Firmy v posledních letech zavádějí různá alternativní řešení pro mobilitu, kterými optimalizují počet aut a jejich využití. Principy sdílené ekonomiky se tak uplatňují též ve firemních flotilách, a to nejčastěji ve formě sdílení aut či spolujízdy. Podle letošního průzkumu Fleet Barometer 2018 se tato tendence dokonce projevuje silněji v Česku než v ostatních evropských zemích a meziročně roste. Sdílení aut využívá skoro třetina českých firem, v jiných zemích je to jen 18 %.
Přestože globální ekonomická situace se v posledních letech vyvíjí slibně a firmy nemají tolik důvodů šetřit náklady, dochází ke zvyšování tlaku na efektivní využití autoparků. To se projevuje mimo jiné i tím, že společnosti zavádějí různá alternativní řešení pro mobilitu, kterými optimalizují počet aut a jejich využití. Tento trend se dokonce projevuje v Česku ve větší míře než v ostatních evropských zemích.
Firmy analyzují, zda všechna svá vozidla opravdu potřebují
Trendem poslední doby v moderních autoparcích je tak důraz na efektivní velikost flotily. Firmy řeší, zda všechna vozidla, která mají ve fleetu, opravdu nutně potřebují, nebo se některých málo využívaných mohou zbavit a zaměstnancům nabídnout jiný způsob přepravy. „Podle výsledků loňského výzkumu Fleet Barometer využívalo sdílení aut u nás 28 procent společností, zatímco letos to podle novějšího průzkumu už bylo 32 procent Využití spolujízdy vzrostlo meziročně z 36 na 41 procent popisuje Tomáš Kadeřábek z oddělení Arval Consulting společnosti Arval CZ. „V jiných evropských zemích přitom sdílí automobily v autoparku 18 procent firem a spolujízdu uplatňuje 23 procent. Na špici je ale Turecko, kde má sdílení aut zastoupení ve 47 a spolujízda v 39 procentech flotil,“ dodává Tomáš Kadeřábek.
Alternativní řešení mobility ušetří více nákladů než úsporné vozy
Z výsledků průzkumu Fleet Barometer 2018 dále vyplývá, že nejčastěji se některý z uvedených alternativních způsobů využívání vozidel uplatňuje ve firmách s autoparky o velikosti 10 až 49 vozů, z nichž v Česku 47 % zaměstnanecká auta sdílí a 57 % má zaveden systém pro spolujízdu. Alternativou je však nejen carsharing či spolujízda, ale i větší využití vozidel z půjčovny v případě konkrétní potřeby či příspěvek zaměstnavatele na mobilitu svých zaměstnanců. „Tento trend bude jistě pokračovat i v budoucnosti, neboť tímto způsobem firma dokáže uspořit ještě více prostředků než samotným výběrem nejefektivnější značky, modelu a motorizace v rámci porovnání celkových nákladů na provoz vozidel,“ upozorňuje Tomáš Kadeřábek.
Hlavní úspora spočívá v redukci počtu vozidel ve flotile společnosti
Konkrétní výši ušetřených nákladů nelze v obecné rovině konkrétně vyčíslit, ale v zásadě odpovídá nákladům na vozidla, kterých se firma zbaví, protože nejsou dostatečně využívána. V případě sdílení pak může jedno auto použít v průběhu dne více zaměstnanců a tím lépe rozložit náklady na jeho provoz. Spolujízda je výsledkem promyšlenějšího plánování cest zaměstnanců, kdy není nutné využít více vozidel na cestu, kam mohou jet zaměstnanci spolu. Kromě nákladů se šetří též životní prostředí. „Sdílení vozidel dnes nejčastěji funguje skrze webový portál či mobilní aplikaci, kde si uživatel rezervuje vybrané auto na konkrétní dobu. Pro jeho odemknutí již není potřeba ani fyzického předání klíčů a vše lze vyřídit skrze čipovou kartu či SMS kód,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek z Arvalu. „Každý uživatel snadno vidí, kdy je automobil k dispozici, může si vybrat vůz odpovídající velikosti či výbavy, a to včetně elektromobilů, které jsou často součástí flotily sdílených aut,“ dodává.