Češi chtějí ojetiny a elektromobilům moc nevěří

Nejistota ohledně budoucnosti vozidel se spalovacími motory a stoupající ceny nových aut přiměly Čechy k tomu, aby čím dál častěji kupovali auta ojetá místo nových. Nejvíc přitom stojí o kombi s benzínovým motorem v ceně nad 200 tisíc korun.

Image fotografie nabíjecí stanice Škoenergo před leteckým muzeem Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi.

Podle průzkumu Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) je v tuto chvíli při plánování koupě vozu 70 % Čechů pro ojetý vůz. Doplňuje to i Petr Přikryl, předseda APPAA: „Prodeje nových aut klesají, nicméně prodejci ojetých vozů hlásí významné prodejní nárůsty.“

Češi si to umí spočítat. „Nové auto ztratí přibližně 10 až 20 % na ceně sotva vyjede z prodejny,“ potvrzuje jednoduché počty českých zákazníků Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu ČR. Do „nového“ vozu jsme přitom ochotni investovat v průměru kolem 200 tisíc korun. „Jestliže se před třemi lety kupovala auta, která měla hodnotu 180 tisíc, dnes je průměrná cena ojetého vozu přibližně 220 tisíc. Lidé prostě chtějí kvalitní a lépe vybavené vozy,“ říká Pavel Foltýn, mluvčí společnosti Auto ESA.

Podle průzkumu Češi dávají přednost automobilům na benzínový pohon. Ten si vybere více než 63 % motoristů. O dieselové motory má zájem 46 % řidičů. Přitom právě naftě patří podle některých budoucnost. „Nastupuje doba, kdy se opět vrátíme k motorům dieselovým, které budou mnohem ekologičtější, propracovanější a levnější,“ nastiňuje Přikryl z APPAA.

Auta na elektrický pohon jsou naopak, alespoň podle českých šoférů, slepou uličkou. Zájem o ně je ve statistikách téměř nulový.

O něco lépe si vede hybridní pohon. Ani to ale není žádná sláva. Do svého vozového parku by si ho pořídilo necelých 7 % Čechů. V případě hybridů slyšeli při jejich nákupu Češi nejen na levnější a ekologičtější provoz, ale i na parkování ve velkých městech zdarma. I když to se například v Praze zrušilo.

Zásadně se změnil i postoj k výbavě vozu. Podle průzkumu APPAA na výbavu hledí čím dál tím více řidičů. „K nejžádanější výbavě patří vyhřívané sedačky, parkovací kamera, nebo navigace,“ upřesňuje Foltýn z Auto ESA. Automobilový průmysl musí počítat se stoupajícími nároky řidičů. Zatímco před několika lety byla klimatizace ve voze jen za příplatek, dnes je naprostým standardem. Obecně je výbava vozu důležitá pro drtivou většinu řidičů. Tedy dohromady pro více než 86 % šoférů. A většina si za ní je taky ochotna připlatit, konkrétně víc jak dvě třetiny motoristů. To souvisí i s větším apetitem po ojetých vozech. Než aby si lidé koupili nové auto v základní výbavě, raději si pořídí vůz mírně ojetý, ale s větší výbavou.

Odkývnout musíme i známý fakt o tom, že Češi jsou národ kombíkářů. Kombi by podle nového průzkumu preferovalo 43 % řidičů. Na druhé místo nejžádanějších typů karoserie se dostaly čím dál oblíbenější SUV a “na bednu” by se dostaly i malé vozy – hatchbacky. Klasiku v podobě sedanu by uvítalo jen 10 procent českých řidičů. Své zkušenosti s tím má i autobazar Auto ESA, kde se na první místa v prodejích řadí evergreen českých autobazarů ŠKODA Octavia ve variantě kombi, následovaná rodinnými vozy od značek VW a Ford.

Vozový park pak mimochodem měníme v průměru každých 4 až 5 let. Nejprodávanější značkou, například ve střední a nižší střední třídě, je přitom už několik let Škodovka. To se také téměř nemění jen s tím rozdílem, že dnes je to Octavia a před dvaceti lety to byl Favorit.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop na Dakaru celkově dvanáctý

Martin Prokop na Dakaru celkově dvanáctý

Poslední etapu zkrácenou na 167 měřených kilometrů připravili organizátoři 42. Ročníku Dakaru pro 64 posádek kategorie automobilů, které překonaly nástrahy předchozích jedenácti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - I s poškozenou poloosou v předposlední etapě Dakaru Prokop desátý

I s poškozenou poloosou v předposlední...

Po včerejší zkrácené etapě a noci na společných ubikacích ve vzdáleném maratonském bivaku dnes na závodníky čekalo 379 měřených kilometrů v předposlední etapě Dakaru. Martin Prokop s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Desátá etapa Dakaru zkrácena na 223 kilometrů, Prokop se posouvá na 13. místo

Desátá etapa Dakaru zkrácena na 223...

S plány na dva náročné závodní dny v pořádných dunách a pokus na posun to top 10 celkové klasifikace vyráželi Martin Prokop s Viktorem Chytkou do maratonské desáté etapy Dakaru, na kterou má...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopova nejlepší etapa na letošním Dakaru

Prokopova nejlepší etapa na letošním...

Trvalo to devět dakarských etap, aby se letos Martinu Prokopovi s Viktorem Chatkou povedl soutěžní den. Bez technických potíží, bez pocitu, že se snaží, ale prostě to nejde lépe. Byť dnešní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skvěle rozjetá osmá etapa Dakaru Prokopovi bohužel nevyšla, dobrý skutek nebyl odměněn

Skvěle rozjetá osmá etapa Dakaru...

Zdálo se, že Martin Prokop našel pohodu, rychlost a optimální tempo, když se dnes od rána prokousával osmou etapou Dakaru a jejími 477 měřenými kilometry. Posun na virtuální desáté místo...