Celou řadu automobilových novinek, které byly k vidění poprvé před necelým měsícem v Paříži, prezentují výrobci na novém moderním berlínském výstavišti. Mezi nimi letos sice chybí Porsche, KIA, Saab či Lada, ale naproti tomu jiní zvětšili svoji expozici, aby mohli nabídnout co možná nejucelenější pohled na svoji produkci roku 2001. Několik z nejžhavějších premiér Vám dnes představujeme, k dalším zajímavým automobilům se budeme postupně vracet.
Automobilka Audi si svoji světovou premiéru schovala až pro Berlín, a to zbrusu nový model Audi A4, čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí. Pod elegantní karosérií s decentním nádechem sportovního ducha si lze zvolit jednu z pěti pohonných jednotek. Úplnými novinkami jsou pak dva zážehové čtyřválce 2.0 (96 kW/130 k) nebo 3.0 V6 (162 kW/220 k), které doplňuje ještě 1.8 T (110 kW/150 k). Ze vznětových agregátů jsou pak k dispozici 1.9 TDI s přímým vstřikem (96 kW/130 k) a špičkový 2.5 V6 TDI (132 kW/180 k). Vzhledem ke zvětšené palivové nádrži na 70 litrů lze s 1.9 TDI ujet až 1300 kilometrů. Na přední kola, případně na všechna čtyři, je výkon přenášen buď pěti nebo šestistupňovou mechanickou převodovkou, případně samočinnou multitronic. Všechny modely A4 jsou už v základní výbavě vybaveny hlavovými airbagy „sideguard“ po celé délce bočních oken.
Necelý měsíc po Pařížském autosalonu představila Suzuki svůj nový model Ignis také v Berlíně. Kompaktní automobil o rozměrech 3,6 x 1,6 x 1,6 m a postavený na platformě Wagonu R+ rozšiřuje modelový program japonské automobilky. Jde o jakousi alternativu k modelům Swift a Wagon. Pod kapotou tří nebo pětidveřové karosérie je uložený zcela nový hliníkový čtyřválec o objemu 1328 ccm, který se čtyřventilovou technikou dosahuje výkonu 61 kW (83 k)/5500 min-1 a točivého momentu 110 N.m. Výkon je přenášen na přední kola, případně na všechna čtyři pětistupňovou mechanickou nebo samočinnou převodovkou. Pro lepší průchodnost terénem byla světlá výška u verze 4×4 zvýšena ze 165 cm na 175 cm. Pro nově vznikající třídy v automobilových rallye „Super 1600“ je připravena soutěžní verze o objemu 1,6 litru se šestistupňovou sekvenční převodovkou.
Jako první v Evropě viděli návštěvníci berlínské výstavy „aaa“ prototyp kompaktního velkoprostorového vozidla (MPV) Honda Stream. Společnost Honda Motor Europe tak využila této příležitosti, aby získala první názory veřejnosti ještě před presentací v Ženevě příštího roku. Evropská varianta vozu, která je nyní v závěrečné vývojové fázi, je odpovědí Hondy na stále rostoucí zájem veřejnosti o segment MPV. Ve třech řadách sedadel může se vším komfortem cestovat sedm osob. V Tokiu byla Honda Stream představena o den dřív než v Berlíně.
Druhou evropskou novinkou na stánku byla Honda Civic Coupé s dvoudveřovou karosérií. Ačkoliv je o 12 cm kratší než předchozí model, tak interiér nabízí více prostoru jak cestujícím, tak pro zavazadla (441 l). Díky vyváženým proporcím celého vozu je opticky k nepoznání ani o 24 cm větší výška vozu, z níž profitují opět cestující větším pohodlím. Pro kupé sedmé generace řady Civic nabízí Honda dva žážehové čtyřválce 1.7 16V s variabilním časováním ventilů VTEC II. Dosahují výkonu 87 kW (118 k), resp. 92 kW (125 k) a prakticky stejného točivého momentu 153 N.m.
Začátkem listopadu začne VW nabízet první zážehový motor s přímým vstřikem paliva – VW Lupo FSI. Jako průkopník nové generace úsporných a ekologických zážehových motorů spotřebuje v průměru 4,9 litru paliva na 100 km. Ve srovnání s jinými vozy této třídy je až o 30 % úspornější. A přitom není nikterak pomalý. S výkonem 77 kW (105 k) při 6200 otáčkách za minutu a s točivým momentem 130 N.m/4500 min-1 dosahuje čtyřválec 1.4 největší rychlosti 199 km/h. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 11,8 s. VW Lupo FSI s hliníkovou karosérií s prvky magnesia je vybaveno automatizovanou pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Řidič se tak může rozhodnout pro plně samočinné řazení nebo manuální tiptronic, a to v případě, když chce využít celý výkonový potenciál. Vývoj vozu, na němž bylo uplatněno 110 patentů, trval 18 měsíců a 250 prototypů ujelo 12 miliónů kilometrů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií