Zemní plyn (CNG) je palivem blízké budoucnosti – na tom se shodují téměř všichni automobiloví experti. Argumenty jsou jasné: Nižší cena, dostupnost, bezpečnost a ekologičnost!
Není divu, že všichni významní automobiloví výrobci zařazují modely na stlačený zemní plyn do své nabídky. Automobilka Opel má v segmentu CNG vozidel velmi silnou pozici – například v Německu je Opel lídrem trhu CNG vozidel s podílem bezmála 60 %. V současné době nabízí Opel na tuzemském trhu modely Combo CNG a Zafira CNG. Její předností, kromě výše uvedených výhod provozu na zemní plyn, je, že úprava na provoz na stlačený zemní plyn se nijak negativně nedotkla vyhlášené extrémní flexibility Zafiry. I Zafiru CNG lze tedy díky systému Flex7 velmi rychle a snadno proměnit ze sedmisedadlového vozu na šesti, pěti, čtyř, tří, dvou nebo jednomístný automobil – podle aktuální přepravních potřeb a požadavků. Díky vládou přijatému programu podpory zemního plynu jako paliva v automobilové dopravě se v dohledné době podaří eliminovat i současnou největší slabinu, kterou je dosud řídká síť plnicích stanic CNG. Do roku 2020 by měli mít řidiči v České republice k dispozici 100 plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a podíl tohoto paliva v dopravě by se měl postupně zvýšit až na 10 %.
Zemní plyn – nejlevnější palivo pro pohon vozidel v ČR!
Ujetá vzdálenost za 1000 Kč
Benzin | cca 470 km |
Nafta | cca 680 km |
Zemní plyn | cca 980 km |
O 30 až 50 % nižší provozní náklady v porovnání s modely poháněnými vznětovými, resp. zážehovými motory, o 20 % nižší emise CO2 (v porovnání se vznětovou verzí), který je hlavní příčinou tzv. skleníkového efektu, užitné parametry shodné s „původními“ modely s konvenčními motory – to jsou hlavní přednosti modelů Opel Combo CNG a Opel Zafira CNG, jejichž motor je upravený pro spalování stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas).
Ve vozech poháněných CNG je použit standardní zážehový motor 1.6 16V ECOTEC, který je přizpůsobený pro spalování zemního plynu. Pod podlahou jsou umístěné zásobníky na zemní plyn a v konstrukci vozu má své místo i rezervní nádrž na benzin o objemu 14 litrů.
Modely Opel CNG těží především z výhod inovativního systému Monovalentplus, který speciálně upravenému motoru garantuje maximálně efektivní spalování zemního plynu i benzinu – čtyřválcový agregát má dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin. Předností tohoto řešení je, že v každém režimu a při spalování kteréhokoli paliva pracuje motor maximálně efektivně a má i nejčistší spaliny.
Přepínání mezi provozem na plyn a benzin může řidič ovládat tlačítkem na palubní desce, z režimu „plyn“ na „benzin“ přejde motor automaticky také v případě vyčerpání zásoby stlačeného plynu:
- stav provozu (CNG/ benz.) indikován kontrolkou
- CNG považován za standardní prvoz, tj. kontrolka svítí pouze při provozu na benzín
- Duální palivoměr – ukazuje vždy stav paliva, které je v provozu
- Provozní vlastnosti odpovídají standardnímu provedení
- U žádného z modelů nedochází k omezení přepravní kapacity
- Všechny modely jsou vybavené sadou pro opravu pneumatik místo rezervního kola
- Zemní plyn má oktanové číslo 130, to umožňuje hladší a čistší chod motoru.
Opel Combo/Combo Tour 1.6 GNG ECOTEC
Tovární profesionální zástavba nádrží na stlačený zemní plyn se nijak nedotkla vnitřního prostoru, Combo CNG tedy nabízí stejně velký prostor pro zavazadla i náklad, jako „sourozenci“ pohánění zážehovými nebo vznětovými motory – zavazadlový prostor modelu Combo Tour CNG má objem až 3050 l, prostor pro náklad dodávek Combo CNG je velký až 3200 l.
Kompaktní stavba zadní nápravy modelu Opel Combo CNG poskytuje dostatek prostoru pro umístění třech zásobníků plynu i rezervní benzinové nádrže. Pevný skelet vozu a kvalitní materiál zásobníků zemního plynu, který je v nich uložený pod tlakem 200 barů, zaručují maximální míru bezpečnosti. Každý ze zásobníků stlačeného plynu má vlastní magnetický ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu k motoru jakmile jeho obrátky poklesnou pod minimální startovací otáčky.
Opel Combo/Combo Tour 1.6 GNG ECOTEC
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Obsah motoru (cm3) | 1598 |
Max. výkon (kW/k / ot.) | 69/94 / 6200 |
Max. toč. m. (Nm / ot.) | 133 / 4200 |
Max. rychlost (km/h) | 165 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 15.0 |
Spotřeba paliva (m3/100 km) | 7.5 |
Dojezd plyn | 370 km |
Dojezd plyn/benz. | 550 km |
Objem nádrže – plyn | 19 kg |
Objem nádrže – benz. | 14 l |
Opel Zafira 1.6 CNG ECOTEC
Díky promyšlenému uložení čtyř separátních nádrží na zemní plyn u zadní nápravy Zafira CNG neztrácí nic ze své obdivuhodné prostorové flexibility. Zafira CNG druhé generace nabízí ještě více prostoru pro zavazadla – v pětimístném uspořádání má zavazadelník objem 645 litrů, což je nejvíce mezi sedmimístnými vany. Maximální objem nákladového prostoru činí až 1820 litrů.
Opel Zafira 1.6 GNG ECOTEC
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Obsah motoru (cm3) | 1598 |
Max. výkon (kW/k / ot.) | 69/94 / 6200 |
Max. toč. m. (Nm / ot.) | 133 / 4200 |
Max. rychlost (km/h) | 165 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 17.0 |
Spotřeba paliva (m3/100 km) | 7.7 |
Dojezd plyn | 360 km |
Dojezd plyn/benz. | 540 km |
Objem nádrže – plyn | 19 kg |
Objem nádrže – benz. | 14 l |
Zafira CNG jde příkladem i při hodnocení bezpečnosti: Mimořádně odolné nádrže na plyn jsou vyrobeny z ušlechtilých pevných ocelí, na výrobu všech potrubí byla použita nerezavějící ocel. Nádrže i potrubí jsou uložena v zónách, které nejsou přímo ohroženy deformací při případné havárii. Zafira CNG je samozřejmě také vybavena komplexním bezpečnostním a ochranným systémem SAFETEC, díky kterému Zafira získala maximální pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů