Barum, nejoblíbenější značka pneumatik v Česku, slaví sedmdesát let!

  • Přesně před sedmdesáti lety bylo zaregistrováno typické logo s okřídleným B na začátku
  • Značka vznikla spojením názvů podniků Baťa, Kudrnáč-Rubena a Matador/Mitas. Původně se jednalo o obchodní organizaci, která měla zajišťovat distribuci a prodej pneumatik (a později dalších gumových výrobků) v Československu
  • V roce 1993 se Barum stal součástí nadnárodního koncernu Continental AG
  • Barum je dnes druhou nejprodávanější značkou koncernu Continental v Evropě a zároveň nejoblíbenějšími pneumatikami mezi českými řidiči. Podle průzkumu Continental Barum s.r.o. na nich jezdí téměř každý pátý šofér*
  • Letos na podzim značka uvede na trh nový zimní plášť: Barum Polaris 5

Na den přesně před 70 lety, tedy 22. 4. 1948, bylo zaregistrováno dodnes používané logo Barum. Tradiční česká značka navazuje na téměř 90letou tradici výroby pneumatik ve Zlíně a jeho okolí. Dnes je v rámci celého koncernu Continental druhým nejprodávanějším „brandem“ v Evropě. V Česku používá pláště Barum 18,1 % řidičů*.

Po druhé světové válce muselo ministerstvo dopravy reagovat na velice špatný stav silnic a pneumatik, které motoristé používali. Výsledkem byla výrazná omezení rychlosti, až na 40 km/h ve městech, a v roce 1947 také dohoda o vytvoření nové obchodní organizace, jež zastřeší distribuci a prodej pneumatik. Navzdory špatné kvalitě používaných plášťů totiž ve skladech zlínské továrny ležely nevyužité pneumatiky v hodnotě 20 milionů korun. Spojením prvních písmen značek Baťa, Kudrnáč-Rubena a Matador/Mitas vznikla jedna jediná: slavný Barum. Pod jeho jménem se později prodávaly veškeré gumové výrobky v ČSSR.

Barum slaví 70 let.

Tradice již z dob první republiky a Baťova impéria

Barum v době svého vzniku jasně navazoval na tradici výroby pneumatik ve Zlíně a jeho okolí. První nákladní pláště zde nechal již v roce 1932 vylisovat známý průmyslník Tomáš Baťa. Velice rychle následovaly i osobní pláště a Baťova společnost dokázala v několika letech změnit poměry na československém trhu s pneumatikami. Její výrobky se prodávaly levněji než konkurenční z dovozu, takže zatímco v roce 1932 se do ČSR dovezlo 522 600 kusů pneumatik, tak v roce 1935 klesl počet importovaných plášťů na 41 148 kusů.

Barum, výroba 1948

Vzhledem k významu Baťových závodů se společnost Baťa stala po válce i prvním majitelem značky Barum. Baťovy závody ale byly záhy přejmenovány na Svit a gumárenská výroba byla následně vyčleněna do podniku Rudý říjen. Za socialismu se do výrobního programu postupně zavedly bezdušové a později také radiální pláště. K významným okamžikům patří spuštění výroby v nové pneumatikárně v Otrokovicích (1971, slavnostní otevření 1972). Od roku 1971 je Barum rovněž jmenným partnerem slavné Barum Rally. Přelomovým modelem se stala pneumatika OR 37 z roku 1987 pro Škodu Favorit.

Silný člen koncernu Continental

Po sametové revoluci v roce 1989 musel Barum pro zachování své existence nalézt silného partnera. Toho našel v koncernu Continental AG. Smlouva o joint-venture byla podepsána 21. 12. 1992 a v platnost vstoupila 1. 3. 1993. Vznikla tak společnost Barum Continental s.r.o. (dnes Continental Barum s.r.o.) a značka Barum se stala součástí koncernu Continental AG.

Barum, 80. léta

„Spojení s globálním hráčem umožnilo značce Barum další rozvoj a výrazný nárůst objemu prodeje,“ říká ředitel Divize marketing Continental Barum s.r.o. Juraj Ižvolt. „Stejně jako za první republiky prodáváme výborné pláště za skvělou cenu,“ dodává. Důkazem je to, že Barum je dnes druhou nejprodávanější koncernovou značkou hned za prémiovým Continentalem. O oblíbenosti značky v Česku svědčí i závěry terénního průzkumu, z něhož vyplynulo, že v České republice používá pneumatiky s okřídleným B na bočnici 18,1 % šoférů*. Výtečných výsledků dosáhly pláště Barum rovněž v rámci soutěže ProduktRoku nákupního rádce Heureka.cz, kde se pořadí stanovuje podle počtu vyhledávání, prodejů i hodnocení zákazníků. V roce 2017 obsadil model Brillantis 2 první místo mezi letními plášti a Polaris 3 zvítězil mezi zimními.

Novinka pro letošní rok

K sedmdesátým narozeninám si Barum na podzim tohoto toku nadělí dárek, zbrusu novou zimní pneumatiku Polaris 5, která se stane pátou generací zimních plášťů.

Barum Polaris

Významné milníky v historii značky Barum

1932                Vyrobena první pneumatika značky Baťa.

1948                Vznik značky Barum.

1959                První bezdušové pláště.

1967                První radiální pneumatika Barum 155-14 OR 1 určená mj. pro legendární Škodu 1000 MB.

1971                Zahájena výroba v továrně v Otrokovicích, dnes největším závodě společnosti Continental v Evropě. První vylisovanou pneumatikou je radiální Barum 155-14 OR 6.

1971                První ročník nejslavnějšího motoristického podniku na území Československa, Barum Rally. Značka Barum je celou dobu jejím jmenným partnerem.

1987                Pneumatiky OR 37 pro Škodu Favorit.

1993                Barum se stává součástí koncernu Continental.

2002                Pneumatika Barum Bravuris zvládne rychlost až 240 km/h.

2018                Uvedena nová zimní pneumatika Barum Polaris 5. Portfolio značky kromě ní tvoří v kategorii osobních plášťů letní Bravuris 3 HM, Brillantis 2, Bravuris 4×4, Bravuris 2, zimní Polaris 3 a modely Vanis 2 a SnoVanis 2 (zimní) pro lehká užitková vozidla. Barum vyrábí i nákladní pláště a pneumatiky pro manipulační techniku (vysokozdvižné vozíky atd.).

Barum Brillantis

 

* Podle výsledků průzkumu společnosti Continental Barum s.r.o. provedeném v roce 2017 na vzorku 1920 aut v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Olomouci, Českých Budějovicích a Zlíně.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to víc než jen číslo

CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to...

CUPRA dosáhla nového milníku. Ve svém výrobním závodě Martorell vyrobila svůj 1 000 000. vůz. Stala se jím CUPRA Formentor, nejikoničtější a nejúspěšnější model značky. CUPRA s duchem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vlajková loď značky DS překonala 500 kilometrů po dálnici na jedno nabití

Vlajková loď značky DS překonala 500...

Nová DS N°8, stoprocentně elektrická vlajková loď značky DS Automobiles, potvrzuje svou výjimečnou efektivitu. V testech uskutečněných v několika evropských zemích zvládla po dálnicích...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Poloviční vsetínská radost

Poloviční vsetínská radost

Letošní ročník Carlson–PARTR Rally Vsetín uzavřel sezónu jednodenních soutěží v celkové klasifikaci Poháru 2+. Posádka týmu ACCR Lak Racing21 Vojtěch Štajf a František Rajnoha bohužel...

Přijíždí nový francouzský hatchback...

Značka DS znovu dokazovala, že automobil může být víc než jen dopravní prostředek. Nový model DS N°4 kombinuje tři typy elektrifikace, chytrou konektivitu a interiér navržený jako salón na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...