Ačkoli se Splintex Czech a.s. ve výrobě bezpečnostních automobilových skel chlubí dlouholetou tradicí, svůj současný název získal teprve před několika lety. Stále ještě hodně známý je dřívější název firmy – Thorax. Toto označení nesla okenní skla téměř všech dopravních prostředků – automobilů, vlaků, traktorů, zemědělských a stavebních strojů vyrobených v tehdejším Československu.
Dlouhá tradice
Jméno Thorax se objevilo už před druhou světovou válkou, když bylo rozhodnuto využít tradic průmyslové sklářské výroby v severních Čechách i pro výrobu tvrzených automobilových skel. Už tehdy značná část produkce putovala na montážní linky zahraničních automobilek.
Po druhé světové válce byly sklárny znárodněny a Thorax vyráběl skla především pro domácí automobilky. Zlom v novodobé historii nastal v roce 1991, kdy do severočeské sklárny majetkově vstoupila belgická společnost Glaverbel. Od té doby je chudeřický podnik členem nadnárodního sklářského koncernu Asahi Glass Company. Součástí změn bylo i přejmenování firmy Thorax na Splintex Czech a.s.
„Našimi zákazníky jsou prakticky všichni významní automobiloví výrobci a ti patří mezi velmi náročné zákazníky. Vyžadují totiž nejen špičkovou kvalitu dodávek, ale i precizní dodržování dodacích termínů a všech podmínek. V automobilovém průmyslu panuje velmi tvrdá konkurence a jen ti nejlepší přežijí,“ říká Stanislav Dvořák, obchodní ředitel firmy Splintex Czech a.s.
Že se Splintexu daří prosazovat se i v náročném prostředí dokládá i fakt, že dvě třetiny produkce firmy se vyvážejí. Exportní úspěchy Splintexu ocenila i Hospodářská komora ČR, která vloni firmě udělila prestižní ocenění Exportér roku za první místo v kategorii nárůst exportu v letech 1993 až 1999.
Začalo to Vectrou
První významnější zahraniční zakázkou, kterou chudeřický Splintex získal, byla dodávka čelních skel pro vozy Opel Vectra. Od roku 1995 jsou všechny Vectry vybavované čelními skly ze severních Čech, v roce s nejlepším prodejem Vectry jich bylo z Chudeřic dodáno na 450 tisíc. Tím však spolupráce Splintexu s automobilkou Opel nekončí – skla se značkou Splintex lze najít i na Corsách: Corsy vyráběné v německém Eisenachu mají všechna skla (kromě zadního vyhřívaného) ze Splintexu, Corsy ze španělské Zaragozy mají „české“ pouze jedno z bočních skel. A nesmíme zapomenout ani na model Omega, pro který Splintex vyrábí jedno z bočních skel. Pro užitkový Opel Vivaro zase severočeští skláři vyrábějí kompletní boční a zadní zasklení. Skla pro Vivaro jsou obzvláště náročná na přesné dodržování dodacích podmínek, neboť tyto užitkové automobily se vyrábějí v mnoha variantách, a tedy i s mnoha variantami zasklení.
Přichází nový model
Splintex bude vyrábět skla i pro chystané modely Opel. Právě nyní vrcholí vývoj a příprava výroby skel pro nový model s kódovým označením Opel Epsilon 3 200 (nástupce Vectry), pro který bude Splintex Czech produkovat čelní a jedno z bočních pevných skel. „Dodávky, které teď běží, jsou pro mě, jako pro obchodníka v automobilovém průmyslu minulostí. Neustále se musím soustředit na nové projekty. Proto Splintex klade takový důraz na vlastní vývojovou základnu,“ říká Stanislav Dvořák.
Právě proto jsou vývojáři ze Splintexu v denním kontaktu s inženýry automobilky Opel a přímo se podílejí na přípravě nových vozů. Současná praxe jde už tak daleko, že automobilka zadá svému partnerovi pouze „díru“ v karosérii a je na sklářích jak a za jakou cenu se jim ji podaří zaplnit sklem. Vývoj automobilového skla je dnes plnohodnotnou součástí konstrukce celého automobilu.
„Rychlý postup prací při vývoji skel pro novou Vectru je výsledkem naší dobré spolupráce nejenom s německými vývojáři, ale i s týmem inženýra Josefa Doležala, který má v pražské centrále Opel C&S na starosti tuzemské dodavatele pro automobilku Opel,“ říká obchodní ředitel Splintexu Stanislav Dvořák.
Tlak na ekologii
Opel tlačí své dodavatele k ekologické výrobě, nelze přece dopustit, aby sebekvalitnější výrobek vznikal na úkor ničení přírodního prostředí. Splintex dodržuje všechny normy a zásady ochrany životního prostředí (např. používání bezolovnatých barev). Splintex ale šel v ochraně přírody ještě dál. Přímo v areálu sklárny vznikla s jeho podporou specializovaná firma, která se zabývá recyklací skla. Sbírá poškozená skla nejen přímo ze sklárenského provozu, ale i z okolních automobilových opraven a servisů. Ročně se takto znovu vrátí do oběhu několik desítek tisíc tun skleněných střepů. (Autor: Vladimír Jíra)
Převzato se svolením vydavatele Opel C&S z magazínu Opel – zima 2001, časopisu pro příznivce značky Opel. (Předplatné: opelmag@ehrlich63.cz – 220 Kč za 4 čísla ročně.)
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas