Autosalony se u nás pořádají již sto let

Automobil – samohyb, který změnil a zmenšil náš svět, nabídl také celou řadu dříve netušených možností.

Jedněmi je vzývaný, těmi druhými odmítaný, a ať se nám to líbí, nebo ne, zcela jistě určuje běh našich dní. České země stály již od samého počátku u zrodu automobilu. A také již od samého počátku motorismu se jednotliví výrobci snažili své produkty předvést potenciálním zájemcům na rychle se vyvíjejících výstavách. Na území dnešní České republiky se tak nejen rodily a vyvíjely automobily a motocykly, ale uskutečnily se zde také jedny z prvních výstav na území Evropy.


Jaký automobil byl v českých zemích tím prvním? Pokud se oprostíme od prvního parovozu, který představil veřejnosti Josef Brožek již v roce 1815, pak byl pravděpodobně tím prvním vozem automobil, který byl v roce 1889 sestrojen ve strojírnách Märky, Bromovský & Schulz v Adamově podle konstrukčních návrhů ing. Siegfrieda Marcuse v roce 1889. Tento vůz můžete dnes spatřit v technickém muzeu ve Vídni. Na území českých zemí je pravděpodobně známějším vozem Benz Viktoria s továrním číslem 76, který si v roce 1893 nechal přivézt baron Theodor von Liebieg. V Praze se pak poprvé automobil objevil v roce 1897. První automobil v Čechách pak vyrobila kopřivnická vozovka v roce 1898. Pro tento první vůz získal Theodor von Liebieg dvouválcový motor přímo od Benze. Motor byl usazen do zadní části vozu, který svou karosérií připomínal kočár. Prvním továrním motocyklem v Čechách byl L&K z Mladé Boleslavi, který vznikl na podzim roku 1899. V Mladé Boleslavi jako vůbec první zvolili řešení, kdy postavili rám kolem motoru a ovládací prvky umístili na řídítka.


Domácí automobilová výroba u nás vždy patřila k nejsilnějším průmyslovým oborům a také v současné době je to rovněž jeden z největších tahounů našeho průmyslu. Mezi dvěma světovými válkami působilo na našem území více než sto dvacet výrobců. A také se zde dařilo zahraničním značkám.


Jako první zahraniční automobil se u nás objevil již zmiňovaný vůz Theodora von Liebiga z roku 1893. V Plzni se poté objevil jako první automobil Peugeot, jehož šasi karosoval místní známý výrobce kočárů Brožík. Po Praze pak vykonal první jízdu Benz, který sem přivezl v roce 1897 Gustav Meyer. Ten se již o rok později představoval jako jediný zástupce firmy Benz pro království České, čímž se pravděpodobně stal prvním oficiálním dovozcem a prodejcem u nás.


Spolu s tímto vývojem šel ruku v ruce také vývoj automobilových a motocyklových výstav. „I. mezinárodní výstava automobilů, motocyklů a kol v Praze“ je akcí, která je považována za první regulérní a uznávaný autosalon na českém území. Konala se v pražském Průmyslovém paláci ve dnech 23. až 25 dubna roku 1905. V Rakousku-Uhersku se v tomto roce konaly tři automobilové výstavy. Již tradičně ve Vídni, premiéru měla výstava v Budapešti a premiérově se konala také pražská výstava v Průmyslovém paláci. Ve střední dvoraně se návštěvníkům představily například také motocykly Slavia od L&K, které tehdy sedlali kromě jiných jezdců rovněž arcivévodové Jindřich Ferdinand a Josef Ferdinand. V Praze to však nebyla tak úplně první výstava s motoristickou tematikou. Již rok před tím – 21. února 1904 – se konala v zimní zahradě pražského Žofína jednodenní výstava, kterou pořádal Český klub motocyklistů. Na dva a půl tisíce návštěvníků mělo možnost spatřit přehlídku třinácti motocyklů českých značek L&K, Orion, Walter a Rössler & Jaurnig, rakouský Puch, nebo německé NSU. O měsíc později zde byl založen Český klub automobilistů, který v Malém sále na Žofíně uspořádal třídenní výstavu automobilů. Pokud se však týká mezinárodního dosahu, byla výstava z roku 1905 skutečně prvním autosalonem na území Čech.


Již v roce 1906 bylo v Čechách evidováno 208 automobilů a 774 motocyklů. V tomto roce se také v dubnu konal další autosalon. Jako nejžhavější novinka zde byla představena Voituretta A z dílen L&K. V roce 1907 výstava trvala již týden a na ploše přesahující 1500 m2 se prezentovalo 35 firem, kde kromě domácích výrobců vystavovaly také firmy z Německa, Francie, Belgie a Itálie. Rok 1909 přinesl spojení výstav automobilů a motocyklů také s leteckými modely, které pak byly pravidelně spolu vystavovány. Výstava se rok co rok rozrůstala, a tak není divu, že již v roce 1913 se konala v celém Průmyslovém paláci. Přijelo na ni 53 vystavovatelů, kteří přivezli na 250 automobilů a šasi. Patrná byla snaha výrobců o zvýšení spolehlivosti a zvýšení užitných vlastností vozidel. V roce 1914 již byl o pražský autosalon tak velký zájem, že organizátoři museli několik zájemců odmítnout. V tomto roce byl také veřejnosti poprvé představen automobil od firmy Walter, který byl určen pro méně zámožné zájemce.


Autosalony se tak u nás konaly pravidelně, vždy s přestávkami, které zavinila především válečná léta. V roce 1947 se v Praze konal první poválečný autosalon. Praha se tak stala po Paříži (podzim 1946) a Ženevě (jaro 1947) teprve třetím městem na kontinentu, kde se po druhé světové válce prezentoval autorizovaný autosalon. Od toho předcházejícího (konal se v roce 1937) uběhlo právě celých deset let. V tento okamžik málokdo tušil, že další autosalon se v Praze objeví až za předlouhých čtyřicet tři let. Až v roce 1991 se totiž mohl uskutečnit obnovený autosalon jako závěrečný hřeb Jubilejní výstavy, která se v nových poměrech roku 1991 snažila symbolicky navázat na úspěšnou přehlídku výrobků českých cechů z roku 1791 (konala se v Praze u příležitosti korunovace císaře Leopolda za českého krále) a hlavně se snažila myšlenkově navrátit k Jubilejní výstavě z roku 1891, která velkolepě manifestovala tehdejší českou národní vyspělost. Dlouholetý hlad po automobilových novinkách se tehdy odrazil i v návštěvnosti – na nové vozy se přišlo podívat na šest set tisíc návštěvníků. V roce 1993 se Autosalon konal opět v Praze a v tomto roce se dočkal také zařazení do prestižního kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA, která vznikla z původní organizace BPICA, jejíž členem bylo Československo již od dvacátých let. Do této nejvyšší kategorie automobilových výstav patří zhruba dvacítka autosalonů na celém světě. V roce 1995 se Autosalon přestěhoval do Brna, kde získal mnohem větší zázemí veletržního areálu a také větší množství výstavních ploch, což Praha nebyla schopna nabídnout. Od tohoto data se tak odvíjí další historie novodobých Autosalonů, střídajících se v Brně vždy v sudém roce s mezinárodní výstavou nákladních a užitkových automobilů Autotec, které se dokázaly v uplynulém období vypracovat na nejprestižnější automobilovou výstavu v regionu střední a východní Evropy.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Z letošní Green Rally si Peugeot potřetí v řadě odvezl zlatý pohár

Z letošní Green Rally si Peugeot...

V rámci Barum Czech Rally Zlín se už šestým rokem odehrála doprovodná soutěž Green Rally pro vozy s elektrickým a hybridním pohonem. Tato ecoRally sice není zařazena do národního...