Britská rallye se jede od 16. do 19. 9. 2004

Cílem pro 307 WRC je další vítězství

Neuplynuly ani dva týdny od chvíle, kdy obě 307 WRC úspěšně dojely do cíle ve světovém šampionátu debutující Japonské rallye a už se celý Peugeot Sport vrací do Evropy k dvanáctému pokračování celé série.


Ve Velké Británii se budou Harri Rovanperä i Marcus Grönholm snažit získat pro 307 WRC druhé vítězství v mistrovství světa. Premiérového vítězství se 307 WRC dočkala v srpnu ve Finsku. K oběma pilotům se v Cardiffu připojí mladá švédská naděje Daniel Carlsson. Ten v letošním ročníku šampionátu startuje obvykle s 206 WRC, ale v Británii poprvé usedne za volant tovární 307 WRC.


Každý rok najdeme v kalendáři mistrovství světa podniky, které jsou velice různorodé a jedou se na odlišných typech povrchů. Do druhé polovině sezóny byly zařazeny i nové soutěže v Japonsku a na Sardinii. Peugeoty 307 WRC dokončily nedávnou asijskou soutěž na čtvrtém a šestém místě. Okolo trati povzbuzovalo jezdce mnoho diváků, kteří ocenili výkony, které jim atraktivní speciály WRC předvedly. Na Sardinii bude chtít francouzský tým podat lepší výkony než ty, které předvedl na nových šotolinových tratích v Japonsku. Než se ale Marcus Grönholm a Harri Rovanperä na Sardinii vypraví, čeká je ještě mnohem známější soutěž, jedoucí se ve velšských lesích.


Peugeot od soutěže očekává špičkový výsledek. Britská rallye je jednou z klasických soutěží šampionátu. V minulosti byla známá i jako RAC rallye. Místní soutěž se dříve jezdívala na území tří států. Na mokrých tratích ve Walesu a zrádných lesních úsecích v Anglii a ve Skotsku. V moderní éře automobilových soutěží se ale razí trend kompaktnosti a to přivedlo organizátory k tomu, že trať soutěže postavili v jednom regiónu a hostitelským městem Britské rallye se stal Cardiff.


I přesto neztratila ostrovní soutěž svůj charakter. Obtížné velšské šotoliny vyžadují jedinečné jezdecké dovednosti a bezchybnou přípravu vozu. Soutěž se jezdila dlouhé roky v listopadu, jako poslední podnik sezóny a častokrát v nelítostných povětrnostních podmínkách. I proto se letos jede v jiném termínu a dá se očekávat, že charakter soutěže se tím trochu změní. V této části světa může být počasí na konci září opravdu jakékoli. Můžeme se dočkat zimních podmínek, ale také letního počasí. Tato nejistota rozhodně neulehčí posádkám. Ty totiž budou muset, dle pravidel platných pro letošní rok, vybrat pneumatiky již v pondělí, několik dní před startem soutěže.


Peugeot dosáhl v minulosti v Británii výborných výsledků. Posledním výrazným zápisem je vítězství a druhé místo z roku 2001, o které se zasloužili Marcus Grönholm a Harri Rovanperä.

  • Marcus Grönholm zná místní rallye opravdu dobře. Mimo vítězství v roce 2001 dokončil soutěž v roce 2000 na druhém místě a zajistil si tím svůj první titul mistra světa. V roce 2002 si Marcus vypracoval v čele soutěže značný náskok, ale na RZ10 šel několikrát přes střechu a musel odstoupit. Další odstoupení znamenalo konec nadějí i v roce 2003.
  • Harri Rovanperä se také může pochlubit značnými zkušenostmi. V roce 1997 vyhrál v Británii kategorii do dvou litrů a poté skončil třikrát na bodech v hodnocení velkého mistrovství. V roce 1998 byl šestý, v roce 1999 třetí a v roce 2001 druhý. Mimo to byl ještě v roce 2000 desátý a v roce 2002 sedmý.
  • Třetí 307 WRC bude pilotovat Daniel Carlsson a jeho cíl bude oproti jeho týmovým kolegům odlišný. V letošní sezóně se zúčastnil s 206 WRC týmu Bozian soutěží ve Švédsku, na Novém Zélandu, v Řecku, Turecku, Finsku a Německu. Mladý Švéd, který bude s Peugeotem spolupracovat i příští rok, bude startovat s cílem dosáhnout co nejlepšího výsledku, ale zároveň na něj nebude vyvíjen žádný extrémní tlak.

Daniel Carlsson poprvé s 307 WRC


Vycházející švédská hvězda, která podepsala kontrakt s týmem Peugeot pro rok 2005, hovoří o nadcházející Britské rallye, kde bude pilotovat tovární 307 WRC.Snil jste vždy o tom, že budete soutěžním jezdcem?“Kdybych řekl ano, tak bych lhal. Možná mám příjmení, které je ve světě automobilových soutěží známé, ale s Carlssonovými, kteří závodili v šedesátých letech nemám nic společného. Ačkoli moje rodiče motorsport nezajímal, mě tento svět ohromil již v pěti letech, když jsem objevil motokros. To už jsem měl za sebou první lekce řízení traktoru na naší rodinné farmě. Vyzkoušel jsem i mnoho sportů, které jsou v naší zemi populární. Hrál jsem fotbal, hokej a tenis. Ale to všechno skončilo, když mi bylo šestnáct nebo sedmnáct. V té době jsem se začal zajímat o automobilové soutěže.“Jak jste ze soutěžemi začínal?“První soutěž jsem jel, když mi bylo dvacet. Moje volba tehdy padla na Volvo se zadním pohonem. V té době to bylo ideální auto pro start do světa rallye! Od té doby jsem startoval přibližně v osmdesáti soutěžích, z toho asi v deseti, které byly zahrnuty do velkého mistrovství světa. Ve světě jsem nejprve startoval s Toyotou Corolla a pak jsem přesedl do 206 WRC. Peugeot 307 WRC je třetím autem WRC, s kterým budu mít možnost startovat. Před Britskou rallye jsme dva dny testovali a již teď se na tuto soutěž těším.“Kdy proběhly vaše první kontakty s týmem Peugeot?“Po loňské Finské rallye. Dá se říci, že to bylo rok předtím, než jsem podepsal kontrakt s Peugeotem pro sezónu 2005. Na konci minulého roku byl dohodnut můj program pro letošní sezónu u týmu Bozian. Zahrnoval soutěže ve Švédsku, na Novém Zélandu, v Řecku, Turecku, Finsku a Německu. To byl nejkrásnější dárek, který jsem mohl k vánocům dostat. A nyní se chystám na Britskou rallye, kde pojedu s 307 WRC. To je něco, o čem bych se ani neodvážil snít.“Jaké zkušenosti jste získal během startů v šesti soutěžích mistrovství světa, kterých jste se letos zúčastnil?“Naučil jsem se hrozně moc a to v mnoha oblastech. Získal jsem mnoho poznatků o tratích rychlostních zkoušek, zvláště na soutěžích, které pro mě byly nové. Hodně jsem se toho naučil i o vozech WRC. Společně s mým spolujezdcem Mattiasem Anderssonem, se kterým jezdím již tři roky, jsme tvrdě pracovali na přizpůsobení rozpisu tak rychlému vozu, jako je WRC. Nezměnili jsme způsob psaní rozpisu, jen jsme se snažili o jeho zjednodušení tak, aby mi Mattias stačil při té rychlosti podat veškeré informace.“Jak obtížné bylo přizpůsobit jezdecký styl při přechodu z vozu Super 1600 do WRC?“Můj jezdecký styl funguje v každém typu vozu a tak jsem ho při přechodu na čtyřkolku nemusel nijak moc přizpůsobovat. Je jasné, že WRC je snadnější na ovládání a je ve všech směrech komplexnější, než malá dvoukolka, ve které máte stále nohu na podlaze. To není z pohledu jezdce tak zajímavé a pak se občas přistihnete, že si záměrně vyrábíte situace, které pak musíte řešit. Vozy WRC jsou mnohem rychlejší, lépe brzdí, motor je flexibilnější, lepší jsou i tlumiče a hlavně je to čtyřkolka.“Co bylo při řízení vozu WRC nejpřekvapivější nebo nejobtížnější. Na co jste si musel zvyknout?“Krajina kolem vás běží mnohem rychleji a po celý čas se musíte extrémně soustředit. Zvláštní pozornost musíte věnovat brždění. Musíte brzdit dříve, protože zatáčky se blíží mnohem rychleji. Byl jsem také doslova okouzlen robustností vozu WRC a jeho výkonem na velmi drsných površích. Tempo, kterým můžete s 206 WRC jet na soutěžích jako je Akropolis, je neuvěřitelné. Pneumatiky Michelin mají systém ochrany proti defektům, a tak můžete řezat zatáčky bez toho, abyste se báli, že vám kameny pneumatiky poškodí!“Spolupráce s týmem Bozian vám dala možnost nahlédnout do zákulisí a nyní již víte jak francouzské týmy fungují …“Viděl jsem, že všichni milují francouzskou kuchyni. Ve Švédsku vaříme rychlá a jednoduchá jídla, samozřejmě pokud není nějaká slavnostní příležitost, pak se to mění. Naopak ve Francii si dávají na jídle záležet, je to prostě součást denního života. Co mě ale zaujalo nejvíce, bylo ohromné množství práce, kterou lidé v týmu dělají a také motivace každého jednotlivce. Je jim úplně jedno, jestli jste Francouz, Švéd nebo Nor. Pracují rychle, tak aby zajistili co nejlepší možný výsledek. Všechno je uděláno tak, že ani jazyková bariéra nepředstavuje handicap. Jeden s druhým vychází v absolutní pohodě, ale ani to jim nebrání podat co nejlepší výkon. Tuto atmosféru mám rád. Občas je dobré se zasmát a také sklenička vína čas od času nezaškodí.“V jakých oblastech se podle vás musíte ještě zlepšit?“V první řadě by bylo dobré začít dojíždět do cíle soutěží na dobrých pozicích a také udržet auto na trati. I když má nehoda v Německu byla částečně ovlivněna okolnostmi. Rychlostní zkoušky byly velice zrádné a i zkušenější piloti skončili mimo trať. Na konci toho osudného dne jsem myslel, že mohu jet ještě rychleji. Musím zapracovat na tom, abych dokázal podávat vyrovnané výkony a jet stejné tempo po celý průběh rallye. Je to nepochybně otázka koncentrace a zkušeností. Příští rok budu továrním jezdcem a to bude určitě znamenat více času stráveného za volantem WRC. Ať to bude při testování nebo při soutěžích samotných. V každém případě to je to, co potřebuji.“Co očekáváte od vaší první soutěže, kterou pojedete jako člen továrního týmu s 307 WRC?“Mnoho lidí působících v továrním týmu již znám, ale stejně bude pěkné strávit s nimi celý týden Britské rallye. Není na mě vyvíjen žádný tlak. Kontrakt pro rok 2005 jsem již podepsal a tak vím, že tato soutěž moji další kariéru nijak zásadně neovlivní. Doufám, že moje spolupráce s Peugeotem bude na delší dobu, a proto pojedu co nejlépe a uvidím na jaký výsledek to bude stačit.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...