O brždění těsně na hranici blokování kol, které je nejen nejúčinnější, ale při kterém je automobil navíc stále řiditelný, se v odborné literatuře psalo už před sedmdesáti lety. Teprve elektronika, konkrétně integrované obvody, však vnesla do konstrukce protiblokovacích systémů ABS rozhodující impuls. V roce 1978 se objevil první vůz, který ABS nabízel za příplatek, o šest let později už systém ABS pronikl do sériové výbavy.
Důležitým prvkem protiblokovacích systémů ABS jsou čidla mapující otáčky kol. Tyto signály následné zpracovává elektronická řídící jednotka, která také v případě tendence k blokování dává pokyn k regulaci tlaku v brzdě každého z kol.
Že vozy vybavené ABS mají kratší brzdnou dráhu nežli vozy brzdící se zablokovanými koly, je nezvratně dokázáno nejen teoreticky, ale i v praxi. Výjimkou mohou být zvláštní případy, jako například brždění na sypkém podkladu (písek nebo sníh). Netočící se kola totiž před sebou hrnou podkladový materiál a tím přispívají k brždění.
Zatímco se zablokovanými předními koly se vůz řídit nedá, při brždění bez blokování má řidič šanci se překážce vyhnout. Nelze se tedy divit, že systém ABS se rychle rozšířil i do automobilů nižších tříd. Tady svojí roli sehrává nejen důležitý faktor vyšší míry bezpečnosti, ale také značně klesající cena systémů ABS. Naprostou většinu nových vozů Opel lze získat s protiblokovacím systémem ABS, řada verzí i celých modelových řad má ABS dokonce jako standardní výbavu.
Pavel Biskup
převzato z OPEL magazínu zima 98/99
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas