Automobily Ford flexifuel v Evropě

Vozy flexifuel: součást širokého portfolia ekologicky šetrných technologií Ford.

Ford je na evropském trhu průkopníkem v zavádění automobilů flexifuel, která jsou poháněna bioetanolem.

Tyto vozy patří do skupiny ekologicky šetrných vozů, jež Ford nabízí svým zákazníkům za výhodných podmínek. Dále sem patří optimalizace stávajících technologií (například přímé vstřikování benzínu), alternativní paliva (včetně flexifuel), hybridní aplikace a v dlouhodobém horizontu rovněž vodíkové spalovací motory a palivové články. Některé z těchto technologií jsou dostupné již dnes, zatímco na vývoji jiných se intenzivně pracuje.

2. Modely flexifuel a použitá technologie

Modely Ford Flexifuel: Focus a C-MAX

Na mezinárodním autosalonu v Ženevě Ford oznámil, že v roce 2008 rozšíří řadu flexifuel o nové Mondeo, Galaxy a S-MAX. Vozy flexifuel mohou spalovat E85 (85 % bioetanolu, 15 % benzínu), samotný benzín nebo jakoukoli směs těchto látek.

K provozu na E85 je zapotřebí následujících úprav:

  • ventilová sedla z tvrzeného materiálu (bioetanol je korozivnější)
  • zapalování, které se dokáže automaticky přizpůsobit aktuálnímu poměru bioetanolu a benzínu v nádrži
  • předehřívání bloku motoru při teplotách nižších než minus 15° C

3. Dostupnost modelů flexifuel a prodejní výsledky

Focus a C-MAX flexifuel lze pořídit v jedenácti evropských zemích. Jsou to Švédsko, Německo, Velká Británie, Nizozemsko, Irsko, Rakousko, Francie, Španělsko, Švýcarsko, Norsko a Belgie.

Cenově dostupné: Modely flexifuel stojí přibližně stejně jako verze se zážehovými motory.

V Evropě Ford prodal již 28 500 vozů flexifuel, z toho přibližně 26 000 ve Švédsku.

Švédsko bylo v roce 2001 prvním evropským trhem, na nějž Ford uvedl technologii flexifuel. Více než 80 % všech vozů Focus a Focus C-MAX a téměř 50% všech Fordů prodaných v roce 2006 na švédském trhu byly modely flexifuel.

Během uplynulého desetiletí prodal Ford po celém světě na dva miliony vozidel flexifuel.

4. Pilotní projekty v evropě

Ford se podílí na projektech (BEST; PROCURA), které zkoumají možnost nasazení paliva E85 v masovém měřítku.

BEST (BioEthanol for Sustainable Transport neboli bioetanol pro udržitelnou dopravu) probíhá ve Velké Británii, Španělsku, Itálii a Nizozemsku.

PROCURA se kromě bioetanolu zaměřuje také na biodiesel a zemní plyn. Testovací programy se připravují v Itálii, Portugalsku, Polsku, Španělsku a Nizozemsku.

5. Role vládních institucí/koordinovaný přístup

Na změny klimatu nelze odpovědět jedním univerzálním řešením, ať již celospolečenským, nebo v resortu dopravy. Na klimatické změny musíme reagovat společnými silami na mnoha různých frontách.

Pokud jde o automobilový sektor, biopaliva mohou významně přispět ke snižování emisí oxidu uhličitého.

Pro budování infrastruktury a stimulaci poptávky po biopalivech je klíčová spolupráce vládních institucí. (Bez daňových úlev nebude bioetanol konkurenceschopný. Je v něm totiž vázáno asi o 30% méně energie než v benzínu, což znamená o třetinu vyšší spotřebu.)

6. Švédský příklad

Úspěch paliva E85 a vozů flexifuel ve Švédsku je učebnicovým příkladem toho, čeho lze dosáhnout díky spolupráci mezi organizacemi z různých odvětví. Společně s vládními a nevládními organizacemi sehrál Ford při expanzi bioetanolu ve Švédsku klíčovou roli.

K daňovým úlevám pro ekologicky šetrné vozy ve Švédsku patří nižší silniční daň, bezplatné parkování v některých městech, nižší sazby pojistného, výjimka z poplatků za vjezd do centra Stockholmu a nižší registrační poplatky. Na bioetanol navíc není uvalena spotřební daň z minerálních olejů.

Švédská vláda vydala nařízení, podle kterého musí 75% nově pořizovaných vozidel pro potřeby státních institucí (kromě policie, hasičů a záchranné služby) jezdit na alternativní paliva. Všechny čerpací stanice s ročním objemem prodaných PHM přes 1000 m3 musejí být k 31. prosinci 2009 vybaveny čerpacím stojanem na alternativní paliva. Pro nově zřizované stanice tato povinnost platí bez ohledu na objem čerpaných PHM.

7. Francouzský příklad

Uzavřené dohody předpokládají zavedení rozsáhlých daňových úlev pro automobily spalující bioetanol, stejně jako instalaci až šesti set stojanů na E85 do konce roku 2007 a patnácti set o rok později. Francouzské úřady se zavázaly nakoupit v roce 2007 alespoň 15% všech pořizovaných automobilů v provedení flexifuel; v roce 2008 to bude 30%.

8. Rostoucí počet čerpacích stanic v evropě

Díky dynamickému rozvoji v sektoru biopaliv nabízí stále více čerpacích stanic po celé Evropě směs E85. Ve Švédsku jich od roku 2001 vzniklo již přes 600. V roce 2009 bude E85 k dostání u 60% švédských čerpacích stanic.

Mimo území Švédska prodává E85 138 stanic (Německo: 86; Francie: 15; Velká Británie: 13; Irsko: 13; Švýcarsko: 5; Nizozemsko: 3; Norsko: 1; Maďarsko: 1; Španělsko: 1 – údaje z ledna 2007)

Příklady cen E85 (leden 2007): Německo: € 0,89–0,99 (ve srovnání s € 1,22-1,26 za Natural 95); Francie: € 0,78-0,80 ( € 1,13-1,20)

9. Vliv na životní prostředí

Snížení emisí oxidu uhličitého.

Bioetanol je obnovitelné palivo, získávané z rostlin (například cukrové třtiny) či biomasy (dřevěný odpad apod.). Oxid uhličitý, který vyprodukují vozy jezdící na E85, bude díky fotosyntéze opět pohlcen rostlinami pěstovanými na výrobu paliva. Cyklus CO2 tak bude prakticky uzavřen.

Z nejrůznějších studí vyplývá, že používáním bioetanolu a technologie flexifuel lze snížit emise oxidu uhličitého až o 80% ve srovnání s konvenčním zážehovým motorem.

Bioetanol zároveň snižuje závislost Evropské unie na ropě a vytváří nové pracovní příležitosti v zemědělském sektoru.

10. Globální závazek fordu

Společnost Ford Motor Company je odhodlána celosvětově podporovat technologii flexifuel. V roce 2006 uvedla na severoamerické trhy čtyři nové modely flexifuel. V Thajsku Ford prodává Focus přizpůsobený k provozu na specifickou směs bioetanolu a benzínu, která je k dostání v tamní síti čerpacích stanic. Brazílie používá biopaliva již mnoho let jako hlavní zdroj energie pro automobily. V uplynulém desetiletí prodal Ford po celém světě na dva miliony vozů Flexifuel.

V roce 2006 Ford oznámil, že investuje jednu miliardu britských liber (asi 41 mld. Kč) do ekologicky šetrných technologií pro vozy značek Ford, Jaguar, Land Rover a Volvo. Během následujících pěti let bude představeno na sto modelů s nižšími emisemi a spotřebou pohonných hmot. Jedním z nich bude i běžný Ford Focus se spotřebou pod 4 l/100 km a emisemi CO2 nižšími než 100 g/km!

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...