi na dvousedadlovou během 30 sekund. Nový vyspělý systém skládání sedadel dovoluje zaklopit druhou a třetí řadu sedadel do ploché podlahy, takže vůz může sloužit přepravě nákladů jako skříňový dodávkový automobil.
Nový Jeep Wrangler Unlimited
Prodloužením o patnáct palců (38 cm) připravil Chrysler novou verzi klasického Jeepu Wrangler, nazvanou Unlimited. Rozvor náprav je nyní 263 cm, délka 395 cm, resp. 424 cm včetně náhradního kola na zádi. Provedení se šestiválcovým motorem 4,0 l o výkonu 142 kW (190 k) a se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou s terénní redukcí řaditelného pohonu 4×4 má pohotovostní hmotnost 1689 kg a užitečná hmotnost (nosnost) je 363 kg.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.